کد خبر: 672875
تاریخ انتشار :

تندروهای اسرائیلی و روستاهایی که آتش می گیرند/ به ساعت فاجعه نزدیک می شویم

چالشی بزرگ پیش روی بایدن است. اگر رئیس جمهور آمریکا نتواند دولت تندروها را کنترل کند ممکن است، منطقه به زودی شاهد آتشی مهیب و بزرگ باشد. وقوع جنگ در فلسطین از هر زمان دیگری نزدیک‌تر است.

تندروهای اسرائیلی و روستاهایی که آتش می گیرند/ به ساعت فاجعه نزدیک می شویم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: اتفاقات مهیبی در فلسطین اشغالی در حال وقوع است. به نظر می رسد تندروترین دولت اسرائیل روی کار آمده و از همین حالا هم کار خود را آغاز کرده است. در حالیکه نتانیاهو چند پست حیاتی و امنیتی خود را به تندروهای مذهبی سپرده، یک تندرو در پستی به ظاهر غیر امنیتی جنجال به وجود آورده است.

بزالل اسموتریچ، وزیری دارایی جدید اسرائیل چند روز پیش از صهیونیست های تندرو خواست که به روستای حواره کرانه باختری حمله کرده و آن را آتش بزنند. صهیونیست ها به این روستا حمله کرده و آنجا را با خاکستر یکی کردند.

این اتفاق باعث بهت و وحشت دنیا شد، تا جایی که صدای آمریکایی ها را هم در آورد و آنها را مجبور به نشان دادن واکنش کرد.

الجزیره قطر در گزارشی به اتفاقات اخیر فلسطین و واکنش دنیا و آمریکا به اسموتریچ و اقداماتش پرداخته است.

تندرویی که روستایی را به آتش کشید و حالا به آمریکا می رود

به گزارش الجزیره، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل طوفانی از انتقادها را با گفتن این جمله که "روستای حواره فلسطین باید نابود شود" برانگیخت. این اظهارنظر کمتر از یک روز قبل از اینکه گروهی از شهرک نشینان ده ها خانه و خودرو فلسطینی را در شهر به آتش کشیده و یک کشته و صد زخمی به جای بگذارند، ایراد شد.

اسموتریچ که همزمان مسئول امور کرانه باختری در وزارت دفاع رژیم صهیونیستی هم است، قرار است در یک کنفرانس سرمایه گذاری غیرعلنی شرکت کند که توسط رسانه ها پوشش داده نخواهد شد اما از جانب سازمانی که اوراق قرضه دولتی اسرائیل را به سرمایه گذاران خارج از کشور می فروشد حمایت می شود. این کنفرانس از 12 تا 14 مارس در پایتخت آمریکا برگزار می شود. این امر طوفانی سیاسی را در واشنگتن به راه انداخته است. برخی از شخصیت‌ های سیاسی و مشهور و تعدادی از سازمان‌های آمریکایی خواستار لغو روادید و ممنوعیت ورود وزیر تندرو اسرائیلی به واشنگتن شده اند.

از طرف دیگر، وزارت امور خارجه فلسطین در بیانیه ای از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواست که وزیر هتاک و جنجالی خود را عزل و دستگیر و محاکمه کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی دو روز قبل خود در پاسخ به سوالی درباره احتمال لغو ویزای اسموتریچ طبق درخواستی که چندین سازمان حقوق بشری به دلیل اظهارات اخیر وی، تنظیم کردند، گفت: « ما در مورد صلاحیت یک فرد خاص برای اخذ ویزا صحبت نمی کنیم، اما همچنان به صراحت اعلام می کنیم که نظرات این وزیر را مانند روزهای قبل رد می کنیم و آن را محکوم می نماییم."

دیوید مک، دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه در مصاحبه با الجزیره گفت: دولت اسرائیل می ترسد که حضور اسموتریچ در آمریکا و ملاقاتش با مقامات آمریکایی نتیجه معکوس داشته باشد، به ویژه پس از خشونت در حواره و صحنه های نمایش داده شده در تلویزیون. مک معتقد است سفر اسموتریچ با وقایع اخیر خراب خواهد شد و بعید است که هیچ مقامی در دولت بایدن یا حتی نمایندگان کنگره با وزیر اسرائیلی ملاقات کنند؛ از این رو بهتر است مقامات رژیم صهیونیستی پیش دستی کرده و سفر او را به واشنگتن لغو کنند.

موج محکومیت ها علیه وزیر اسرائیلی

به گفته الجزیره، سازمان لیبرال یهودی (که  در آمریکا واقع است) با اشاره به فیلم آتش زدن روستای حواره که باعث وحشت کامل فلسطینیان شد و یادآور برخی از تاریک ترین لحظات تاریخ جنایات صهیونیست ها است، از رئیس جمهور بایدن خواست از ورود اسموتریچ به آمریکا جلوگیری کند. این سازمان تأیید کرد: اسموتریچ یک جنایتکار جنگی است و اکنون می خواهد نفرت خود را به خاک آمریکا برساند و ما اینجا هستیم تا بگوییم که از او استقبال نمی شود.

از طرف دیگر، پروفسور شبلی تلحمی، از اساتید دانشگاه مریلند و کارشناس موسسه بروکینگز، اقدام وزیر دارایی اسرائیل را نوعی تحریک جهت نسل کشی دانست و آن را محکوم کرد. او گفت چنین اظهاراتی حتی زمانی که از سوی یک تروریست مطرح شود محکوم است چه برسد به زمانی که از سوی وزیری بیان شود که در ایالات متحده هم از او حمایت می شود. این استاد دانشگاه تاکید کرد، صرف محکوم کردن بی فایده است، بایدن باید جلوی ورود این وزیر را بگیرد.

همچنین، سازمان "دموکراسی برای جهان عرب" (DAWN) اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا باید ویزای وزیر اسرائیلی را باطل کند. سارا لی ویتسون، مدیر اجرایی این سازمان گفت: دولت بایدن نباید به مقامات ارشد دولتی که به جنایات علیه غیرنظامیان فلسطینی دامن می زنند اجازه دهد لفاظی های خشونت آمیز و نفرت انگیز خود را در ایالات متحده گسترش دهند.

ویتسون تأکید کرد که دولت بایدن اختیار کامل برای امتناع از اعطای ویزا به اسموتریچ را دارد و قبلاً هم روادید برخی مقامات اسرائیلی را به دلیل ارتباطشان با گروه های تروریستی که اهداف ایدئولوژیک و سیاسی تقریباً مشابه اسموتریچ را دنبال می کردند، باطل کرده بود. به طور مثال، در سال 2012، واشنگتن به مایکل بن آری، یکی از اعضای حزب قدرت یهود، ویزا نداد. بنابراین، عدم اعطاء ویزا به اسموتریچ امری ناممکن نیست، هر چند شاید مسائل سیاسی مانع از این کار شود.

دم خروس آمریکا بیرون می زند؟

با توجه به‌ گزارش الجزیره، به نظر می رسد با قدرت گرفتن تندروها در اسرائیل، آمریکا مجبور است بین ژست بشردوستانه و منافع اقتصادی و سیاسی اش یکی را انتخاب کند. با توجه به لابی های قدرتمند صهیونیستی در آمریکا، بعید است واشنگتن قید دوستی با اسرائیل را زده و حتی جنایات این رژیم را محکوم کند اما آنچه مشخص است این است که افسار کنترل رژیم صهیونیستی از دست دولت بایدن در رفته است. در ماه‌های اخیر، تل آویو و واشنگتن بر سر مسائل متعددی با هم به چالش خورده اند و به نظر می رسد که این چالش ها بیشتر و بیشتر خواهند شد.

چالشی بزرگ پیش روی بایدن است. اگر رئیس جمهور آمریکا نتواند دولت تندروها را کنترل کند ممکن است، منطقه به زودی شاهد آتشی مهیب و بزرگ باشد. وقوع جنگ در فلسطین از هر زمان دیگری نزدیک تر است و مسئول وقوع یا عدم وقوع این جنگ هم ایالات متحده و دولت جو بایدن است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها