کد خبر: 617337
تاریخ انتشار :

نامه شورای وحدت به شورای نگهبان، وزارت کشور و صدا و سیما

ردّ و قبول های سلیقه ای، اعتمادسوز و جدال برانگیز است

نامه انتخاباتی شورای وحدت با عنوان «نامه مشارکت» خطاب به نهادهای نظارتی، اجرایی و تبلیغاتی ارسال شد.

ردّ و قبول های سلیقه ای، اعتمادسوز و جدال برانگیز است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از کمیته رسانه و ارتباطات شورای وحدت، نامه انتخاباتی شورای وحدت با عنوان «نامه مشارکت» خطاب به نهادهای نظارتی، اجرایی و تبلیغاتی ارسال شد.

در این نامه که مصوب هیات عالی شورای وحدت است، بر اهمیت و جایگاه انتخابات ریاست جمهوری در سرنوشت نظام و ملت اشاره شده و با طرح مهم ترین دیدگاه‌ها و رویکردها برای ایجاد مشارکت حداکثری، پیشنهاداتی نیز برای فرایند اجرایی انتخابات در شرایط شیوع بیماری کرونا طرح شده است. این نامه برای حضرت آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان، آقایان قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، رحمانی فضلی وزیر کشور و علی عسگری رییس سازمان صدا و سیما ارسال شده است. متن کامل نامه به شرح ذیل است:

 

بسم االه الرحمن الرحیم

اهمیت جایگاه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران امری مسلم است. در چهل و دو سال گذشته، انتخابات و رأی مردم پایه سرنوشت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ملت شریف ایران بوده است. تب و تاب اجتماعی و اجرایی در این روزها و گفت وگوها و قبض و بسط های سیاسی، همه، حکایت از نقش آفرینیِ انتخابات در مسیر مدنیّت کشور دارد. دوستان و دشمنان نیز رفتار خود را بر مبنای میزان حضور مردم تنظیم می کنند. پایداری ملی در گذشته پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی و مقاومت تحسین برانگیز ملت ما در برابر هجمه های سهمگین نظامی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی بدخواهان، مرهون مشارکت گسترده در صحنه های اجتماعی بوده است. این جایگاه رفیع مردمی است که تحولات عظیم و دوران ساز منطقه ای و بین المللی را برای ایران و ایرانی و اسلام ناب محمدی (صلوات الله علیه)رقم زده است.

شورای وحدت، که برخاسته از عقلانیت بخش بزرگی از نیروهای آگاه، مؤمن، انقلابی، دلسوز، باتجربه، ایثارگر و وفادار به ایران عزیز است، خود را متعهد می داند که ظرفیت و همت خود را صرف تداوم این مسیر شکوهمند و افتخارآفرین کند و به پیروی از امام خوبان ـ که درود و رحمت خدا بر او باد! ـ و رهبر معظّم انقلاب (دام بقائه) که، با تعبیر بلند «میزان رأی ملت است» اصل محکم و غیرقابل تغییر «حق تعیین سرنوشت» را بر پیشانی جمهوری اسلامی حک کرده اند، معتقد است هر روز، و بخصوص امروز، باید این اصل را تحکیم و تعمیق ببخشیم.

شورای وحدت، بر اساس مطالعات گسترده و تجربه های انباشته و روش های متداول در بسیاری از کشورها، با کمال ارادت و دلسوزی، موارد زیر را، برای برگزاری بهتر انتخابات و جلوگیری از آسیب های احتمالیِ کرونایی، به هیئت مرکزی نظارت و هیئت عالی اجرایی انتخابات و دست اندرکاران نظارتی و اجرایی و رسانه ای تقدیم می کند:

هدف اصلی انتخابات، ارتقای کمّی و کیفی حکمرانی، رضایتمندی عمومی و افزایش خدمت و رفاه ملی است. گام اول در این مسیر، اعتمادسازی، امیدآفرینی و انسجام بخشی است؛ بنابراین، هر تصمیم، اقدام، تبلیغ و حرکتِ مغایر با این اصل موجب واگرایی، سرخوردگی و بی انگیزگی مردم خواهد شد.

نحوه ورود و رفتار، پیگیری ها، بیانات و تصمیمات دستگاه های مختلف حکومتی، در این شرایط، حامل بار سیاسی است. برای تشویق همه گروه ها و گرایش ها به مشارکت، ضروری است از جانبداری، تحمیل، ایجاد رانت و محدودسازیِ گزینشی پرهیز کنیم. از مسئولان و همه دست اندرکاران می خواهیم که به وظایفشان تمام و کمال عمل کنند. اگر شأن و کرامت مردم را رعایت کنیم، مردم وظیفه خود را چون گذشته بخوبی تشخیص می دهند.

محور اعتمادسازی و آرامش بخشی، در نحوه ردّ و قبول نامزدهاست. از هیئت های نظارت شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی جداً خواستاریم عمل دقیق به قانون و ضوابط مصوب و صیانت از حق الناس را ملاک ردّ و تأییدها قرار دهند و از هر گونه اِعمال نظر سلیقه ای، غیرمنطبق با مقررات و یا غیرمطلوب از نظر افکار عمومی یا سؤال برانگیز و شبهه آفرین پرهیز کنند. ردّ و قبول های سلیقه ای، اعتمادسوز و جدال برانگیز است.

هیئت های اجرایی و دستگاه های دولتی و نهادهای دارای امکانات و منابع مالی و قدرت تأثیرگذاری باید از اعمال نظر و ارتکاب اعمال خلاف قانون و هرگونه تخلف پرهیز کنند و مطمئن باشند رفتار جانبدارانه موجب بدبینی عمومی شده و معمولاً به ضرر و بر خلاف منویات اقدام کنندگان است.

ایجاد خوشبینی، امیدواری و دلبستگی به کشور در میان مردم مخصوصاً جوانان، رسالت اصلی رسانه ها و مطبوعات، بخصوص رسانه های وابسته به نهادها و دستگاه ها بویژه رسانه ملی است. تزریق ناامیدی، سیاهنمایی، تردید، دشمن هراسی و تحقیر توان ملی، گناهی نابخشودنی است. خاضعانه از همه فعالان رسانه ای می خواهیم پیوسته و در این شرایط خاص، نقش الهی، مردمی، ملی و انقلابی خود را ایفا کنند.

به منظور جلوگیری از آسیب های کرونایی، پیشنهادهایی را درباره سازوکار رأی گیری ارائه می کنیم. این پیشنهادها مبتنی بر قوانین موجود و بدون نیاز به تغییرات کلان و هزینه زیاد است:

  الف: ساعت اخذ رأی از 8 صبح تا 24 و قابل تمدید باشد؛

  ب: شعب اخذ رأی افزایش یابد تا افراد هر محل براحتی و بدون تجمع در کوتاه ترین زمان بتوانند رأی خود را در صندوق بیاندازند؛

 پ: به همه شهروندان واجد شرایط مقیم کشور، با ارسال پیامک، اعلام شود که در صورت آمادگی برای شرکت در انتخابات، محلهء سکونت خود یا نزدیکترین شعبه اخذ رای به محل سکونت خود را اعلام کنند. اجرای این پیشنهادبرای شهرهای دارای بیش از یکصد هزار نفر اولویت دارد؛

  ت: هیئت های اجرایی هر حوزه انتخابی، متقاضیان ساکن هر منطقه را بین شعب اخذ رأیِ نزدیک به محل سکونت تقسیم کنند. تقسیم بندی با رعایت عدم تجمع رأی دهندگان و به تناسب توان عوامل شعب، بین ساعات اخذ رأی صورت گیرد؛

 ث: زمان اخد رأی مجدداً با پیامک به رأی دهندگان اعلام شود؛

ج: توسط رسانه ملی و پیامک اعلام شود کسانی که در ساعت مقرر موفق به حضور در محل رأی گیری و یا ثبت نام نشده اند می توانند بعد از ساعت 22 در محل رأی گیری حاضر شوند؛

چ: اخذ رأی در فضای باز انجام شود و از شرکت کنندگان خواسته شود وسایل لازم برای مقابله با گرما را همراه داشته باشند؛

ح: برای ثبت هویت فقط شماره ملی درج شود و از ثبت مشخصات غیرلازم و نیز ثبت اثر انگشت پرهیز شود؛

خ: هویت شرکت کنندگان یک بار ثبت شده و اوراق رأی انتخابات ریاست جمهوری، شوراها، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان، یکجا، به رأی دهندگان تسلیم شود؛

د: اسامی کاندیداهای هر حوزه در سایت های خاص محلی منتشر و توسط پیامک برای رأی دهندگان ارسال شود؛

ذ: آدرس سایت فرمانداری ها و شماره تلفن مراکز پاسخگویی هیأت های اجرایی توسط رسانه ها و پیامک برای راهنمایی شهروندان به اهالی هر حوزهء انتخابیه اعلام شود؛

ر: آنچه باید مورد توجه همه دست اندر کاران انتخاباتی قرار گیرد بهره برداری از روش ها و ابزار نوین و به خصوص الکترونیکی کردن انتخابات با رعایت امنیت و سلامت کامل است که می بایست از سال های پیش اقدام می شد و هم چنان از ضرورت هاست که امیدواریم با همت همه سرعت گیرد؛

در خاتمه امیدواریم همه عزیزان و دست اندرکاران امر انتخابات و کنشگران سیاسی و انتخاباتی و مردم شریف ایران با درک شرایط حساس فعلی با توکل به خداوند متعال ، تدبیر و همکاری، برگ زرین دیگری را در تاریخ پر افتخار خود ثبت نمایند.إنه ولی التوفیق

والحمدلله رب العالمین

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها