کد خبر: 619916
تاریخ انتشار :

جنگ "شمشیر قدس" آخرین نبرد اسرائیل بود؟

تحلیلگر و نویسنده عرب در المیادین در مقاله‌ای با عنوان "آیا جنگ شمشیر قدس آخرین نبرد اسرائیل خواهد بود؟" به بررسی نتایج جنگ اخیر نیروهای مقاومت و اسرائیل پرداخت.

جنگ "شمشیر قدس" آخرین نبرد اسرائیل بود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مساله پیروزی مقاومت بر اسرائیل در جنگ "شمشیر قدس" در رسانه‌های عربی طوفانی به پا کرده است. این اتفاق به قدری مهم بوده که برخی رسانه‌ها و تحلیلگران عرب از آن به عنوان یک واقعه تاریخی یاد می‌کنند. برخی تحلیلگران نیز تاکید دارند که نتیجه حاصل از نبرد سیف القدس (شمشیر قدس) معادلات منطقه را کاملا تغییر می‌دهد.

"ولید القططی" تحلیلگر و نویسنده عرب در المیادین در مقاله‌ای با عنوان "آیا جنگ شمشیر قدس آخرین نبرد اسرائیل خواهد بود؟" به این مساله پرداخت.

تاریخ جنگ‌های اسرائیل؛ نقطه عطفی به نام لبنان

نویسنده ابتدا مروری بر تاریخچه نبردهای کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی دارد. از نظر او، اسرائیل تا قبل از ضربات لبنان به اسرائیل در سال 2000 و جنگ دوم با لبنان (در سال 2006) همه نبردها را پیروز شده بود. جنگ دهه 50 با جمال عبدالناصر و ائتلاف سه گانه کشورهای عربی (مصر – سوریه – اردن) و جنگ 6 روزه از بزرگترین پیروزی‌های رژیم صهیونیستی بوده است. این پیروزی‌ها چنان بود که در آن زمان، برخی مقامات نظامی صهیونیست از ارتش اسرائیل به عنوان "ارتش شکست ناپذیر" یاد کردند. اما همانطور که لیبرمان (وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی) گفته، از جنگ با لبنان به بعد (جنگ سال 2006) دیگر اسرائیل آن ارتش قدرتمند و همیشه پیروز را نداشته است.

از نظر نویسنده، رژیم صهیونیستی دیگر آن قدرت سابق را ندارد و به همین دلیل مفهوم پیروزی نزد او تغییر کرده است. در دهه‌های گذشته تصرف یک منطقه، یا تحمیل اراده سیاسی بر یک ملت، برای اسرائیل یک پیروزی محسوب می‌شد اما امروزه به علت قدرت نیروهای مقاومت، گستره مفهوم پیروزی برای صهیونیست‌ها بسیار بسیار کوچک شده و آنها بمباران یک منطقه یا تخریب تونل‌های زیرزمینی را هم پیروزی می‌دانند.

القططی سپس پرسشی را که از نظر خود به شدت مشکل است، مطرح می‌کند: چطور ارتش اسرائیل که در مدت 6 روز ارتش موتلف کشورهای عربی را به زانو درآورده و تا صحرای سینا پیش رفته بود، از حزب الله و یا گروه‌های مقاومت شکست خورد؟

پاشنه آشیل اسرائیل چیست؟

نویسنده معتقد است بزرگترین خطر برای رژیم صهیونیستی و اصولا پاشنه آشیلش در جنگ‌های اخیر، "موشک‌های مقاومت" بوده است. از نظر او، موجودیت اسرائیل بر سه اساس و بنیاد شکل گرفته است: امنیت، مهاجرت و وطن گزینی (استیطان). از نظر نویسنده، موشک‌های مقاومت بنیان اول یعنی امنیت را هدف قرار داده اند و به همین دلیل، دو بنیاد دیگر یعنی مهاجرت و وطن گزینی نیز به خطر افتاده است.

رژیم صهیونیستی بعد از حوادث جنگ جهانی و با ادعای ساخت یک شهر یا منطقه امن برای همه یهودیان و پایان آوارگی آنها شکل گرفت و حالا موشک‌های مقاومت که در جنگ اخیر بارها و بارها گنبد آهنین تل آویو و اورشلیم را شکستند، این منطقه امن را به هم ریخته است. این بدین معنی است که مهاجرت به مناطق اشغالی کمتر و کمتر شده و پروژه وطن گزینی نیز متوقف می‌شود. در نتیجه همانطور که دیوید بن ‌گوریون (بنیان‌گذار اصلی و اولین نخست وزیر اسرائیل) گفته است: " جوهر مشکلات امنیتی اسرائیل وجود و ذات ما (اسرائیل) را تشکیل داده است."

نویسنده المیادین سپس تاکید دارد که جنگ شمشیر قدس بیش از جنگ‌های گذشته نشان داد که اسرائیل از این نقطه آسیب پذیر است. در واقع شکستن گنبد آهنین و عبور صدها موشک و راکت از این حفاظ امنیتی یک پیروزی بسیار بسیار بزرگ برای مقاومت بود، چون اساسا موجودیت رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد.

 از نظر نویسنده المیادین حوادث این روزهای فلسطین و اسرائیل به خوبی نشان می‌دهد که موجودیت رژیم صهیونیستی چقدر در خطر است و همانطور که خداوند در قرآن فرموده: همانا سست‌ترین خانه‌ها خانه عنکبوت است (عنکبوت/ 41).

منبع: خبر فوری

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها