کد خبر: 778734
تاریخ انتشار :

اداره تنگه هرمز با ترتیبات ایرانی

قالیباف نحوه اداره تنگه هرمز را تشریح کرد

اداره تنگه هرمز با ترتیبات ایرانی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قالیباف، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران: جزو نفرات اولی بودم که در آغاز جنگ به‌روشنی گفتم همه بدانند هرگز اداره تنگه هرمز به وضعیت قبل از جنگ باز نخواهد گشت. البته قوانین بین‌المللی رعایت می‌شود و تنگه هرمز با رعایت این قوانین و با ترتیبات ایرانی، توسط ایران اداره خواهد شد.

به نقل از انتخاب، قالیباف افزود:  ممکن است مشکلاتی در تنگه هرمز پیش بیاید؛ بنابراین توافق کردیم مرکزی ایجاد و یک خط تلفنی برقرار شود تا در دوره ۳۰ روزه، اگر اشکالاتی پیش آمد، بتوانیم با سرعت بیشتری مشکلات را حل کنیم. ان‌شاءالله اقتصاد منطقه رونق بگیرد.

این خط تماس برای مجوز نیست؛ مجوز مسیر خود را دارد. این خط صرفاً برای حل مشکلات کشتی‌ها یا حوادث احتمالی است تا روشنگری صورت بگیرد. این نیز از آن جهت است که مدیریت تنگه با ایران است و اشکالات را ما رفع می‌کنیم.

محمدباقر قالیباف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران، در تشریح راهبردهای سیاست خارجی و امنیتی کشور، بر لزوم هم‌افزایی میان «میدان نظامی» و «دیپلماسی» تأکید کرد و هرگونه تضاد میان این دو حوزه را برداشتی اشتباه خواند.

قالیباف با اشاره به تحولات اخیر در منطقه، از جمله بحران لبنان، تأکید کرد که موفقیت در صحنه عمل بدون پشتوانه دیپلماسی ابتر خواهد ماند. وی تصریح کرد: «بدون دیپلماسی، زحمت عرصه میدان به ثمر نخواهد نشست. ما پایان جنگ و رفع محاصره را با گفت‌وگو به روش مبارزه و با اتکا به قدرت میدان نهایی کردیم.»

تضمین تمامیت ارضی لبنان؛ محور مذاکرات

رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران با تأکید بر اینکه ایران تا زمان تضمین کامل تمامیت ارضی لبنان در کنار مردم این کشور خواهد ماند، افزود: «بر اساس مذاکرات سوئیس، ایران و آمریکا باید هر دو تمامیت ارضی لبنان را تضمین کنند.» قالیباف با اشاره به مخالفت شدید رژیم صهیونیستی با این روند گفت: «این رژیم با روند مذاکرات به‌شدت مخالف است؛ زیرا نابودی خود را در این مسیر می‌بیند. اگر به سوئیس نمی‌رفتیم، هر لحظه خون بیشتری از مسلمانان و شیعیان لبنان ریخته می‌شد.»

تلفیق قدرت سخت و نرم در برابر آمریکا

قالیباف در بخش دیگری از اظهارات خود، به نحوه تعامل با ایالات متحده پرداخت و با اعلام بی‌اعتمادی به طرف آمریکایی، از موفقیت‌های راهبردی ایران سخن گفت. وی ماجرای وادار کردن ترامپ به اصلاح توییت خود در خصوص بازگشایی تنگه هرمز را نتیجه ترکیب «قدرت نرم» و «قدرت سخت» جمهوری اسلامی دانست.

او همچنین به حواشی مذاکرات اخیر اشاره کرد و با تشریح جزئیات «ایجاد خط تماس میان ایران و آمریکا در تنگه هرمز»، نسبت به روایت‌های مطرح شده در خصوص خروج تیم ایرانی از نشست مذاکرات پس از تهدیدات طرف مقابل توضیحاتی ارائه داد؛ موضوعی که نشان‌دهنده خط‌قرمزهای تیم مذاکره‌کننده در عدم حضور در یک قاب با طرف آمریکایی در شرایط غیرمتعارف است.

ضرورت نوسازی نیروهای مسلح

رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در پایان با تأکید بر ضرورت نوسازی نیروهای مسلح، «میدان خیابان» را میدان بعدی دانست که هم حوزه نظامی و هم دیپلماسی به آن نیازمند هستند. وی این عرصه را حوزه‌ای دانست که انصافاً در آن حرکت بزرگی رخ داده است.

تنگه هرمز با ترتیبات ایرانی اداره خواهد شد

قالیباف گفت: از نخستین روزهای جنگ به‌صراحت اعلام کردیم که اداره تنگه هرمز هرگز به وضعیت پیش از جنگ بازنخواهد گشت.  با رعایت قوانین بین‌المللی، تنگه هرمز با ترتیبات ایرانی و توسط ایران اداره خواهد شد.  برخی تصور می‌کنند میدان دیپلماسی با میدان نظامی در تضاد است، در حالی که این برداشت نادرست است.  هر موفقیت نظامی زمانی به دستاوردی پایدار تبدیل می‌شود که از نظر سیاسی و حقوقی ثبت و تثبیت شود و بدون دیپلماسی، دستاوردهای میدان به نتیجه نخواهد رسید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندی ها

پیشنهاد ما