کد خبر: 619734
تاریخ انتشار :

اولین آزمون سخت علی لاریجانی در انتخابات 1400 + جزئیات

پنج‌شنبه شب مهمان یکی از اتاق‌های کلاب هاوس، علی لاریجانی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. این گفتگوی ۴ ساعته با عنوان «سوالات سخت» و مجموعا با بیش از 3۰ هزار نفر شنونده انجام گرفت، بسیاری بر این عقیده هستند حضور وی در این گفتگوی آزاد در میزان سبد رای او تاثیر به سزایی خواهد داشت، زیرا او توانست آنچنان که انتظار می‌رفت سوالات پاسخ قانع کننده‌ای ارائه دهد.

اولین آزمون سخت علی لاریجانی در انتخابات 1400 + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کلاب هاوس برنامه‌ نوظهوری که نیامده سر و صدایی به سبک ایرانی برای خود به راه انداخته  و تا همین لحظه یکی از تاثیرگذارترین شبکه‌های اجتماعی در کنار توییتر و اینستاگرام است. هر روز و شب شاهد اتاق‌هایی با موضوعات مختلف هستیم اما در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری بازار اخبار و تحلیل‌ها توسط اصحاب رسانه و فعالان سیاسی، اجتماعی بسیار داغ است. یکی از نکته‌های جالب در کلاب‌هاوس این است که به مهمان خود یادآوری می‌کند حافظه تاریخی ملت بیدار است و افراد باید با توجه به عملکرد خود پاسخگو باشند. 

پنج‌شنبه شب مهمان یکی از همین اتاق‌ها علی لاریجانی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. این گفتگوی ۴ ساعته با عنوان «سوالات سخت» و مجموعا با بیش از 3۰ هزار نفر شنونده انجام گرفت، بسیاری بر این عقیده هستند حضور وی در این گفتگوی آزاد در میزان سبد رای او تاثیر به سزایی خواهد داشت، زیرا او آنچنان که انتظار می‌رفت توانست سوالات پاسخ قانع کننده‌ای ارائه دهد با این حال سابقه ریاست مجلس و پست‌های گوناگون باعث شد او پاسخ‌های سیاستمدارانه‌ای بدهد و مخاطبان خود را متقاعد کند، اما پیش از آنکه به چند ابهام بپردازیم به سرعت پایین اینترنت نیز باید اشاره کنیم که باعث شد علی لاریجانی بارها تکرار کند «صدای من میاد؟»

برنامه هویت

تولید و پخش مجموعه برنامه‌ای به نام هویت، این برنامه در سال ۱۳۷۵ که علی لاریجانی ریاست وقت سازمان صداوسیما را بر عهده داشت به روی آنتن شبکه یک رفت. در این برنامه بسیاری از نویسندگان و روشنفکران کشور مورد انتقادات شدیدی قرار گرفتند و اعترافات برخی زندانیان سیاسی که در داخل زندان ضبط شده بود در این برنامه پخش شد. آن زمان با تمام انتقادات از سوی مخاطبان، مسند نشینان صداوسیما بر این عقیده بودند  که تولید این برنامه از سوی صداوسیما نبوده و با محوریت شخصی چون سعید امامی صورت گرفته است. لاریجانی در پاسخ به یکی از مخاطبان خود در اتاق گفتگو گفت:

پخش برنامه هویت غلط بود و من دیر متوجه آن شدم، البته برنامه‌هایی از این دست هم پخش شد که غلط بود. من مسئول بودم و مسئولیت آن را می‌پذیرم. اشکال وارد است اما بعد با پخش برنامه چهره‌های ماندگار آن را جبران کردم.

اما گویی بسیاری نیز منتظر پاسخ بودند تا مصاحبه‌‌ی علی لاریجانی در همان سال با هفته نامه «صبح» را بازنشر کنند. در آن مصاحبه او نشریات منتقد برنامه هویت را به همسویی و ارتباط با محافل ضد انقلاب خارج از کشور متهم کرده بود. او همچنین گفته بود:«بسیاری از عناصر مطرح شده شخصیت‌های مذهبی و اندیشمند نیستند.یعنی این حضرات فکر می‌کنند ما اطلاع نداریم که از کدام سفارت‌خانه‌ها به این‌ها پول می‌دهند که فلان مقالات را بنویسند».

با این وجود لاریجانی در جواب گفت:«من مطلع نبوده‌ام. این ضعف من بوده و آن را قبول دارم هر کسی یک اشتباه دارد ما معصوم نیستیم».

استیضاح وزیر کشور

بسیاری بر این عقیده هستند رحمانی فضلی وزیر کشور دولت حسن روحانی نیروی وابسته به علی لاریجانی در دولت می‌باشد. در جریان اعتراضات آبان ۹۸ انتقادات بسیاری به وزیر کشور بوده و هست، نمایندگان وقت با جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر کشور به توافق رسیدند اما به یک‌باره استیضاح وزیر کشور به بن‌بست رسید و بدون حصول نتیجه از دستور کار مجلس دهم خارج شد. لاریجانی در پاسخ به این سوال مخاطبی که گفت، در همان زمان علی مطهری دلیل بی نتیجه ماندن استیضاح را عدم موافقت رییس مجلس اعلام کرده بود. گفت:

«من واقعا خبر نداشتم آقای روحانی، رحمانی فضلی را به عنوان وزیر انتخاب کرده است. من او را به دولت معرفی نکردم اگر هم معرفی می‌کردم روحانی نمی‌پذیرفت درباره‌ی اتفاقات آبان ۹۸ هم باید خودشان پاسخگو باشند. صحبت علی مطهری را شنیدم و به ایشان چندبار گفتم کشمکشی در کمیسیون پیدا کرده است که استیضاح رخ نداد، بنا به مصلحت نبود و بسیاری از افراد خودشان امضاها را پس گرفتند».

وی همچنین در سوالاتی که از استیضاح وزیر کشور پرسیده شد، گفت: «وقتی اعتراضات مردمی تبدیل به یک مسئله امنیتی می‌شود، شورای عالی امنیت ملی مسئول حل و فصل موضوع می‌شود و اساسا مجلس هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد». 

حمایت از ظریف 

«من آقای ظریف را فرد بسیار توانا در بحث دیپلماسی می‌دانم تنها شخصی‌ست که سیاست خارجه را بلد است و طی سال‌ها کسی را همانندش نداشتیم. او یک وطن‌پرست، باسواد و بسیار مومن است و شاید جزو بهترین وزرایی بودند که در طول این سال‌ها که مذاکرات اتمی انجام گرفته خوب عمل کرده‌اند. ایشان فرد توانایی هستند و برخی فحاشی‌ها به ایشان را واقعا قبول ندارم. اما در مسئله برجام اشکالاتی وجود داشته است، یک بار در نامه‌ای به مقام معظم رهبری گفتم از 7 خط اصلی دو مورد به خوبی اجرا نشدند».

در مقابل بازهم بسیاری بر این عقیده هستند محمد‌جواد ظریف یکی از وزرای دولت منتخب علی لاریجانی است.

برادران لاریجانی

چالش برانگیزترین موضوع، بحث برادران لاریجانی است که صحبت‌های بسیاری در محافل مختلف درباره آن مطرح شده و می‌شود در این گفتگو نیز این سوال مطرح شد که آیا علی لاریجانی از برادر خود آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رییس سابق قوه قضاییه و همچنین دیگر برادرانش که علیه برجام نظر داده‌اند انتقاد کرده است یا نه؟

او نیز در پاسخ گفت:«وقتی آقای دکتر جواد نظرش درباره برجام با من متفاوت است، نشان می‌دهد که ما نظرات متفاوتی در مسائلی سیاسی و اجتماعی داریم. همه خانواده‌ها هم این طورهستند، این موضوع طبیعی است. خانواده ما افراد بزرگسالی هستند که نظراتشان متفاوت است، وقتی نظرم درباره برجام با خانواده متفاوت است فاصله‌گذاری انجام می‌شود. مگر شما امشب آمدید بین خانواده ما اختلاف بیندازید؟ اگر به تاریخ نگاه کنید متوجه می‌شوید من از برادرم انتقاد کردم و حتی خصوصی به ایشان گفتم که رفتار برخی دادستان‌ها درست نیست. پشت تریبون مجلس هم انتقاد کردم. هر کسی باید کار خودش را به درستی انجام بدهد».

در ادامه و با توجه سوال‌های مکرر افراد درباره‌ی صادق لاریجانی باعث کلافگی او شد اما این سوال فقط در کلاب‌هاوس مطرح نمی‌شود بلکه در روزهای نزدیک به انتخابات ۱۴۰۰ باید این مسئله را برای عده‌ی بسیاری روشن کند.

در پایان علی لاریجانی از ابراهیم رییسی و سعید جلیلی برای مناظره خارج از صداوسیما و در یک فضای آزاد دعوت می‌کند که در نوع خود قابل ستایش است زیرا چنین گفتگویی می‌تواند بسیاری از مسائل را بازگو و شفاف کند. اما در کمال تعجب حساب توییتری لاریجانی پس از حضور و گفتگوی پنج شنبه شب او در کلاب هاوس تعلیق شد. اما پس از یک روز با این توییت به توییتر بازگشت.

صدای من میاد؟!

گویی مسیر سختی پیش‌روی لاریجانی‌ست که تا چه اندازه می‌تواند آرای مردمی را به صندوق خود بریزد. او در توییتی اعلام کرد، باید نسبت به گذشته‌ی خود پاسخگو بود. تاثیر بر افکار عمومی برای وی تمام نشد بلکه باید منتظر برگزاری مناظرات او با دیگر رقبای انتخاباتی باشیم تا ببینیم علی لاریجانی در مقابل سوالات سخت کاندیداها به چه صورت می‌ایستد و پاسخ خواهد داد.

منبع: جماران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها