کد خبر: 676905
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با امیرعلی ابوالفتح

اروپایی‌ها در چه صورتی از مکانیزم ماشه استفاده می‌کنند؟

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: اروپایی‌ها صبر می‌کنند تا ببینند با ایران توافقی به دست می‌آید یا نه و اگر توافقی صورت نگیرد از مکانیزم ماشه استفاده می‌کنند تا بعد از برجام تحریم‌های پیشین شورای امنیت برگردد.

اروپایی‌ها در چه صورتی از مکانیزم ماشه استفاده می‌کنند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: اخیرا کشورهای غربی بار دیگر تهدید کرده‌اند که از مکانیزم ماشه استفاده می‌کنیم؛ به این معنا که با فعال‌شدن این سازوکار موجود در برجام، تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران برمی‌گردد.

امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز»  گفت: «احتمال استفاده از مکانیزم ماشه منتفی نیست و به هر حال این شیوه‌ای است که در متن برجام وجود دارد. از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و ایران سطح تعهداتش را بر اساس برجام کاهش داد تا به امروز از مکانیزم ماشه استافده نشده است و به نظر می‌رسد فعلا اروپایی‌ها هم مایل به استفاده از آن نیستند مگر آنکه قطعنامه 2231 که بر اساس آن برجام امضا و تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران لغو شد، در آستانه منقضی‌شدن باشد زیرا اگر برجامی نباشد دیگر مکانیزم ماشه‌ای هم نخواهند. بنابراین اروپایی‌ها صبر می‌کنند تا ببینند با ایران توافقی به دست می‌آید یا نه و اگر توافقی صورت نگیرد از مکانیزم ماشه استفاده می‌کنند تا بعد از برجام تحریم‌های پیشین شورای امنیت برگردد».

او ادامه داد: «در دولت آقای روحانی در نامه‌ای به کشورهای باقی‌مانده در برجام گفته شد که اگر از مکانیزم ماشه استفاده شود، ایران دست به اقدامات مقتضی می‌زند که برخی می‌گویند آن اقدامات یعنی خروج از ان‌پی‌تی».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «البته با همه اینها باید توجه داشته باشیم که تحریم‌های شورای امنیت زمانی اثرگذار است که از تحریم‌های آمریکا گسترده‌تر باشد که چنین نیست. اگر قائل به این باشیم که آمریکا به هر وسیله‌ای تحریم‌های خودش را به نحو وسیع اجرا می‌کند و کشورهای مختلف هم تحریم‌های این کشور را رعایت می‌کنند به این نتیجه می‌رسیم که تحریم‌های شورای امنیت چیزی فراتر از تحریم‌های کنونی آمریکا نیست و در صورت فعال‌شدن مکانیزم ماشه، شرایط سخت‌تر نخواهد شد. از طرفی پرونده ایران ذیل بند41 بود که در آن امکان حمله نظامی وجود نداشت. امکان حمله نظامی در بند42 وجود دارد که برای تصویب آن نیاز است قطعنامه‌ جدیدی تصویب شود و همه هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت هم آن را وتو نکنند».

ابوالفتح در پایان گفت: «من نسبت به احیای برجام و بازگشت آمریکا به تعهداتش بدبین هستم. آنچه تا کنون رخ داده استمرار خواهد داشت و برجام همین‌طور در حالت برزخی باقی می‌ماند اما دنیا به پیش از برجام برنمی‌گردد یعنی همین کاغذی که هیچ یک از طرفین رعایتش نمی‌کنند همچنان مفید فایده است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها