کد خبر: 620481
تاریخ انتشار :

کشف ماده‌ای سرطان‌زا در محصولات بهداشتی ضدآفتاب

یک آزمایشگاه مستقل آمریکایی ماده سرطان زای بنزن را در ۷۸ محصول بهداشتی این کشور کشف کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یک آزمایشگاه مستقل آمریکایی موفق شد ماده سرطان زای بنزن را در ۷۸ دسته از محصولات بهداشتی ضد آفتاب کشف کند.

بر اساس این گزارش، در پی درخواستی که در تاریخ ۲۴ مه از سوی یک شهروند آمریکایی پر شده بود، آزمایشگاه «Valisure LLC» در آمریکا اعلام کرد پس از مورد آزمایش قرار دادن ۲۹۴ دسته از محصولات بهداشتی ضد آفتاب و آن‌هایی که پس از آفتاب مصرف می‌شوند از ۶۹ برند، متوجه شده است در ۷۸ دسته یا به عبارتی دیگر ۲۷ درصد از محصولات، مقادیری از ماده سرطان زای بنزن بوده است.

این آزمایشگاه همچنین اعلام کرد در ۱۴ محصول به میزانی بیش از ۲ پی پی ام (PPm) بنزن وجود داشته که این میزان حتی بالاتر از مقداری است که سازمان غذا و داروی آمریکا تحت شرایط خاص آن را اجازه داده است.

این آزمایشگاه همچنین با افزایش آزمایش‌های خود دریافت در ۴۰ عدد از این محصولات که در آن‌ها بنزن کشف شده، مقدار این ماده سرطان زا به حدی زیاد است که باید درخواست برای جمع آوری آن‌ها صورت گیرد.

بالاترین میزان بنزنی که این آزمایشگاه توانسته کشف کند مقدار ۶.۲۶ پی پی ام بوده که در یک اسپری ضد آفتاب برند «نوتروژنا» کشف شد.

دیوید لایت، رئیس و مدیر عامل آزمایشگاه Valisure در بیانیه‌ای گفت: وجود این ماده سرطان زا در محصولاتی که به طور گسترده برای پیشگیری از سرطان پوست توصیه می‌شود و به طور منظم از سوی بزرگسالان و کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد، امری بسیار نگران کننده است.

در حالی که شرکت غذا و داروی آمریکا به شکل موقت اجازه وجود میزان ۲ پی پی ام بنزن را در ضد عفونی کننده‌های دارای الکل در طول همه گیری کرونا داده، اما این آزمایشگاه دریافته است برخی از آن‌ها از این حد نیز فراتر رفته اند. این آزمایشگاه مستقل آمریکایی می‌گوید میزان بنزن باید صفر باشد.

همچنین «Christopher Bunick,» دکترای پزشکی و استاد پوست شناسی در دانشگاه ییل آمریکا می‌گوید: هیچ سطح ایمنی از بنزن وجود ندارد که بتواند در محصولات ضد آفتاب وجود داشته باشد.

بنزن ماده‌ای بی رنگ و یا زرد روشن است که به شکل طبیعی تشکیل می‌شود؛ اما طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا این ماده از طریق فعالیت‌های انسانی نیز تولید می‌شود. به طور مثال سوزاندن نفت نیز می‌تواند بنزن در هوا تولید کند. از این ماده شیمیایی همچنین در تولید برخی مواد پلاستیکی، لاستیک ها، رنگ ها، مواد شوینده، دارو‌ها و حشره کش‌ها نیز استفاده می‌شود.

قرار گرفتن در معرض بالای بنزن سبب ابتلا به سرطان به ویژه سرطان خون می‌شود. اداره ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا قرار گرفتن در معرض بنزن در هوای آزاد محل کار را تا ۱ پی پی ام مجاز دانسته و نهایت آن را ۵ پی پی ام تنها برای مدت ۱۵ دقیقه مجاز شمرده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها