کد خبر: 708327
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با محمدصادق کوشکی

فرق ندارد چه کسی رئیس مجلس شود؛ تغییری ایجاد نمی‌شود

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: با انتخاب یک نفر یا نفر دیگر عملکرد مجلس خیلی تغییر نمی کند چون وقتی عملکرد مجلس تغییر می کند که بافت اصلی مجلس به صورت جدی به سمت دانش محور بودن و تخصص محور بودن حرکت کند.

فرق ندارد چه کسی رئیس مجلس شود؛ تغییری ایجاد نمی‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز: انتخابات مجلس دوازدهم به ایستگاه دوم رسید تا تکلیف 49 کرسی خالی مانده نیز مشخص شود اما سئوال این است که نتیجه دور دوم انتخابات چقدر در اداره و عملکرد مجلس اثرگذار خواهد بود.

محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس گفت: هر چند شاهد طیف بندی های متنوع تری در مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم خواهیم بود اما انتخابات 21 اردیبهشت ماه خیلی تأثیر جدی بر انتخاب اعضای هیأت رئیسه و رئیس مجلس نمی گذارد.

وی افزود: 49 نفری که در دور دوم انتخابات مجلس به منتخبان مرحله نخست اضافه می شوند خیلی تأثیر خاصی بر بافت اصلی مجلس نمی گذارند. اگر همین الان هم انتخابات هیأت رئیسه برگزار شود، با وجود صف بندی های مختلف، یک مجموعه آنقدر رأی دارد که بتواند نظر اکثریت نمایندگان را جلب کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره میزان شانس گزینه های مطرح برای تصدی کرسی ریاست مجلس اظهار کرد: از نظر آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس به نوعی ناظم و مجری آیین نامه محسوب می شود اما اگر رئیس مجلس پایبند به آیین نامه نباشد، جایگاه ریاست را واقعا به عنوان ریاست درنظر می گیرد که با این مسئله، روند مجلس دچار اختلال می شود.

وی ادامه داد: کسی که خودش را رئیس مجلس بداند نه ناظم آیین نامه؛ تصور می کند که باید دستور دهد. در دوره یازدهم فراوان شنیدیم که رئیس مجلس از واژه دستور استفاده می کرد؛ حال آنکه از نظر آیین نامه چنین روالی وجود ندارد که رئیس مجلس بتواند به کمیسیون های تخصصی یا نمایندگان دستور دهد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: معتقدم با انتخاب یک نفر یا نفر دیگر عملکرد مجلس خیلی تغییر نمی کند چون وقتی عملکرد مجلس تغییر می کند که بافت اصلی مجلس به صورت جدی به سمت دانش محور بودن و تخصص محور بودن حرکت کند و آن دانش و تخصص در پرتو نگرش انقلابی به روایت امام و رهبری سامان پیدا کند. غیر از این باشد دیگر خیلی فرق نمی کند رئیس مجلس چه کسی و از چه جریانی باشد.

وی ادامه داد: بافت مجلس دوازدهم خیلی بافت متفاوتی از مجلس یازدهم نیست و نگرش اکثر نمایندگان مجلس دوازدهم شبیه آن نگرشی است که در مجلس یازدهم هم وجود داشت، به همین دلیل خیلی تصور نمی کنم تفاوت قابل ملاحظه ای بین عملکرد مجلس دوازدهم و مجلس یازدهم باشد. مگر آنکه چهره ناشناخته ای به مجلس راه یافته باشند که بتوانند در ادامه خیلی بر تصمیم گیری ها اثر بگذارند و عملکرد مجلس را ارتقا دهند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها