کد خبر: 664788
تاریخ انتشار :

تحلیل متفاوت سلیمی‌نمین از ناآرامی‌های اخیر

عباس سلیمی‌نمین گفت: بعد از این ناآرامی‌ها باید احزاب را قوی کنیم تا آنها هم مسئولیت‌پذیر شوند.

تحلیل متفاوت سلیمی‌نمین از ناآرامی‌های اخیر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سایت فردا نوشت: وضعیت سیاسی این روزهای کشور ناآرام است اما در این بین یک پرسش مهم وجود دارد؛ آنکه آیا پس از فروکش‌کردن ناآرامی‌ها می‌توان بار دیگر شاهد سیاست‌ورزی رسمی و نرمال بود؟ و چه قدر جناح‌های سیاسی مرسوم اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب در آن شرایط می‌توانند نقش‌آفرین باشند؟

عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «قطعا در شرایط بعد از حوادث اخیر، نظام بسیار قوی‌تر و موثرتر عمل خواهد کرد و یک تجربه بسیار مهمی را پشت سر گذاشته می‌شود. البته اینکه از این تجربه چه قدر استفاده کنیم، ارتباط مستقیمی با تأمل در مسائل مختلفی که در این مجموعه حوادث اخیر داشت، دارد. امیدوارم مطالبات خوبی در این زمینه صورت بگیرد؛ به ویژه در ارتباط با شناخت ضعف‌ها و البته راهکارهایی که دشمن در پیش گرفت تا برای نابودی ایران از این ضعف‌ها استفاده کند. اگر هر کدام از اینها ناشی از مسائل مختلف در آنها دخیل است، مطالعه شود، بسیار قدرتمندتر می‌توانیم عمل کنیم و بر ریشه‌هایی که باعث وقوع حوادث اخیر شد تأمل خواهیم کرد. در برخی زمینه‌ها دشمن تصور می‌کند چون با هجمه گسترده وارد میدان می‌شود، حتما موفق می‌شود و احتمال نمی‌دهد که اگر ناکام شدیم، چه عواقبی برایمان خواهد داشت. گاهی خود غربی‌ها باعث فریب خودشان می‌شوند مانند داستان ملانصرالدین که وقتی به بازار رفت و دید بازار خیلی شلوغ است و نمی‌تواند به سرعت خرید کند، شایعه‌ای راه انداخت که در فلان‌جا غذای رایگان می‌دهند. شایعه دهان‌به‌دهان چرخید و او دید جماعتی مشغول رفتن به یک سمتی هستند. پرسید چه خبر است؟ گفتند غذای رایگان می‌دهند و خودش هم فریب خورد و گفت نکند که واقعا غذا می‌دهند و او رفت به سمت جمعیت تا غذا بگیرد. حکایت غرب است که با آنکه سرمایه‌گذاری زیادی کرده است تا مردم را فریب دهد، گاهی خودش فریب خودش را می‌خورد و به این فکر نمی‌کنند که اگر شکست بخورند، ایران به مراتب قوی‌تر می‌شوند. من فکر می‌کنم با تمام‌شدن ناآرامی‌ها، قوی‌تر هم می‌شویم و اتفاقا بسیاری از ضعف‌ها را برطرف می‌کنیم تا دشمن نتواند با سوءاستفاده از برخی مسائل شرایط کشور را برهم بریزد».

او درباره نقش احزاب پس از ناآرامی‌های اخیر بیان کرد: «هستند برخی نیروهای سیاسی که در این آزمون خوب ظاهر نشدند اما به هر حال بعد از این ناآرامی‌ها باید احزاب را قوی کنیم. اگر می‌خواهیم مردم بتوانند مطالبات خودشان را در قالب تجمعات قانونی بیان کنند، طبیعتا باید احزاب را قوی کنیم تا در این زمینه مسئولیت‌پذیر شوند و در آن صورت می‌توانند مسئولیت برگزاری راهپیمایی و تجمعات را بر عهده بگیرند. یعنی خودشان جمعیت را کنترل کنند و در این مسیر گام‌های خوبی را برداریم. در آن شرایط این خود احزاب هستند که نباید اجازه دهند دشمنان در صفوف ملت رخنه کنند. اگر این مسئولیت را داشته باشند حتما صدور مجوز برای تجمع راحت خواهد شد. این یکی از کارکردهای احزاب قوی و مسئولیت‌پذیر خواهد بود. در زمینه‌های دیگر هم باید به این فکر باشیم که از طریق احزاب برخی مشارکت‌ها را به صورت منطقی دنبال کنیم».

این فعال سیاسی درباره جایگاه آینده اصلاح‌طلبان در نظام سیاسی اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان در ابتدای امر نوعی همصدایی با عناصر دشمن داشتند و بعد هم وقتی دشمن را در صفوف مردم مشاهده کردند، سکوت کردند. آنها خیلی زودتر از این باید موضع می‌گرفتند تا بستر و زمینه را از دشمن بگیرند اما بسیار تأخیر کردند. شاید برخی از آنها بگویند ما خیلی تأثیرگذار نیستیم و آنهایی که به خیابان می‌آید از ما حرف‌شنوی ندارند اما قابل پذیرش نیست زیرا از آن‌سو وقتی حرفی مشابه حرف دشمن می‌زنند، تصور می‌کنند حرفشان تأثیر دارد. این نشان‌دهنده ضعف سیاسی آنهاست اما با همه اینها بسیاری از نخبگان سیاسی ما در همین طیف سیاسی یعنی جبهه اصلاحات حضور دارند. نظام هم دوست دارد که آنها فعال باشند اما دوست‌تر می‌دارد که آنها عناصر فرصت‌طلب و نزدیک به دشمن را از خودشان برانند. خوشبخانه دیدم برخی افراد متوجه این خطا شده‌اند. آقای علی‌ مطهری اعلام برائت کرده است، آقای نبوی و آقای مرعشی همین‌طور. اینها خوب است اما همان‌طور که گفتم قدری دیر. با این وجود نظام نشان‌داده است فرصت می‌دهد. همان‌طور که این افراد در گذشته هم اشتباه کرده‌ بودند اما دیدیم نظام این فرصت را داد که مجدد به قدرت برسند؛ مشخصا در سال 92 که آنها توانستند آقای روحانی را به ریاست‌جمهوری برسانند».

سلیمی‌نمین در پایان گفت: «مردمی هم که دلسوز کشور هستند تجربه‌ای در این قضیه کسب کردند و دیدند هرچه اصلاحات را از طریق انتخابات دنبال کنند، نتیجه بهتری حاصل می‌شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها