کد خبر: 621018
تاریخ انتشار :

خبر خوش/ خودرو ارزان شد + جدول و جزئیات

بازدهی بازار خودرو در دومین ماه از سال منفی شد، درست مثل چهار بازار «سرمایه»، «مسکن»، «ارز» و «سکه».

خبر خوش/ خودرو ارزان شد + جدول و جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بازدهی بازار خودرو در دومین ماه از سال منفی شد، درست مثل چهار بازار «سرمایه»، «مسکن»، «ارز» و «سکه».

طبق محاسبات، در اردیبهشت امسال متوسط قیمت خودروهای داخلی در بازار، ۳/ ۵ درصد نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است. سایر بازارها نیز در اردیبهشت منفی بوده‌اند و در این بین، ارز بیشترین بازدهی منفی را به خود دیده است.

محاسبات نشان می‌دهد در دومین ماه بهار بازار ارز با بازدهی منفی ۴/ ۵ درصد نسبت به فروردین مواجه شده است. پس از آن، این بازارهای سرمایه و خودرو هستند که بازدهی منفی ۳/ ۵ درصدی را به ثبت رسانده‌اند. بازار مسکن نیز بازدهی منفی ۸/ ۱ درصدی را در اردیبهشت تجربه کرده است. در نهایت کمترین بازار منفی نصیب بازار مسکن شده است.

529486_371

تغییر مسیر منحنی قیمت خودرو

روند کاهشی قیمت خودرو که حتی تا اوایل خرداد نیز ادامه داشت، طی حدودا یک هفته گذشته متوقف شده حتی تغییر مسیر داده است. این بار هم پای ارز در میان است، چه آنکه قیمت ارز در این چند روز نوسان داشته و بیشتر صعودی بوده است. از همین رو چون دم بازار خودرو به دم بازار ارز وصل است، منحنی قیمت خودروها نیز در این روزها افزایشی شده است.

طبق اطلاعات رسیده از بازار، خودروها طی هفته جاری به‌خصوص دو سه روز گذشته سر به صعود گذاشته‌اند تا خردادی گران جای اردیبهشت ارزان بازار خودرو را بگیرد.

البته با توجه به اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها در اواخر اردیبهشت (رشد قیمت تا ۱۵ درصد)، این امکان وجود دارد که تولید در خرداد افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده و به تبع آن، عرضه نیز بالا برود. در این صورت باید منتظر ماند و دید قدرت عرضه در مساله قیمت می‌چربد یا ارز. ممکن است عرضه به نحوی باشد که در نهایت سبب کاهش قیمت شود و این امکان نیز هست که در صورت رشد قیمت ارز، کاری از عرضه هم بر نیاید و قیمت‌ها باز بالا بروند.

طبق اطلاعات رسیده از بازار، در حال حاضر پژو پارس قیمتی برابر با ۲۲۴ میلیون تومان دارد که در مقایسه با اوایل خرداد، نزدیک به چهار میلیون تومان گران‌تر است. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز این روزها به ۲۰۲ میلیون تومان رسیده و برای خرید ۲۰۶ تیپ ۵ هم باید ۲۵۸ میلیون تومان هزینه کرد. این دو محصول در مقایسه با اوایل ماه جاری به ترتیب ۱۰ و پنج میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. اما برای خرید پژو ۲۰۷ اتومات، درحال حاضر باید چیزی حدود ۳۸۰ میلیون تومان هزینه کرد، حال آنکه در اوایل خرداد، قیمت این خودرو ۳۷۰ میلیون تومان بود.

سری اما به بازار سمند و پژو ۴۰۵ بزنیم. نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گویند سمند در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۸۹ میلیون تومان دارد. این خودرو تا همین یک هفته پیش ۱۸۱ میلیون تومان قیمت داشت. پژو ۴۰۵ نیز تغییراتی شبیه به سمند داشته، به نحوی که قیمت آن طی یک هفته گذشته بالغ بر هشت میلیون تومان بالا رفته است. در بین دیگر محصولات، رانا پلاس نیز افزایش قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده و قیمت آن به ۲۲۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین برای خرید دنا در مدل معمولی نیز باید ۲۷۰ میلیون تومان هزینه کرد، این در حالی است که قیمت مدل پلاس و غیراتوماتیک این محصول به ۳۵۴ میلیون تومان رسیده است. در مورد دنا پلاس توربو شارژ اتومات نیز خبرها از قیمت ۴۳۰ میلیون تومانی آن حکایت دارند. فعالان بازار همچنین در مورد هایما اس ۷ مونتاژی ایران‌خودرو خبر از قیمت ۶۶۰ میلیون تومانی آن می‌دهند.

اما نگاهی هم به قیمت محصولات سایپا و پارس خودرو در بازار بیندازیم. به گفته نمایشگاهداران خودروی پایتخت در حال حاضر برای خرید کوئیک دنده‌ای باید ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کرد. به گفته آنها، قیمت تیبای معمولی هم به ۱۲۵ میلیون تومان رسیده است. ضمن آنکه برای خرید ساینا هم باید ۱۴۲ میلیون تومان هزینه کرد. همه این خودروها در مقایسه با اوایل خرداد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها