کد خبر: 652801
تاریخ انتشار :

اظهارات خطیب زاده درباره تامین حقابه ایران از هیرمند

ایرنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از مجاری حقوقی موضوع برقراری حقابه ایران از رودخانه هیرمند را پیگیری می کنیم تا حقابه این رودخانه مرزی که ایران مستحق آن است از سوی افغانستان تامین شود.

اظهارات خطیب زاده درباره تامین حقابه ایران از هیرمند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سعید خطیب‌زاده در سفر به تایباد و در حاشیه بازدید از مرز دوغارون در گفت و گو با ایرنا افزود:در خصوص تامین حقابه ایران از رودخانه مرزی هیرمند از سوی افغانستان در سیستان‌ و بلوچستان، کمیسرهای عالی آب دو کشور مراوداتی با هم داشته‌اند. 

وی تاکید کرد: تامین حقابه ایران که باید محقق می‌شده تا به امروز محقق نشده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: زیرساخت‌های خوبی در مرز دوغارون وجود دارند که روند ترانزیت‌، صادرات و واردات را تسهیل کرده و امید است در آن سوی مرز و در افغانستان هم چنین امکاناتی فراهم شود. 

خطیب زاده افزود: تجهیزات و امکانات مناسبی در حوزه ارایه خدمات به رانندگان ایرانی و افغانستانی در مرز دوغارون پیش بینی شده که باز هم جای ارتقا دارد.

وی ادامه داد: هدف از بازدید از معبر بین المللی دوغارون آشنایی میدانی با این کانون افتصادی است و بخش های مختلف مرز دوغارون نشان‌دهنده حسن همسایگی جمهوری اسلامی ایران با افغانستان است.

او اضافه کرد: مرز دوغارون یکی از مهترین مرزهای زمینی کشور است که نقش بسزایی در توسعه روابط ایران و افغانستان دارد و روابط دیرینه ۲ کشور ایران و افغانستان نشان دهنده  تعاملات بالای این ۲ کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در راس هیاتی از گذرگاه بین‌المللی دوغارون در مرز ایران و افغانستان بازدید کرد. 

خطیب‌زاده در سفر به این گذرگاه مرزی از محل زمین ساخت اردوگاه اتباع خارجی، پارکینگ شهید فخری‌زاده، نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، پاسگاه مرزی دوغارون، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و نمایندگی اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی در تایباد بازدید کرد. 

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی، فرماندار تایباد و فرمانده هنگ مرزی تایباد خطیب زاده را در این بازدید همراهی کردند.

گمرک دوغارون با قدمتی ۱۰۰ ساله یکی از پنج گمرک برتر اقتصادی کشور به شمار می‌رود که سالانه افزون بر ۲ میلیارد دلار انواع کالا از طریق این گمرک به افغانستان صادر می‌شود.

مرز دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد و شهرستان ۱۴۰ هزار نفری تایباد نیز در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها