کد خبر: 620027
تاریخ انتشار :

واکنش تند علایی به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات 1400

حسین علایی در واکنش به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات 1400 توسط شورای نگهبان تاکید کرد: رد صلاحیت گسترده افراد مختلف در هر انتخاباتی، باعث دور شدن از اهداف انقلاب اسلامی شده است و مشارکت کم مردم در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نشان داد که اکثر مردم ایران خواهان تغییر این رویه هستند.

واکنش تند علایی به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات 1400
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسین علایی، نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در یادداشتی که در اختیار جماران قرار داد، نوشت: «با اعلام نتایج بررسی های شورای نگهبان و معرفی تنها هفت نفر از خیل افراد ثبت نام کرده برای رقابت های ریاست جمهوری امسال، به نظر می رسد که برای تصمیم گیرندگان اداره کشور، موضوع افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری اهمیت خود را از دست داده است و بجای آن چینش تأیید صلاحیت شده ها به گونه ای که از آن، نتیجه مطلوب به دست آید و فرد مورد نظر انتخاب شود، اولویت اول را پیدا کرده است. 

از سوی دیگر عملکرد شورای نگهبان در سال های اخیر نشان داده است که اصل، بر رد صلاحیت همه نامزدهای ریاست جمهوری، داوطلبین نمایندگی مجلس و علاقمندان به عضویت در شوراهای شهر است مگر استثناء.

بر همین اساس است که ملاحظه می شود که تقریباً تمامی روسای جمهور سابق و اکثر نمایندگان دوره های سابق مجلس شورای اسلامی برای رقابت های انتخاباتی دوره های بعد رد صلاحیت می شوند. 

مردم‌ انتظار دارند که معیارهای شورای نگهبان برای رد و تأیید صلاحیت افراد را مستند به قانون اساسی بدانند و مطمئن شوند که تصمیمات شورای نگهبان جایگزین حق مردم برای برگزاری انتخابات آزاد نمی شود. 

در سال های اخیر روش شورای نگهبان عملاً حق تعیین سرنوشت را که با انقلاب اسلامی برای ایرانیان به دست آمده، از اکثریت مردم ایران گرفته است. 

مهم‌ترین خواسته مردم در جریان مبارزات علیه رژیم استبدادی شاه، برگزاری انتخابات آزاد و سالم بدون دخالت دستگاه های حکومتی بوده است. 

بر همین اساس بود که امام خمینی در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی در روز ۲۷ مرداد ماه سال ۱۳۵۸ فرمودند که «اکثریت هر چه گفتند آرای ایشان معتبر است و لو به خلاف، به ضرر خودشان باشد. شما ولیّ آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست. شما وکیل آنها هستید، ولیّ آنها نیستید». بنابراین حق انتخاب با خود مردم است و دیگران نباید برای سرنوشت آنها تصمیم بگیرند. 

به هر حال رد صلاحیت گسترده افراد مختلف در هر انتخاباتی، باعث دور شدن از اهداف انقلاب اسلامی شده است و مشارکت کم مردم در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نشان داد که اکثر مردم ایران خواهان تغییر این رویه هستند. 

حسین علایی

پنجم خرداد ماه ۱۴۰۰»

 

  • ناشناس ارسالی در

    شورای نگهبان فصل الخطاب است. والسلام

  • علی ارسالی در

    مشارکت کم مردم در انتخابات ناشی از عملکرد دولت روحانی است

  • ناشناس ارسالی در

    دلیل حضور کم مردم در انتخابات مجلس ،دلسردی آنان از عملکرد دولت اصلاحات و مجلس حامی دولت اصلاحات بود ،،،،بیخود نعل وارونه نزنید و از انقلاب اسلامی برای فریب اذهان عمومی در جهت رسیدن به مطامعتان مایه نگذارید

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها