کد خبر: 713696
تاریخ انتشار :

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

انتخابات؛ از فضای مجازی تا دنیای واقعی

در فضای رسانه‌ای و مجازی انتخابات هیاهو به پا کرده اما در دنیای واقعی هنوز هم بخشی از مردم درگیر زندگی روزمره خود و سختی‌هایش بوده و توجهی ندارد. این همان نکته‌ای است که نامزدهای انتخاباتی نباید از آن غافل شوند.

انتخابات؛ از فضای مجازی تا دنیای واقعی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - فرصت تبلیغات انتخاباتی تازه شروع شده اما به سرعت برق و باد می‌گذرد. از این رو است که ستادهای انتخاباتی نامزدهای مختلف سخت مشغول کار است. یکی توییت می‌کند، یکی ویدئو می‌سازد، یکی استوری و ... . روزنامه‌ها نیز بعد از مشخص شدن نامزدهای مورد نظر شورای نگهبان حسابی به وجد آمده‌اند. اما در جامعه هنوز هم آن هیجان لازم دیده نمی‌شود! این وضعیت حاکی از تفاوت چشم‌گیر دنیای واقعی و فضای مجازی است. موضوعی که هر یک نامزدها از آن غافل شود، به خطای محاسباتی افتاده و احتمالا خواهد باخت.

ارزیابی وضعیت نامزدهای انتخاباتی بر اساس لایک و کامنتی که در فضای مجازی می‌گیرند قطعا یک تصویر نادرست از اوضاع و احوال آنها ارائه خواهد کرد و برنامه ریزی بر اساس چنین تصویری، عاقبت خوشی نخواهد داشت.

این اوضاع البته برای اصلاح‌طلبان که با ریزش سبد رای مواجه بوده و همواره موفقیت خود را در گرو مشارکت بسیار گسترده دانسته‌اند، حساسیت بیشتری دارد. چنانچه شاهدیم محمدعلی ابطحی به پزشکیان در این خصوص هشدار می‌دهد. او نوشته است: «یکی امروز برایم نوشت به فضای مجازی نگاه کنید، از دیشب که پزشکیان آمده ترکونده. شک نکنید پزشکیان دور اول رییس جمهور است. ‌گفتم بزرگترین خطر برای پزشکیان وهمه کاندیداها قضاوت بر اساس لایک و آنلایک و سرچ فضای مجازی است. ‌فضای مجازی بازتاب دهنده بخش کوچکی از جامعه است. کاندیداها و هوا دارانشان گول فضای مجازی را نخورند. در انتخابات سه سال پیش تازه کلاب هاوس آمده بود. هرشب دوستانمان که رسانه دیگری نداشتند با آقای تاج زاده که جایش خالی است و یا آقای همتی اتاق های چند ده هزار نفری میگذاشتند و جمعیت از این روم به آن روم میرفت. باورمان شد که فلان کاندیدا اول خواهد شد. من این را میگویم که از سال ۸۲ با وبلاگنویسی تا الان یک سر درفضای مجازی فعال بوده ام.»

جدی بودن این موضوع برای اصلاح‌طلبان اما به معنی آن نیست که میزان توجهات در فضای مجازی به نامزدهای اصولگرا کاملا واقعی است و آنها می‌توانند وضعیت خود را بر اساس آن ارزیابی کنند. بدون شک جامعه‌ای پای صندوق رای خواهد آمد به مراتب بزرگتر از جامعه حاضر در فضای مجازی است. ضمن آنکه سطح و نوع نگرش کاربران حاضر در فضای مجازی نیز با بخش عمده‌ای از افراد در دنیای واقعی تفاوت دارد. خاصه آن گروه بزرگی که مشغول تامین معاش و زندگی روزمره خود بوده و کمتر دغدغه‌هایی از جنس دغدغه‌های کاربران توییتر و اینستاگرام دارند. 

از این رو است که به همه داوطلبان ریاست جمهوری توصیه می‌شود، توصیه محمدعلی ابطحی را جدی بگیرند و هیاهو رسانه‌ای یا غوغاهایی که در فضای مجازی ایجاد می‌کنند را مصداق برد خود در دنیای واقعی ندانند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها