کد خبر: 29080
تاریخ انتشار :

تصویب نرخ افزایش بلیت برای سال92

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه به نقل از همشهری، بنا به مصوبات پانصدو سی و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران نرخ بلیت مترو و کرایه اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی در سال92 افزایش 20درصدی نسبت به نرخ‌های مصوب سال91 خواهد داشت و نرخ کرایه تاکسی نیز برای سال آینده 31.5درصد افزایش می‌یابد. حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی قیمت بلیت مترو خواستار ارائه عملکرد شرکت بهره‌برداری مترو در سال‌جاری شد و افزود: باید میزان درآمد شرکت از فروش بلیت مترو و نیز کمک‌هایی که از شهرداری و دولت دریافت کرده است مشخص شود تا براساس این داده‌ها بتوانیم افزایش منطقی را در نرخ بلیت مترو شاهد باشیم. معاون شرکت بهره‌برداری مترو که در جلسه شورا حضور داشت گفت: عملکرد شرکت در ارتباط بافروش بلیت مترو رقمی حدود 61 میلیارد تومان خواهد بود که درآمد مصوب سال 91 از این ردیف نیز حدود 62میلیارد تومان بوده است. وی خاطر نشان کرد: سهم دولت دربخش پرداخت یارانه سوخت نیز حدود 140میلیارد تومان بوده که تاکنون12.6میلیارد تومان آن دریافت شده است؛ این درحالی است که شهرداری تهران سهم خودش در این ردیف را که مبلغ 140میلیارد تومان است پرداخت کرده و 9 میلیارد تومان نیز در متمم بودجه برای شرکت بهره‌برداری مترو هزینه کرده است. همچنین شهرداری تهران تقبل کرده است 20درصد از مابقی سهم دولت را نیز به شرکت بهره‌برداری کمک کند. با ارائه این توضیحات اعضای شورا با افزایش 20درصدی نرخ بلیت مترو موافقت کردند. براساس این مصوبه بلیت‌های تک‌سفره از 350تومان به 450 و دوسفره از 550 تومان به 650 تومان افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر در این مصوبه براستفاده عموم از بلیت‌های اعتباری تأکید شده و سیاست‌های تشویقی نیز برای دارندگان بلیت اعتباری مبلغ‌دار درنظر گرفته شده است؛ به‌طوری که قیمت بلیت تک‌سفره 450 تومان است ولی با استفاده از بلیت اعتباری در مسافت ناحیه 1 که از صفر تا 10کیلومتر درنظر گرفته شده است هزینه سفر هزارو 545 ریال خواهد بود؛ به این ترتیب آخرین نرخ بلیت اعتباری در ناحیه 6 که از 50کیلومتر به بالاست دوهزارو 459ریال خواهد بود. همچنین در این مصوبه تأکید شده است که دارندگان بلیت اعتباری مبلغ‌دار هنگام خروج بلیت خود را در دستگاه‌های کنترل قرار دهند تاطبق میزان مسافتی که طی کرده‌اند هزینه کسر شود در غیراین صورت بهای طولانی‌ترین سفر که ناحیه 6 است از اعتبار بلیت آنها کسر خواهد شد.

افزایش کرایه خطوط اتوبوسرانی

در ادامه جلسه لایحه تعیین نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و با متوسط افزایش 20 درصد به تصویب رسید. بر این اساس نرخ کرایه جابه‌جایی مسافر از طریق اتوبوس‌های بخش عمومی تا پنج کیلومتر درصورت پرداخت با کارت 75 تومان و درصورت پرداخت نقدی 100 تومان خواهد بود از پنج کیلومتر تا 10، 15 و بیش از 15 کیلومتر درصورت پرداخت نقدی 200، 250 و 300 تومان خواهد بود و درصورت استفاده از کارت اعتباری نرخ کرایه‌ها براساس کیلومتر 120، 200 و 240تومان خواهد بود.

همچنین نرخ کرایه جابه‌جایی مسافر از طریق اتوبوس‌های بخش خصوصی درصورت استفاده از کارت در کوتاه‌ترین مسیر تا 2.5 کیلومتر، 210 تومان و در طولانی‌ترین مسیر که بیش از 20 کیلومتر است کرایه 480 تومان خواهد بود و درصورت پرداخت نقدی 300 و 600 تومان کرایه مسیر محاسبه خواهد شد. گفتنی است نرخ کرایه اتوبوس براساس مسافت‌های طی‌شده محاسبه خواهد شد.

همچنین اعضای شورا در شرایطی افزایش 31.5درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها را به تصویب رساندند که اعتقاد دارند سایر بخش‌های حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو و اتوبوسرانی از کمک‌های دولتی و شهرداری بهره‌مند هستند درحالی‌که به این بخش از حمل‌ونقل هیچ‌گونه کمکی ارائه نمی‌شود.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها اظهار داشت: نرخ کرایه تاکسی‌های خطی نیز به‌گونه‌ای تنظیم شده که بیشتر از 31.5 درصد نباشد اگرچه به آنها ظلم می‌شود ولی نرخ باید به‌گونه‌ای افزایش یابد که در فرمانداری و ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها قابل دفاع باشد. با توجه به دفاع اکثریت اعضای شورا از دارندگان تاکسی و تأکید براینکه راه‌هایی برای کمک به این قشر باید درنظر گرفته شود، سرنوشت کرایه‌های تاکسی در سال 92 با افزایش 31.5 درصد مشخص شد.

ارائه گزارش تدقیق نقشه‌های طرح تفصیلی

در ادامه پانصد و سی و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهرتهران گزارشی از رفع مغایرت‌ها و تدقیق نقشه‌های طرح تفصیلی از سوی مشاور طرح ارائه شد. مسعود شفیق، مشاور طرح تفصیلی شهر تهران طی گزارشی درخصوص رفع مغایرت‌ها و تدقیق نقشه‌های طرح تفصیلی گفت: مقرر بود تا در فرایند پیشبرد اجرای طرح تفصیلی در سال اول، ما مقوله راهبردی، پایش و بازبینی طرح را داشته باشیم و بازخوردهای آن را ارزیابی و آسیب‌شناسی کنیم که براین اساس در انتهای سال اول اجرای طرح، الگوی مغایرت‌ها، تدقیق و تکمیل نقشه‌های طرح تفصیلی را ارائه می‌کنیم. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در پایان پیشنهادهایی را که طی سال در قالب تذکر از سوی اعضای شورا مطرح شده بود به مشاور طرح تفصیلی ارائه کرد تا در اصلاحیه طرح تفصیلی این موارد پیشنهادی اعمال شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها