کد خبر: 589734
تاریخ انتشار :

آیا ما یک خودآزار هستیم؟

آیا ما یک خودآزار هستیم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، افراد برای فرار از ناراحتی و نگرانی های خودروش های مختلفی را پیش رو میگیرند. در این بین برخی از افراد برای رهایی از احساسات منفی به خود آسیب می زنند. این افراد برای اینکه خود را از بین ببرند این کار را نمی کنند بلکه هدف انها در واقع تلاش برای زنده ماندن است.

خود آزاری و پرستار سالمند

متداول ترین اشکال آسیب به خود به شکل سوزاندن پوست، خراشیدن پوست، ضربه زدن و ایجاد کبودی به بدن، گاز گرفتن و یا مصرف دوز بیش از اندازه اما غیر کشنده دارو است.

برخی از این اقدامات به صورت برنامه ریزی و گاها ناگهانی است. افرادی که به خود آسیب می رسانند عنوان می کنند که در هنگام اسیب به خود احساس درد ندارند و یا حتی بخاطر احساس درد ناشی از آسیب این کار را انجام می دهند.

چرا افراد به خود آسیب می رسانند؟

  • برای مقابله با احساسات ازار دهنده مانند افسردگی و اضطراب
  • برای مقابله با احساس ناشی از سوگواری و اندوه و بیماری های مزمن
  • برای مجازات کردن خود به دلیل شکست، ابراز احساس نفرت و خشم نسبت به خود
  • برای اینکه احساس واقعی بودن داشته باشند. احساس کنارامدن با پوچی و بی هدفی
  • برای به دست اوردن کنترل مجدد بدنشان
  • برای اینکه احساس بهتری پیدا کنند

چه کسانی بیشتر در معرض خودآزاری هستند؟

نوجوانان، اگرچه نوجوانان 1 تا 4 درصد جمعیت را تشکیل می دهد اما در حدود 14 تا 39 درصد از نوجونان درگیر خودآزاری هستند.

به نظر می رسد خود ازاری بیشتر در افرادی دیده میشود که نسبت به خود احساس ضعف دارند. افرادی که نمی توانند احساسات خود را بروز دهند از دیگر افرادی هستند که بیش از سایرین در معرض خود آزاری قرار دارند.

در افرادی که مشکل سوء مصرف مواد دارند و یا به دلیل اختلالاتی نظیر اختلال خوردن، اختلال اضطراب و افسردگی و سایر اختلالات شخصیتی مبتلا هستند خود آزاری دیده می شود.

در زمینه خودآزاری چه اقداماتی میتوان انجام داد؟

  • صحبت کردن در مورد خود آزاری بسیار مهم است زیرا در صورت عدم توجه و درمان مشکل، می تواند منجر به اقدامات خطرناک و گاها خودکشی شود.
  • در زمان اسیب جدی باید با اورژانس تماس گرفته شود.
  • هر عاملی که باعث ایجاد آسیب می شود را از محیط اطراف دور نگه دارید.

در زمینه رفتار های آسیب رسان چه اقداماتی می توان انجام داد؟

همانگونه که قبلا اشاره شد خود آزاری لزوما یک بیماری روانی نیست بلکه در کنار سایر اختلالات روان دیده می شود. به همین دلیل در صورتی که فرد علائم آزاردهنده را در خود یافت باید جهت تشخیص احتمالی بیماری روانی به روانپزشک مراجعه کند.

درمان خودآزاری و پرستار سالمند

روش های درمان خودآزاری

درمان شناختی - رفتاری

درمان شناختی رفتاری به فرد می اموزد که افکار و رفتار او چگونه بر روحیه او تاثیر می گذارد. این موضوع به ویژه در افرادی که اقدام به آسیب به خود می کنند بسیار تاثیر گذار است، زیرا باعث کاهش در احساس تمایل به خودآزاری فرد می شود. این روش درمان می تواند احساس افسردگی، اضراب، کمبود عزت نفس و مهارت های حل مساله را در فرد بهبود دهد.

رفتاردرمانی دیالکتیکی

این روش درمانی به فرد کمک می کند تا از تفکر افراطی و سختگیرانه به سوی تفکر بازتر و انعطاف پذیر تر سوق پیدا کند. همچنین مقابله با افکار و احساسات و موقعیت های ناراحت کننده را به فرد آموزش می دهد.

خودمراقبتی

ورزش منظم، تغذیه سالم، خواب کافی، برقراری ارتباط مناسب با اطرافیان، ملحق شدن به گروه های حمایت کننده و انجام کارهایی که از آن لذت می برید از جمله کارهایی است که می تواند برای بهبود شرایط خود انجام دهد.

اگر فردی هستید که به خود آسیب وارد می کنید می توانید از روش های سالمتری برای مقابله با احساسات خود استفاده کنید. صحبت کردن با دوستان، نوشتن یک مقاله، انجام تمرین های آرامبخش از جمله این موارد است.

چگونه تشخیص دهیم که آیا رفتار فردی نشان دهنده خودآزاری است؟

  • این افراد به دلیل اینکه فقط برای کنترل عواطف خود اقدام به خود آزاری می کنند، سعی در پوشاندن نشانه ها و جراحات ناشی از آن به دلیل احساس خجالت، از دید سایرین هستند. به همین دلیل شاید مشاهده نشانه های خود آزاری در این افراد با سختی امکان پذیر باشد.
  • انها اغلب زخم های غیرقابل توضیح مانند بریدگی و سوختگی و کبودی دارند.
  • انها اغلب عنوان می کنند که زیاد در معرض اسیب هستند
  • در مورد این افراد با احتیاط عمل کنید که رفتار انها منجر به خودکشی و اسیب های شدید نشود.پرستار سالمند و خودآزاری

اگر عزیزان ما با خودآزاری درگیر است ما چه وظیفه ای داریم؟

طبیعی است زمانی که متوجه خودآزاری در عزیزانتان شدید احساس خشم، عصبانیت، و احساس گناه داشته باشید. اما به یاد داشته باشید که خودازاری در او به دلیل ناراحتی و آشفتگی درونی است. رویکرد دلسوزانه و مهربانانه بهترین راه کمک به او خواهد بود. اگرچه رفتارهای خود آزاری در افراد مختلف متفاوت است اما می تون برخی توصیه را به طور کلی در این زمینه ارائه داد:

  • درمودر خود آزاری سطح اطلاعات خود را افزایش دهید.
  • از عصبانیت و قضاوت خودداری کنید.
  • از او نخواهید که فورا در خود تغییرات رفتاری ایجاد کند . جایگزین کردن رفتار مخرب با یک رفتار صحیح به صرف زمان زیادی نیاز دارد.
  • به انها بگویید که تمایل دارید به صحبت های انها گوش دهید ولی انها را مجبور به صحبت کردن نکنید.
  • مراقبت از عزیزانتان در این شرایط شاید سخت باشد و شما باید از خود نیز مراقبت کنید. در این موارد می توانید از خدمات روان درمانی و مشاوره استفاده کنید.

مراقبت از انواع بیماران با اختلالات روانی و حتی جسمانی در منزل توسط مرکز پزشکی پرستاری سلامت اول در طیف گسترده ای در حال ارائه است که میتواند با استفاده از متدهای جدید روان درمانی به عزیزان شما کند. پرستار سالمند ، پرستار کودک و پرستار بیمار از دیگر خدماتی است که با توجه به گروه هدف توسط این مرکز در اختیار شما قرار داده می شود. برای دریافت مشاوره در زمینه پرستاری و مراقبتی به وب سایت https://salamateaval.com/ مراجعه کنید .

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها