کد خبر: 620996
تاریخ انتشار :

عارف هم عقب نشینی کرد ؛

پیش به سوی معرفی نامزد

حسن رسولی گفت: جبهه اصلاحات آغوشش را به روی همتی و مهرعلیزده باز کند.

پیش به سوی معرفی نامزد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اصلاح‌طلبان در بزنگاه یک تصمیم‌گیری مهم هستند. آنها یا باید همان طور که به بدنه اجتماعی خود وعده داده بودند به دلیل رد صلاحیت نامزدهای جبهه اصلاحات از حضور در انتخابات صرف نظر کنند یا بار دیگر سراغ گزینه حداقلی رفته و یکی از دو چهره موجود یعنی همتی و مهرعلیزاده را انتخاب کنند. برخی از احزاب رادیکال‌تر مثل اتحاد ملت و اعتماد ملی که به نظر می‌رسد نفوذ بیشتری در جبهه اصلاحات دارند موافق گزینه اول و برخی دیگر مثل کارگزاران و محافظه‌کارترها از هوادران گزینه دوم هستند و همتی را پیشنهاد می‌دهند.

این طور که معلوم است و انتظار هم می‌رفت طیف نزدیک به عارف نیز آرام آرام به صف گروه دوم می‌پیوندد. نشانه‌هایی از این رویکرد را می‌توان در یادداشتی که حسن رسولی امروز برای روزنامه «جهان صنعت» نوشته است، یافت. او می‌گوید که بهتر است جبهه اصلاحات آغوشش را باز کرده و فرصت گفت‌وگو و تعامل با این دو داوطلب را ایجاد کند.

طبیعتا همه احزاب عضو جبهه اصلاحات در همه موارد متفق‌الفکر نیستند و تمایزات و تفاوت‌هایی دارند. اما آنچه که باعث شده همه آنان عضویت در جبهه اصلاحات را بپذیرند، نه این تفاوت‌ها بلکه نقاط مشترکشان است. در این مورد خاص یعنی حمایت یا عدم حمایت از آقایان همتی و مهرعلیزاده در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد، حزب کارگزاران مواضع خود را از طریق نمایندگانش در جبهه اصلاحات ایران منتقل کرده و سخنگوی این حزب آقای مرعشی اعلام کرده‌اند که استراتژی حزب حرکت در چارچوب تصمیمات جبهه اصلاحات ایران است.جبهه اصلاحات نیز چنانچه در بیانیه خود تصریح کرده، بر این باور است که به دلیل

رد صلاحیت هر ۹ نامزد این جبهه از سوی شورای نگهبان، امکان حضور در انتخابات از این جریان سلب شده است. با این وجود، آقای مهرعلیزاده طی نامه‌ای و خارج از چارچوب، تقاضای حضور در مجمع عمومی و گفت‌وگو را مطرح کرده است. نمی‌دانم که دکتر همتی نیز این کار را کرده‌اند یا خیر اما به فرض اینکه این دو شخصیت تقاضای حضور داشته باشند، بهتر این خواهد بود که هیات رییسه و مجمع عمومی جبهه اصلاحات نیز آغوش خود را باز کند و اجازه حضور و گفت‌وگوی دوطرفه را به این دو داوطلب که هیچ کدام در سبد ۹‌نفره ما نبودند، بدهد.این دو داوطلب با خواستگاه خود به صفت فردی وارد عرصه انتخابات شده‌اند و جبهه اصلاحات نیز برای حضور اجماعی در عرصه انتخابات قیودات و بایسته‌ها و شرایطی دارد که در صورت شکل‌گیری این گفت‌و‌گو، طرفین نسبت به تبیین دیدگاه‌ها، انتظارات و مطالبات یکدیگر اقدام خواهند کرد. تبعا چنانچه توافق حاصل شود، بر اساس آیین‌نامه مصوب جبهه اصلاحات که معیارها و شاخص‌هایی را پیشاپیش اعلام و اعمال کرده است، عمل خواهد شد. بنا بر این بود که پس از این مرحله و براساس دریافت نتیجه نظرسنجی‌ها درباره وضعیت هر کدام از آن ۹ نامزدی که ثبت‌نام کرده بودند، و با انجام نظرسنجی سراسری با حضور و نظارت خود نامزدها به نظر واحد برسیم. لذا با فرض اینکه توافق میان جبهه اصلاحات و این دو داوطلب حاصل شود، بر اساس خردجمعی جبهه اصلاحات به صورت بالقوه این امکان وجود دارد که صفحه جدیدی از سیاست‌ورزی انتخاباتی اصلاح‌طلبان ورق بخورد.چنانچه که فرضا این گفت‌وگو و تعامل شکل نگیرد یا در صورت شکل‌گیری گفت‌وگو، توافق حاصل نشود نیز بیانیه قبلی جبهه اصلاحات مبنی بر نداشتن نامزد در انتخابات به عنوان یک منشور مورد اتفاق قرار گرفته و برای احزاب و اشخاص عضو جبهه اخلاقا لازم‌الاجرا و تعهدآور باقی می‌ماند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها