کد خبر: 656157
تاریخ انتشار :

بررسی مهمترین نکات پیش از خرید هود

بررسی مهمترین نکات پیش از خرید هود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امروزه تهویه آشپزخانه با روش باز گذاشتن پنجره، روشی قدیمی است که جزو ورود سروصدا و سرما یا گرمای بیرون، فایده ویژه‌ای ندارد. پس، اضافه شدن آیتم هود آشپزخانه باعث شده است لذت و آرامش آشپزی در فضایی بدون بوی غذا و گرمای ناشی از پخت‌وپز، چند برابر شود. بنابراین بسیاری از مصرف‌کنندگان و طرفداران خرید هود آشپزخانه به این فکر هستند تا محصولی را انتخاب کنند که این لذت و آرامش را با کیفیت بهتری برای آن تأمین کند.

چرا آشپزی بدون هود آشپزخانه خوشایند نیست؟

در قدیم‌الایام که آشپزخانه به ساده‌ترین وسایل آشپزی مجهز بود، آشپزی صرفاً فعالیتی به‌حساب می‌آمد که اگرچه لذت‌بخش به شمار می‌رفت ولی خستگی پس از تمام شدن کار به‌مراتب بیشتر از لذت آن بود. مهم‌ترین دلیل، کمبود امکاناتی مثل تهویه آشپزخانه بود.

از آن مهم‌تر مسئله بسته بودن محیط آشپزخانه بود که این وضعیت را بدتر می‌کرد. درواقع هرکسی که در چنین مکانی می‌خواست آشپزی کند، پذیرفته بود که مجبور است چندساعتی را تحمل کند!

با پررنگ‌تر شدن اهمیت تجهیزات آشپزی و گسترش فناوری‌هایی مثل هود آشپزخانه، لطف و لذت آشپزی دوچندان شد. حالا کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که در آشپزخانه مشغول باشد و بدون هود آشپزی بتواند مدت بیشتری آنجا بماند!

مهم‌ترین ویژگی‌های هود مناسب کدام‌اند؟

hf

توصیه بسیاری از کارشناسان لوازم‌خانگی این است که برای خرید محصولات پرمصرف حتماً از راهنمایی اهالی فن کمک بگیرید. بنابراین امکان خطا در انتخاب کالای مناسب نیاز شما به‌مراتب کمتر می‌شود و درنهایت آن چیزی را به خانه می‌برید که می‌دانید با چه هدفی خریداری کرده‌اید.

با به خاطر سپردن 10 ویژگی زیر پیش از انتخاب هود آشپزخانه، می‌توانید مطمئن باشید که مرحله اول را با آگاهی و دقت کافی پشت سر گذاشته‌اید:

همخوانی با متراژ و طراحی آشپزخانه

قدم اول در خرید هود مناسب در نظر گرفتن مساحت آشپزخانه و همچنین محل نصب هود است. خوشبختانه با به‌روز شدن فناوری‌های مربوط به تجهیزات آشپزخانه، هود ازجمله محصولاتی است که شما می‌توانید متناسب با طراحی و چیدمان آشپزخانه آن را انتخاب کنید.

آشنایی کامل با انواع هود

آشنایی با انواع هود می‌تواند در پروسه خرید به شما کمک نماید. انواع هودها به شرح زیر هستند:

هود زیرکابینتی

این نوع، قدیمی‌ترین مدل است. تقریباً هر آشپزخانه‌ای پتانسیل پذیرش هود زیرکابینتی را دارد و شما می‌توانید آن را بالای اجاق‌گاز و زیر کابینت نصب و راه‌اندازی کنید.

هود شومینه‌ای

درصورتی‌که بالای اجاق‌گاز، کابینت نصب نشده باشد، این نوع هود را انتخاب می‌کنند. هود شومینه‌ای روی دیوار نصب می‌شود و خروجی تهویه آن به بیرون آشپزخانه است.

هود آشپزخانه جزیره‌ای

آشپزخانه‌هایی با طراحی و چیدمان مدرن که اجاق‌گاز در مرکز آن قرار دارد، پذیرای این نوع هود هستند. اضافه کردن این آیتم جذاب و مدرن، نمای آشپزخانه را چشمگیرتر می‌کند.

هود مخفی

این محصول مدرن، زیبایی و تناسب بیشتری به آشپزخانه می‌بخشد. هودهای مخفی نمای بیرونی ندارند و داخل کابینت، نصب و جاسازی می‌شوند.

هود کشویی

آن دسته از مصرف‌کنندگانی که به مدیریت فضای آشپزخانه اهمیت می‌دهند و تمایلی به استفاده از هود به شکل معمول ندارند از هود آشپزخانه کشویی برای فضای خود استفاده می‌کنند. این محصول مشابه هود زیرکابینتی است با این تفاوت که بخش مکش دستگاه در زمان استفاده به‌صورت کشویی بیرون می‌آید و پس از هر بار مصرف می‌توان دوباره آن را به حالت اول برگرداند.

برند و کارخانه تولیدکننده

fhk

مهمترین نکته‌ای که باید پیش از خرید هود به آن توجه نمایید، توجه به برند سازنده هود است. آیتم‌هایی مثل زیبایی، میزان تولید صدا، قدرت مکش که در ادامه به انها خواهیم پرداخت، ازجمله مواردی هستند که بخش مهمی از کیفیت محصول را نشان می‌دهد و هرچه کیفیت کالا بالاتر باشد، نشان از اهمیت برند تولید کننده به آن کالا است. خوشبختانه محصولات داخلی نام آشنا مانند هود اخوان و چند برند ایرانی دیگر که در بازار رقابت فعال هستند، به‌خوبی موفق شده‌اند در این مسیر گام بردارند و نظر مصرف‌کننده را از هر نظر تأمین کنند.

انتخاب سیستم تهویه

به ‌طور کلی دو نوع سیستم تهویه برای هودهای آشپزخانه طراحی شده است؛ تهویه با کانال و بدون کانال. در نوع اول (با کانال) هوا از کانال به بیرون از ساختمان هدایت می‌شود. در نوع دوم (بدون کانال) فرایند تهویه بدین‌صورت است که هوای کشیده شده به داخل دستگاه پس از تصفیه، دوباره وارد آشپزخانه می‌شود.

تولید صدا

در زمان انتخاب هود موردنظر، توصیه می‌کنیم محصولی را در نظر بگیرید که میزان صدای آن بین 40-60 دسی‌بل یا کمتر باشد. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مصرف‌کنندگان، تولید صدای آن است که گاهی خاموش کردن و استفاده نکردن از آن به‌مراتب دردسر کمتری دارد تا زمانی که هود روشن است!

نوع فیلتر

هود با کانال با فیلتر آلومینیومی کار می‌کند تا مکش ذرات دود و چربی به‌خوبی انجام شود. این فیلتر قابل‌شست‌وشو است. درصورتی‌که زیاد از هود استفاده می‌کنید، لازم است در فواصل زمانی کوتاه‌تری، فیلتر جدید در نظر بگیرید. فیلتر هودهای بدون کانال از نوع زغالی است. قابل‌شست‌وشو نیست و این نوع فیلتر را هم پس از مدتی مصرف باید تعویض کرد.

نکته: هود آشپزخانه مجهز به چراغ نشانگر تعویض فیلتر به شما در مدیریت زمان برای تعویض و خرید فیلتر کمک می‌کند.

میزان مکش هود آشپزخانه

jds

درصورتی‌که متراژ آشپزخانه بزرگ باشد یا آشپزی بیشتری در آن انجام شود، لازم است تا هود با قدرت مکندگی بالا انتخاب شود. باید اضافه کنیم که هودهای آشپزخانه بدون کانال در مقایسه با نمونه با کانال، قدرت مکش کمتری دارند.

ابعاد هود آشپزخانه

یک نکته بسیار مهم در انتخاب هود، توجه به ابعاد هود برای تناسب صحیح با اجاق گاز است. رعایت این آیتم کمک می‌کند تا فرایند مکش ذرات چربی و هوای آشپزخانه به‌طور کامل انجام شود. هودهای بزرگ‌تر از اندازه اجاق‌گاز علاوه بر تولید صدای بیشتر، جلوه نازیبایی به آشپزخانه می‌دهند. همچنین برعکس، هود کوچک‌تر از اجاق‌گاز، فرایند مکش هوا را به‌خوبی انجام نمی‌دهد و عملا کارایی کافی را ندارد. برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند مثلا اگر از گاز صفحه‌ای اخوان استفاده می‌کنید، برای آنکه از لحاظ ابعاد به مشکل نخورید، از هود اخوان استفاده نمایید؛ زیرا محصولات برندها با یکدیگر همخوانی بهتری دارند.

نصب آسان

با توجه به توضیحاتی که در مورد انواع هود با کانال و بدون کانال نوشتیم، باید اضافه کنیم که نصب نوع کانال دار باید با حضور نصاب باتجربه انجام شود. روند نصب و راه‌اندازی هود آشپزخانه بدون کانال کمی ساده‌تر است و شخص در صورت علاقه و آشنایی با نکات فنی می‌تواند آن را انجام دهد.

نمای ظاهری

موضوع جذابیت‌های ظاهری و زیبایی محصول بدون شک برای بسیاری از مصرف‌کنندگان مهم است. چون آن‌ها وسیله‌ای را انتخاب می‌کنند که به زیبایی و تناسب در آشپزخانه بیافزاید. خوشبختانه بسیاری از برندهای تولیدکننده هود آشپزخانه این دغدغه را جدی گرفته‌اند و محصولاتی با طرح، شکل، اندازه، رنگ و جنس‌های بسیار متنوع را روانه بازار رقابت کرده‌اند.

نکته پایانی در مورد انتخاب هود

انتخاب هود آشپزخانه مناسب از جمله کارهایی است که روی کیفیت آشپزی شما تأثیر به سزایی می‌گذارد. در نظر گرفتن آیتم‌های مهمی مثل نوع هود، اندازه، میزان تولید صدا، قدرت مکش، تناسب با ابعاد اجاق‌گاز، نمای ظاهری و مهمتر از همه برند تولیدکننده کاملاً بر میزان رضایت شما در خرید محصول موردنظر تأثیرگذار است. توصیه کارشناسان لوازم‌خانگی این است که برای خرید هود مناسب حتماً از راهنمایی‌های اهالی فن بهره‌مند شوید و حتی الامکان از محصولات برندهای امتحان پس داده استفاده نمایید تا آنچه انتخاب می‌کنید یک خرید رضایت‌بخش و ماندگار باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها