کد خبر: 4295
تاریخ انتشار :

شیخ گوشه‌نشین به کمک اصلاح طلبان می‌آید؟/ ناطق‌نوری چراغ خاموش به سوی ریاست جمهوری گام برمی‌دارد

شیخ گوشه‌نشین به کمک اصلاح طلبان می‌آید؟/ ناطق‌نوری چراغ خاموش به سوی ریاست جمهوری گام برمی‌دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه، این روزها در کشاکش گمانه‌زنی‌ها و اظهارنظرها درخصوص کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری حرف از کهنه‌ سیاستمداری است که چند سالیست با دلخوری از نامهربانی‌ها و تندروی‌های رییس دولت فعلی در لاک سکوت فرو رفته و دور از مباحث سیاسی و جناحی کشور وقت خود را صرف رتق و فتق امور دفتر مقام معظم رهبری کرده است.

هرچند علی اکبر ناطق نوری تاکنون تمایلی برای حضور در انتخابات از خود نشان نداده و چند خبر پراکنده از حضور احتمالی او در انتخابات آتی از سوی دفترش تکذیب شده است اما این روزها که فضای سیاسی کشور تحت تاثیر ریاست جمهوری 8 ساله محمود احمدی نژاد در وضعیت بسامانی به سر نمی‌برد نه تنها جمعی از اصولگرایان معتدل و سنتی، که طیفی از اصلاح طلبلان میانه‌رو نیز در تلاش برای بازگرداندن شیخ به صحنه سیاسی کشور هستند.

گرچه برخی سکوت این روزهای شیخ را در راستای همان قسم سال 83 او می دانند که گفت«من در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نیستم و انشاءالله تا روز قیامت هم برای هیچ انتخاباتی نامزد نخواهم شد.» اما طرح دوباره ایده دولت وحدت ملی که خود او زمانی مبدع آن بود و حضور کم و بیش پررنگ او در محافل و مجالس سیاسی و چند مصاحبه پر سرو صدا طی چند ماه اخیر حکایت از آن دارد که ناطق نوری این بار عزمی جدی‌تر و حساب شده‌تری برای حضور در رقابت ریاست جمهوری دارد. با این تفاوت که اگر بار اول به عنوان چهره سیاسی با سابقه دو دوره ریاست مجلس و 5 دوره نمایندگی پا به عرصه رقابت گذاشت این روزها علاوه بر این داشته‌ها حمایت بزرگانی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی و طیفی از اصولگرایان و اصلاح طلبان را نیز با خود همراه می بیند.

اولین حضور علی اکبر ناطق نوری در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری به سال 76 باز می‌گردد، آنجا که او در کسوت ریاست مجلس پنجم شانس خود در رقابت‌های ریاست جمهوری را هم آزمود و رو در روی سید محمد خاتمی قرار گرفت، هرچند دستاوردی جز 7 میلینون رای در برابر 20 میلیون رای خاتمی برایش نداشت. این روحانی اصولگرا در پایان این رقابت نه از در کینه جویی که از باب اخلاقمداری درآمد و با فرستادن پیام تبریک برای رقیب خود تصویر زیبایی از اخلاق در عرصه سیاسی کشور را به نمایش گذاشت تا در همه سال‌های بعد از آن انتخابات،«سیاستمدار اخلاق گرا» پسوند بسیاری از توصیفات برای او شود.

ناطق در سال‌های بعد از مجلس پنجم بیکار ننشست و با همراهی طیفی از اصولگرایان سنتی با تشکیل «شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی» تلاش زیادی در جهت احیای جایگاه اصولگرایان داشت. پیروزی اصولگرایان در انتخابات شورای شهر دوم و به دنبال آن روی کار آوردن محمود احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران و در نهایت انتخابات مجلس هفتم از مهمترین دستاوردهای این شورای تحت رهبری ناطق نوری بود.

اوج فعالیت‌های ناطق نوری برنامه‌ریزی برای پس گرفتن صندلی ریاست جمهوری از اصلاح طلبان بود. آنجا که اصولگرایان از میان کاندیداهای مطرح آن دوره از رقابت‌ها به قالیباف و علی لاریجانی بیش از بقیه گرایش داشتند از این رو ناطق به عنوان پدر معنوی آن روزهای جریان اصولگرا از محمود احمدی نژاد دیگر کاندیدای اصولگرایان خواست به نفع یکی از این دو کنار بکشد اما با این پاسخ احمدی نژاد روبرو شد که«شما چه کاره هستید که برای من تصمیم می گیرید؟» و از همانجا بود که دلخوری ناطق از احمدی نژاد و فرو رفتن در پیله سکوت 4 ساله اول آغاز شد. ناطق در تمام دوران دولت اول محمود احمدی نژاد سکوت اختیار کرد و با نزدیک شدن به پایان دوران 4 ساله دولت نهم با طرح ایده «دولت وحدت ملی» به فضای سیاسی کشور بازگشت. اما این بار نیز اصولگرایان و اصلاح طلبان با او همراه نشدند چه آنکه از یک سو اصلاح طلبان معتقد به ریزش آرا محمود احمدی نژاد بودند و از سوی دیگر طیف حامیان احمدی نژاد نیز با تندترین ادبیات شیخ را مورد هجمه قرار دادند که اوج آن نیز در مناظرات انتخاباتی بود که شخص رییس دولت اتهاماتی را متوجه فرزندان ناطق کرد و بار دیگر شیخ را روانه سکوتی چند ساله کرد.

این روزها در گرماگرم انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در حالی بار دیگر ایده «دولت وحدت ملی» بر سر زبان‌ها افتاده است، که این بار نه شیخ علی اکبر نوری که آیت الله هاشمی رفسنجانی میانه دار اجرای این ایده برای آشتی بین جریانات سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب شده است. در این میان خبرهایی نیز مبنی بر تشکیل «مثلث وحدت ملی» با حضور هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و ناطق نوری نیز به گوش می رسد که با چراغ خاموش تشکیل و آغاز به کار کرده است.

بر این اساس قرار است یک نفر از جمع مثلث وحدت ملی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم معرفی شود. که با توجه به آنکه آیت الله هاشمی رفسنجانی رسما بر عدم کاندیداتوری خود و تمایل به نقش آفرینی در پشت صحنه تاکید کرده، خاتمی نیز صراحتا عنوان داشته در انتخابات حضور نخواهد داشت، محتمل ترین گزینه برای اجرای این ایده را باید علی اکبر ناطق نوری دانست.حتی شخص آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز صراحتا از پیشنهاد خود به ناطق نوری برای حضور در انتخابات سخن گفته است.«این حرف را هم من به آقای ناطق زدم هم و هم ایشان به من زدند.اما همه حرف این بود که من گفتم دیگر نمی توانم بیایم و آقای ناطق هم عذرهایی داشت.»

در همین راستا محمدرضا خباز عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی هم طی چند روز گذشته در پیشنهادی که به قول خودش حاصل توافق گروه‌های اصلاح‌طلب است، اعلام کرد: «باید مثلثی توسط هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و سیدمحمد خاتمی به منظور ایجاد وفاق ملی و انتخاب فرد اصلح برای انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شود.» وی همچنین ابراز داشت: «هاشمی باید سکاندار انتخابات ریاست جمهوری 92 باشد و مجموعه‌ای از نیروهای دلسوز نظام را دور هم جمع کند تا با هماهنگی وی یک فرد باسابقه و پخته در سیاست به عنوان کاندیدا به مردم معرفی شود.صادق زیباکلام از تحلیلگران سیاسی وابسته به طیف اصلاح طلبان و البته نزدیک به هاشمی رفسنجانی نیز معتقد به آن است که فضای سیاسی کشور در شرایط فعلی نیازمند حضور چهره‌ای فراجناحی برای تشکیل دولت وحدت ملی است و در این میان او ناطق نوری را بهترین کاندیدا برای این مهم می داند.

اما در شرایطی که پالس‌های مثبتی از سوی اصلاح طلبان برای حضور شیخ درانتخابات فرستاده می‌شود، در دیگر سو اصولگرایان هنوز اجماع چندانی بر حضور ناطق در انتخابات ندارند، چه آنکه برخلاف برخی ریش سفیدان اصولگرا و سنتی‌های این جریان که کم و بیش از حضور این روحانی اصولگرا در انتخابات استقبال کرده‌اند اما در میزان رای‌آوری او دچار شک و تردید هستند، برخی جریانات نوظهور اصولگرا چون جبهه پایداری و تحول خواهان هم که کاندیداهایی با وزنه کمتر را علم کرده‌اند، حضور شیخ را به نفع کاندیدای خود نمی‌بینند. دولتی‌ها نیز که در این سال‌ها بارها ناطق نوری را رنجیده خاطر کرده‌اند این روزها به همان سیاق سابق تلاش دارند با تندروی به ناطق او را مجبور به سکوتی دیگر کنند که اوج آن نیز برهم زدن مراسم سخنرانی شیخ در شب‌های قدر حرم امام رضا(ع) بود.

در میان این اما و اگرها باید دید آیا شیخ ناطق خود شخصا وارد گود رقابت خواهد شد یا چون دو انتخابات تنها به دنبال صحنه‌گردانی انتخابات ریاست جمهوری است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها