کد خبر: 703013
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

تاکتیک اعتدال و توسعه؛ سرلیست زن!

اعتدال و توسعه آنطور که هروی، سخنگوی این حزب گفته آماده ارائه فهرست سی نفره در تهران با سرلیستی یک زن می‌شود!

تاکتیک اعتدال و توسعه؛ سرلیست زن!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - در آستانه انتخابات مجلس هستیم و فضای سیاسی کشور هنوز هم آنچنان که باید انتخاباتی نیست. نه اینکه گروه‌های سیاسی به فکر انتخابات نباشند و در تدارک ارائه فهرست‌های انتخاباتی نباشند؛ بلکه عموم مردم توجه زیادی به انتخابات پیش رو و نامزدهای آن ندارند. دلیل این کم‌توجهی نیز عمدتا ناشی از عملکرد ضعیف دولت روحانی و مجلس دهم است. اگرچه که نارضایتی‌های عمومی نیز از مجلس یازدهم و حتی عملکرد دولت در دو ساله گذشته وجود دارد. خلاصه کلام اینکه وضعیت موجود و دشواری‌هایی که زندگی روزمره مردم را هدف گرفته ، موجب بی‌میلی بخشی از جامعه به انتخابات است. 

در این بین وضعیت جریانات سیاسی نیز با همیشه تفاوت دارد. اصلاح‌طلبان به واسطه عملکردی که اشاره شده و تاثیر خود را بر جامعه مدنی گذاشته، امیدی به موفقیت ندارند و رسما پا پس کشیده‌اند. شاهد این مدعا نیز موضع جبهه اصلاحات است. بگذریم از بیانیه 110 فعال سیاسی این جریان که حاکی از حضور کم فروغ آنها در این انتخابات است. 

اصولگرایان نیز چنان خیالشان از بی‌رقیبی در انتخابات مورد بحث راحت شده که سراغ رقابت درون جریانی رفته‌اند و صحبت از ارائه لیست‌های متعدد می‌کنند.

در این بین اما اعتدال و توسعه‌ای ها جولان می‌دهد. گروه سیاسی برآمده از دولت روحانی که حتی بیش از اصلاح‌طلبان در وضع موجود مقصر هستند اما کمتر هزینه داده‌اند. آنها اصرار به مشارکت در این دوره از انتخابات دارند و هر دم نیز حرف از ائتلاف با گروهی می‌زدند. در ماه‌های گذشته بارها صحبت از ائتلاف احتمالی آنها با اصلاح‌طلبان یا طیف نزدیک به لاریجانی مطرح و البته از سوی گروه‌های مورد بحث تکذیب شد.

همین است که شاهدیم در آستانه انتخابات سخنگوی این حزب از ارائه لیست سی نفره در تهران می‌گوید! جالب آنکه شاخص‌ترین چهره‌ آنها که می‌توانست سرلیست باشد یعنی محمدباقر نوبخت نیز حوزه انتخابیه خود را عوض کرده و به رشت رفته که هم خیالش از رای آوری راحت‌تر شود و هم اگر امکان ائتلاف محقق شد، چالش سرلیستی او مطرح نشود.

اعتدال و توسعه اما در غیاب او نداشتن هیچ نیروی بهتری یک تاکتیک تازه برگزیده و آنها استفاده از سرلیست زن است! اقدامی که اگر عملی شود در انتخابات مجلس بی‌سابقه بوده و قطعا تا حد زیادی توجهات را به سوی این جریان جلب می‌کند. از سوی دیگر با توجه به بیشتر مورد توجه بوده مسائل حوزه زنان در ایران - به خصوص بعد از فوت مهسا امینی و ماجراهای بعد از آن در کشور - انتخاب سرلیست زن می‌تواند بخشی از اصلاح‌طلبان که خواهان مشارکت در انتخابات هستند را نیز به سوی خود جلب کند. خاصه اگر توجه داشته باشیم که این گروه از اصلاح‌طلبان نیز چهره شاخصی برای سرلیستی ندارند و حتی در روند تهیه فرصت به سوی علی مطهری که یک نیروی سیاسی برآمده از جریان اصولگرا است، کشیده شده‌اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها