کد خبر: 618246
تاریخ انتشار :

گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با علی محمد نمازی؛

اصلاح‌طلبان احساس خطر کنند از لاریجانی حمایت می‌کنند

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: حمایت از آقای لاریجانی در دستور کار اصلاح‌طلبان نیست اما ممکن است در شرایطی خاص این امر محقق شود.

اصلاح‌طلبان احساس خطر کنند از لاریجانی حمایت می‌کنند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: شاید بتوان گفت که انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 از جهات مختلف با تمام انتخابات‌های پیشین تفاوت دارد زیرا اولا پایین بودن میل مردم به شرکت در انتخابات در هیچ دوره مانند مقطع کنونی نبوده است و ثانیا اکنون که کمتر از دو ماه به انتخابات باقی است هنوز دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب نتوانسته‌اند نامزدهای اصلی خود را معرفی کنند و ثالثا موضوع بحران اقتصادی در هیچ مقطعی به اندازه شرایط فعلی بحرانی نبوده و طبیعی است هر دولتی روی کار بیاید، مسئولیت سنگینی بر عهده دارد.

علی‌محمد نمازی، از اعضای حزب کارگزاران سازندگی درباره آخرین تحولات انتخاباتی جبهه اصلاحات به «نامه‌نیوز» گفت: «جبهه اصلاحات ایران تا کنون مشغول بررسی 14 شخصیتی است که معرفی کرده است و از این 14 فرد، 11 نفرشان برنامه خود را ارائه داده‌اند. حالا باید ببینیم که از اینها کدام یک‌ می‌توانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند و در نهایت سبد رأی هر کدام بررسی شود تا یک نفر به عنوان گزینه نهایی جبهه اصلاحات به جامعه معرفی شود».

او ادامه داد: «واقعیت این است که در گذشته اصلاح‌طلبان احساس می‌کردند دو رقیب در پیش دارند؛ نخست بررسی صلاحیت‌ها و دوم اصولگرایان اما حالا اقبال اندک جامعه به امر انتخابات نیز به رقیب سومی برای اصلاح‌طلبان تبدیل شده است. احتمالا میزان مشارکت در این دوره نسبت به تمام ادوار پایین‌تر خواهد بود و می‌دانیم در شرایطی مشارکت پایین آید وضعیت اصلاح‌طلبان نامناسب می‌شود. حالا شما تصور کنید در شرایطی که آراء خاکستری که همیشه میل به اصلاح‌طلبان داشته‌اند، به میدان نیایند اصلاح‌طلبان مسیر سختی را برای اجماع بر یک نامزد در پیش دارند زیرا باید یقین پیدا کنند که آن نامزد می‌تواند اقناع عمومی برای مشارکت در انتخابات را پدید آورد».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان در نهایت از علی لاریجانی حمایت می‌کنند یا نه، اظهار کرد: «حمایت از آقای لاریجانی در دستور کار اصلاح‌طلبان نیست اما ممکن است در شرایطی خاص این امر محقق شود؛ اولا آنکه اصلاح‌طلبان نتوانند نامزد ایده‌آل خود را روانه میدان کنند و ثانیا اصلاح‌طلبان در شرایط بی‌نامزدی از رقیب روبه‌روی لاریجانی احساس خطر کنند و تصور کنند که اگر رقیب او پیروز شود، جمهوریت نظام به خطر می‌افتد. تا این لحظه جبهه اصلاحات ایران به صراحت اعلام کرده است که از نامزد اجاره‌ای استفاده نمی‌کند اما اگر چنین شرایطی رخ دهد، اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی حمایت می‌کنند».

نمازی درباره تفاوت روحانی با لاریجانی یادآور شد: «آقای روحانی در تمام این‌سال‌ها فردی بسیار قوی بوده و اتفاقا با اصلاح‌طلبان هیچگاه مشکلی نداشته است و اصلاح‌طلبان با دانستن اینکه او نیرویی غیرمخالف اصلاح‌طلبان از او حمایت کردند اما آقای لاریجانی گرفتاری‌های زیادی با اصلاح‌طلبان داشته است؛ هرچند در مجلس دهم موافق رویکرد اصلاح‌طلبان و دولت در حوزه سیاست خارجی بود و تلاش زیادی برای تصویب برجام در مجلس انجام داد؛ بنابراین اینکه می‌گویند لاریجانی برای اصلاح‌طلبان مانند روحانی است، حرف درستی نیست و این دو تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها