کد خبر: 621124
تاریخ انتشار :

حساب ویژه نامزد‌های انتخابات بر بازار سرمایه/ رای مال باختگان بورس به سبد کدام کاندیدا ریخته می‌شود؟

بازار بورس از سال گذشته تاکنون مال باخته‌های زیادی داشته است، تا جایی که به گفته برخی نمایندگان مجلس بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون ایرانی، حداقل ۵۰ درصد از سرمایه خود را در بورس از دست دادند. حالا کاندیدا‌ها انتخابات ریاست جمهوری با وعده‌های خود به دنبال کسب رای مال باخته‌های بورس هستند. برنامه هر کدام از کاندیدا‌ها برای نجات بورس از سقوط چیست؟

حساب ویژه نامزد‌های انتخابات بر بازار سرمایه/ رای مال باختگان بورس به سبد کدام کاندیدا ریخته می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بازار سرمایه یکی از موضوعاتی است که برخی از کاندیدا‌های انتخابات ۱۴۰۰ در روز‌های گذشته طی صحبت‌های خود به آن اشاره کرده و به صورت کلی برنامه‌هایشان برای این بازار را تشریح کردند؛ اما تاکنون هرچه بوده صحبت در مورد کلیات بازار سرمایه است و هیچ‌کدام از کاندیدا‌ها برنامه عملیاتی در این باره هنوز مطرح نکرده‌اند. در مقابل بازار بورس از همین حرف‌های جسته و گریخته کاندیدا‌ها تا حدی موثر گشته، به طوری که شاخص بورس که از هفته‌های قبل بر مدار نزولی و حتی شکست کف حمایتی ۱/ ۱ میلیون واحد حرکت می‌کرد، طی ۴ روز با چرخشی آهسته وارد مدار صعودی شده است.

کاندیدا‌ها همگی معتقدند بورس و وضعیت سرمایه‌های مردم یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های مردم است و به همین دلیل تلاش می‌کنند با توجه ویژه به آن، رای مال باخته‌ها را به نفع خود کسب کنند؛ بنابراین علاوه بر اینکه بورس ابزاری برای قدرت نمایی جناح‌های سیاسی بوده و هست، به ابزاری برای مبارزه کاندیدا‌ها در اظهارنظر‌ها و نشست‌های خبری هم تبدیل شده که استفاده از آن دو نفع برایشان دارد؛ از یک طرف عملکرد کاندیدا‌هایی خاص در این حوزه را زیر سوال می‌برند و از طرف دیگر توجه سهامداران خرد را به خودشان جلب می‌کنند و امیدی در دل آن‌ها برای تغییر اوضاع به خصوص در حوزه بورس ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:نقدی حساب کنید، رای بخرید!/ چرا کاندیدا‌ها به جای وعده یارانه نقدی حرفی از افزایش دستمزد‌ها نمی‌زنند؟

البته برخی از آن‌ها در این مسیر بسیار هول شده و وعده‌هایی می‌دهند که هیچ شباهتی به واقعیت ندارد. برای مثال امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، وعده حل مشکل بورس طی سه روز را داده که باعث واکنش عبدالناصر همتی دیگر کاندیدای این دوره انتخابات شد. همتی در وکنش به قاضی زاده گفته «مگر بورس مایکروفر است که سه روزه بتوان مشکل آن را حل کرد؟!». قاضی زاده هاشمی هم در جواب به او گفت: «‌جناب همتی‬⁩ به خاطر عملکرد فشل تیم اقتصادی دولت، ⁧‫بورس‬⁩ به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل شده؛ کوره سوزانی که هیزم آتش آن شما بودید.»

در سوی دیگر ماجرا علیرضا زاکانی، این نکته را مطرح کرده که دولت در بورس رونق کاذب ایجاد کرده و این موضوع باعث شده مردم آسیب ببینند و محسن رضایی هم وعده تشکیل صندوقی برای جبران ضرر سهام‌داران داده است. محسن رضایی اعلام کرده اگر رییس جمهور شود، سهام مردم را بیمه می‌کند. این در حالی است که کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند چنین اظهار نظراتی در تضاد با ماهیت اصلی بورس است که مبنی بر قدرت ریسک پذیری است.

رئیسی و همتی درباره بازار سرمایه چه گفتند؟

در میان کاندیداها، اما به نظر می‌رسد برای فعالان و سهامداران بورس دو نفر از نامزد‌ها نسبت به سایر کاندیدا‌ها بیشتر محل اعتناست؛ یکی ابراهیم رئیسی و دیگری عبدالناصر همتی، اما هر کدام از این دو نفر به نوعی می‌توانستند در نجات سهامداران سهیم شوند، اما سهام داران معتقدند رییس بانک مرکزی و رییس قوه قضائیه قدمی در جهت نجات سرمایه‌های آن‌ها در بورس برنداشته اند.

عبدالناصر همتی در باره برنامه خود برای بازار سرمایه گفته: «اساس بازار بورس بر اساس ریسکی بودن آن است و نمی‌توان در مدت دو و سه روز آن را احیا کرد. در دولت من، حمایت از بازار بورس به طور جدی پیگیری می‌شود. باید بورس شفاف باشد. در مورد سقوط بازار سرمایه نیز دلایلی وجود دارد که اگر لازم شود آن‌ها را بیان خواهم کرد.»

همتی معتقد است، روند فعلی بورس بخاطر دخالت‌های غیرمنطقی رخ داد، بورس بخش خصوصی است، ذات بورس ریسکی است، ولی این درست نیست که مسائل بورس را به شورای امنیت ببریم یا مسئولانی همچون رییس مجلس و نائب رییس مجلس به طور مشخص به موضوع بورس ورود کنند، چرا باید مسائل بورس را ببرند در برخی جا‌ها دائما مطرح کنند، در این شرایط طبیعی است که سهامدار بورس به این نتیجه میرسد که بهتر است از بازاری که تا این حد در آن دخالت میشود هر چه زودتر خارج شود.

این صحبت‌های همتی درحالی است که خود او به دلیل دستکاری نرخ بهره بانکی متهم است به اینکه با این اقدام بازار بورس را متشنج کرد.

همتی به عنوان رییس بانک مرکزی در تصمیم گیری‌ها در حوزه بورس طی یک سال اخیر حضور داشته و به همین دلیل هم حالا در قامت کاندیدای ریاست جمهوری هر چقدر هم وعده بهبود دهد، به مذاق هیچ کدام از سهام داران خوش نمی‌آید چراکه با سابقه عملکردی او آشنا هستند.

تنها کاندیدایی که می‌تواند برای سهام داران بورس تا حدی نوید بخش بهبودی اوضاع باشد، ابراهیم رئیسی است، اما مشکل اینجاست که چشم همه به کسی است که نه برنامه دقیقی برای نجات بورس در سر دارد و نه طرح عملیاتی در چنته.

ابراهیم رئیسی تاکنون به جز ابراز تاسف برای از دست دادن سرمایه‌های مردم در بورس اظهارنظر جدی‌تری درباره راهکار‌های تغییر وضعیت بورس ارائه نداده است.

رئیسی هنوز خود را مقام رییس قوه قضائیه می‌بیند و راهکار‌هایی که به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری برای نجات بورس دارد، همان راهکار‌هایی است که فقط از رییس قوه قضائیه برمی‌آید و در حوزه اختیارات او است. ابراهیم رئیسی اعلام کرده که باید با متخلفان بورس که باعث بالا و پایین کردن شاخص می‌شوند و با رانت اطلاعاتی خود سود‌های هنگفت کسب می‌کنند، برخورد شود. اما جالب است که همین درخواست را طی ماه‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها نمایندگان مجلس و فعالان بازار سرمایه از رییس قوه قضائیه داشته‌اند، اما ابراهیم رئیسی آن‌ها را بی‌پاسخ گذاشته بود.

واکنش سهام‌داران به وعده‌های کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری

اظهارنظر‌های بورسی و اقتصادی کاندیدا‌های ریاست جمهوری باعث شده در فضای توییتر فارسی فعالان این حوزه درباره وعده‌ها و شعار‌های آن‌ها موضع‌گیری کنند. آن‌ها در صحبت‌ها و اظهارنظرهایشان در شبکه‌های اجتماعی با ابراز تاسف به این موضوع می‌پرداختند و گفتند که بورس تبدیل به ابزاری برای قدرت نمایی و جلب توجه مردم عادی و سهامداران خرد که سرمایه‌هایشان در گرو این بازار سرمایه است شده است.

از سوی دیگر اظهارنظرات کاندیدا‌ها هنوز نتوانسته نظر کارشناسان و تحلیل‌گران بازار سرمایه را به خود جذب کند. کارشناسان بورس معتقدند، نامزد‌های انتخاباتی بدون درنظر گرفتن متغیر‌های اثرگذار بر قیمت سهام از جمله روند افزایشی نرخ بهره و گمانه زنی‌ها برای کاهش نرخ ارز به طرفداران خود وعده عبوراز بحران بورسی را می‌دهند این در حالی است که کسی از جزئیات برنامه عملیاتی آن‌ها در حوزه بازار سرمایه اطلاعی ندارد. به گفته کارشناسان قفل بازار سرمایه با دو کلید باز می‌شود: برنامه مدون و استراتژی منطبق با برنامه مذکور بدون توجه به حواشی موجود؛ دو کلیدی که دستان همه کاندیدا‌ها با گرفتن آن خیلی فاصله دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها