کد خبر: 617742
تاریخ انتشار :

گزارش ویژه نامه نیوز ؛

سکوت عجیب مکرون درباره ایران ؛ پلیس بد آرام شده است؟

از این رو فرانسوی ها سعی کرده اند فعلا در خصوص مذاکرات وین کمتر مقابل تریبونها و افکار عمومی سخن بگویند!در هر حال، نگاه ابزاری مقامات فرانسوی در قبال مذاکرات هسته ای با ایران، موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان کرد. این رویکرد، در دوران ریاست جمهوری اولاند ( رئیس جمهور سابق فرانسه) نیز به چشم می خورد .خروجی این بازی نامتوازن و ناشیانه فرانسوی ها در قبال سایر پرونده های بین المللی ، کاهش اعتبار پاریس در معادلات سیاسی و دیپلماتیک جهان بوده است.

سکوت عجیب مکرون درباره ایران ؛ پلیس بد آرام شده است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست خارجی نامه نیوز : طی روزهای اخیر، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه این کشور مشغول رصد مستقیم مذاکرات وین بر سر احیای برجام هستند. با این حال، بر خلاف مذاکراتی که در بین سالهای 1392 تا 1394 بر سر انعقاد توافق اولیه برجام صور گرفت انجام گرفت و نقش لوران فابیوس وزیر خارجه اسبق فرانسه در آن بسیار پررنگ بود، فرانسوی ها این بار مانور تبلیغاتی و رسانه ای کمتری بر روی مذاکرات وین و سرنوشت توافق هسته ای داده اند. 

به نظر می رسد یکی از اصلی اترین دلایل انفعال رفتاری فرانسوی ها در مذاکرات وین، مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 می باشد. مکرون در دوران ریاست جمهوری ترامپ ، بارها سعی کرد در قالب یک " واسطه گر"، تهران و واشنگتن را در مسیر تعاملی دوباره بر سر این توافق از دست رفته قرار دهد، اما خروج یکجانبه ترامپ از برجام و تعلق خاطر مستقیم کاخ الیزه به کاخ الیزه در پروسه تقابل مستمر با ایران، مانع از موفقیت مکرون در این خصوص شد.مکرون در آن زمان ( دوران ترامپ) معتقد بود که نقش آفرینی وی در این معادله( موضوع برجام و سرنوشت آن)، منجر به افزایش محبوبیت وی در عرصه سیاست داخلی فرانسه خواهد شد. رئیس جمهور فرانسه معتقد بود اگر وی بتواند نقش پررنگی در حل و فصل برخی پرونده های مهم ایفا کند،  شهروندان فرانسوی از او به عنوان یک "سیاستمدار مقتدر" در نظام بین الملل یاد خواهند کرد. 

در حالی که کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۲ در فرانسه باقی است، رفته رفته نامزدها در این کشور آماده رقابت می‌شوند.هرچند تا کنون امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فعلی اعلام نامزدی خود را به تعویق انداخته است، در سوی مقابل اما زمزمه‌های ورود مارین لوپن و ژان لوک ملانشون رهبران احزاب راست و چپ رادیکال آغاز شده است. نام‌های دیگری همچون میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برکسیت در میان محافل محافظه کار فرانسوی مطرح شده است. او خود گفته است «قدرتش را دارد»، هرچند هنوز چیزی قطعی نشده است.ادوار فیلیپ، نخست وزیر سابق امانوئل ماکرون، نیز در میان فهرست افراد نامزد نزدیک به طیف راست مطرح شده است. با این حال از آنجا که سابق بر این عضوی از کابینه بوده است، شاید نتواند خودش را چندان بری از دولت فعلی مطرح کند.

همان گونه که تاکید شد، در جریان ملی گرای افراطی  همه‌چیز تا حدودی مشخص است.به گزارش یورونیوز،  در نخستین نظرسنجی انتخاباتی که در ژانویه ۲۰۲۰ انجام شده بود مارین لوپن، رهبر حزب «اجتماع ملی» در دور دوم نتایج بهتری نسبت به انتخابات قبلی کسب کرد. در آن انتخابات لوپن در مقابل امانوئل ماکرون با نتیجه ۳۳.۹ درصد به ۴۶ درصد شکست خورده بود.

در حالی که در آن انتخابات شماری از احزاب چپ و میانه برای مقابله با خطر به قدرت رسیدن ملی گرای  افراطی به آقای ماکرون رای داده بودند، اکنون شماری از آن‌ها می‌گویند در صورت تکرار مجدد چنین صحنه‌ای به رئیس‌جمهور فعلی رای نخواهند داد. امری که می‌تواند شانس پیروزی خانم لوپن را تقویت کند. هر چند در سوی مقابل نیکلا دوپنتیان، متحد سابق رهبر حزب اجتماع ملی گفته است این بار با مارین لوپن ائتلاف نخواهد کرد.مکرون به خوبی می داند که این بار بر خلاف سال 2017 میلادی، وضعیت خوبی در نظرسنجی ها ندارد! نتایج یک نظرسنجی می‌گوید در حال حاضر از هر ده فرانسوی شش نفر گفته‌اند در دور اول به او رای نخواهند داد.

فراتر از آنچه ( در خصوص انتخابات ریاست جمهوری فرانسه) تشریح شد، مکرون ملاحظه مهم دیگری را نیز در قبال مذاکرات جدید برجام در وین دارد! رئیس جمهور فرانسه به رژیم اشغالگر قدس و رژیم سعودی در خصوص گنجاندن دغدغه های آنها در مذاکرات تضمینهایی داده است. حتی مکرون در یکی از اظهار نظرهای جنجالی خود، خواستار مشارکت تل آویو و ریاض در مذاکرات جدید با ایران شده بود. در چنین شرایطی او سعی دارد جای خالی ترامپ را برای عربستان و رژیم صهیونیستی پر کند .بدیهی است که در چنین شرایطی نقش آفرینی پررنگ و احیانا سلبی فرانسه در پروسه احیای برجام، منجر به متهم شدن کاخ الیزه در خصوص سنگ اندازی در مذاکرات خواهد شد. از سوی دیگر، تمجید و حمایت  مکرون از احیای برجام نیز موجبات دلخوری رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را از وی فراهم خواهد ساخت .از این رو فرانسوی ها سعی کرده اند فعلا در خصوص مذاکرات وین کمتر مقابل تریبونها و افکار عمومی سخن بگویند!در هر حال، نگاه ابزاری مقامات فرانسوی در قبال مذاکرات هسته ای با ایران، موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان کرد. این رویکرد، در دوران ریاست جمهوری اولاند ( رئیس جمهور سابق فرانسه) نیز به چشم می خورد .خروجی این بازی نامتوازن و ناشیانه فرانسوی ها در قبال سایر پرونده های بین المللی ، کاهش اعتبار پاریس در معادلات سیاسی و دیپلماتیک جهان بوده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها