کد خبر: 686172
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با حسن بیادی

نمی‌توان به جوان شهری گفت «برو در بیابان زندگی کن»

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: دولت باید با قیمت روز زمین های در تملک خود را بفروشد بعد در بافت فرسوده جنوب شهر زمین بخرد و در اختیار انبوه سازان قرار دهد تا واحدهای آپارتمانی با قیمت مناسب برای کم درآمدها بسازند.

نمی‌توان به جوان شهری گفت «برو در بیابان زندگی کن»
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: مسکن را بسیاری مادر مشکلات اقتصادی مردم اعلام می کنند و معتقدند اگر این مشکل حل شود، نیمی از مشکلات اقتصادی جامعه حل خواهد شد.

حسن بیادی در گفتگو با نامه نیوز درباره حادشدن مشکلات مردم در حوزه مسکن گفت: آقای رئیسی دستور داد دولت 4 میلیون مسکن بسازد اما سئوال این است که چه عواملی مانع اجرای دستور رئیس جمهور می شود؟ آیا پول نیست؟ آیا زمین نیست؟ آیا سازنده نیست؟ معتقدم همه عوامل و فاکتورهای لازم برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال فراهم است.

وی افزود: دولت کلی زمین در اختیار دارد اما سازمان ملی زمین و مسکن و منابع طبیعی در این حوزه فعال نیستند. معتقدم چون دولت به شکل ساختاری در ایجاد درآمدهای ناپایدار ولی اثرگذار رقیب مردم شده است بنابراین نمی تواند به نفع مردم کار کند. اگر دولت رقیب مردم نبود، در حریم داخلی شهرها  زمین مجانی در اختیار سازندگان مسکن قرار می داد اما این کار را نمی کند.

این فعال سیاسی یادآور شد: دولت اگر هم زمینی می دهد آن زمین در محدوده خارج از شهر است یعنی کلی هزینه باید بابت تأمین منابع زیربنایی و روبنایی آن صورت‌پذیرد. در حالیکه در محدوده و داخل شهرها کلی زمین دولتی بلا استفاده وجود دارد که فقط برای نگهداری آنها دولت هزینه ایجاد می کند. مثلا چندین بانک دولتی در شمال شهر تهران و کلانشهرها محدوده وسیعی زمین در تملکشان است اما این زمین ها را به مردم نمی دهند چون می گویند «مردم اگر اینجا خانه بسازند کلی سود می کنند».

وی افزود: معتقدم برای این حالت نیز راه حل وجود دارد. کافی است دولت با قیمت روز زمین های در تملک خود را بفروشد بعد در بافت فرسوده جنوب شهر زمین بخرد و در اختیار انبوه سازان قرار دهد تا واحدهای آپارتمانی با قیمت مناسب و ارزان و با وام بانکی کم بهره بسازند و در اختیار مستمندان و جوانان در حال ازدواج قرار دهد. چنانچه  این اتفاق بیفتد هم مشکل مسکن حل و هم بافت های فرسوده احیا می شود.

بیادی با بیان اینکه دولت به شکل عملی در فکر حل مشکل مسکن و خانه دار شدن جوانان نیست، گفت: تا زمانی که دولت نتواند براساس یک برنامه عملیاتی برای قشر کم درآمد جامعه و نسل جوان قدرت خرید خانه ایجاد کند، حتما مشکل مسکن به شکل ریشه ای حل نخواهد شد. نمی شود به جوانی که در شهر زندگی می کند گفت «برو در بیابان زندگی کن». اینجاست که پیوست فرهنگی پروژه ها اهمیت خود را نشان می دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها