کد خبر: 621224
تاریخ انتشار :

الله‌کرم: رئیسی در رقابت دوقطبی پیروز انتخابات است / شاهد رقابت گفتمانی بین ۵۰ تا ۶۵ درصد خواهیم بود

رئیس شورای هماهنگی انصار حزب‌الله گفت: رئیسی در رقابت گفتمانی و دو قطبی موفق و پیروز انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود زیرا در رقابت گفتمانی به دلیل برخورداری از گفتمان تحول و مبارزه با فساد که همسو با نیازهای معیشتی و اقتصادی مردم است، پیروز انتخابات خواهد بود.

الله‌کرم: رئیسی در رقابت دوقطبی پیروز انتخابات است / شاهد رقابت گفتمانی بین ۵۰ تا ۶۵ درصد خواهیم بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کمتر از ۲ هفته تا سیزدهمین دوره ازانتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده است. بازار گمانه‌زنی‌ها در خصوص رئیس دولت آینده تمامی ندارد. از میان سیل اظهارنظرها اما بسیاری از اصولگرایان عالی رتبه، با قاطعیت ابراهیم رئیسی را پیروز این دوره از انتخابات می‌دانند.

 (ابراهیم رئیسی، به حضور گسترده مردم کمک خواهد کرد) این جمله را حسین الله‌کرم، رئیس کنونی شورای هماهنگی انصار حزب‌الله بیان کرده است. به عقیده وی شانس پیروزی رئیسی در این دوره از انتخابات بسیار بیشتر از رقبای‌اش است. در همین راستا با رئیس شورای هماهنگی انصار حزب‌الله گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

شاهد رقابت گفتمانی بین ۵۰ تا ۶۵ درصد خواهیم بود

 

*با توجه به آرایش جناح‌های سیاسی، میزان مشارکت مردم در انتخابات را چگونه تحلیل و ارزیابی می‌کنید؟

نامزدهای تایید صلاحیت شده متعلق به دو جریان اصلی هستند؛ یعنی آقایان همتی و مهرعلیزاده از جناح اصلاح‌طلب و پنج نفر دیگر یعنی آقایان رئیسی، جلیلی، رضایی، قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی از جناح اصولگراست. از این‌رو پیش‌بینی اولیه این است که رقابت دو قطبی بین دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا خواهد بود. در این وضعیت چون آقای رئیسی از طرف شورای وحدت، جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، به‌عنوان نامزد اصلی جبهه اصولگرا-انقلابی معرفی شده و در مقابل یکی از نفر جبهه اصلاح‌طلب یعنی آقایان همتی و مهرعلیزاده می‌توانند یک رقابت دو قطبی اصلاح‌طلب اصولگرایی را به وجود آورند. البته چنانچه جریان اصلاح‌طلب  هیچکدام از آقایان مهرعلیزاده و همتی را به‌عنوان نامزد اصلی خود معرفی نکند، شاهد یک رقابت گفتمانی میان ۵ نامزد اصولگرا خواهیم بود. از این رو در هر دو حالت شاهد مشارکت رقابتی (بین ۵۰ تا ۶۵ درصد) خواهیم بود.

کابینه متفاوت هر کدام از نامزدها، می‌تواند زمینه رقابت گفتمانی- رقابتی را مهیا کند

 

*در رقابت گفتمانی میان اصولگرایان چگونه به مشارکت رقابتی دست خواهیم یافت؟

از آن‌جا که گفتمان نامزدهای اصولگرا متفاوت از یکدیگر است؛ شاهد مشارکت رقابتی خواهیم بود. به‌عنوان مثال گفتمان آقای رئیسی، گفتمان تحول و مبارزه با فساد است در حالیکه گفتمان آقای جلیلی مبنی بر گفتمان عدالت‌خواهی است و در نهایت گفتمان آقای رضایی بر کارآمدی قرار دارد. به‌طوری‌که هر یک از گفتمان‌ها نشان دهنده چگونگی پاسخ متفاوت  به مشکلات و مطالبات اصلی جامعه است. چنانچه برنامه، عملکرد و کابینه متفاوت هر کدام از نامزدها، می‌تواند زمینه رقابت گفتمانی- رقابتی را مهیا کند.

وعده وام ازدواج ۵۰۰ میلیون تومانی، راهی برای جبران کاهش جمعیت است

 

*فکر می‌کنید وعده‌هایی نظیر قدرتمندتر کردن پول ملی در مقابل دلار و یورو، افزایش ۱۰ برابری مبلغ یارانه و ۵۰۰ میلیون تومانی کردن وام ازدواج تا چه اندازه مورد توجه افکار عمومی و بدنه اجتماعی قرار می‌گیرد؟

تقویت پول ملی ابعاد داخلی و خارجی دارد. ازآن جا که ابعاد داخلی آن در توجه به تولید داخلی با جذب و هدایت نقدینگی زمان بر است، میتوان همزمان در بعد خارجی نیز فعال شد. در بعد خارجی، دیپلماسی عزت‌‌مندنه از یک طرف با چین و از طرفی دیگر با غرب صورت می‌گیرد. بدین ترتیب ایران می‌تواند با فعال کردن تفاهم‌نامه ۴۰۰ میلیارد دلاری با چین،  ingegment دکترین اوباما را در دوران بایدن به رقابت با چین وادار سازد. در این صورت تحریم‌ها برداشته و پول ملی تقویت خواهد شد. لازم به ذکر است زمان آن بستگی به شرایط میزان مشارکت پر شور این انتخابات و انسجام داخلی دارد. درباره ۱۰ برابر شدن مبلغ یارانه میتوان با یک حساب سرانگشتی به محاسبه رسید که یارانه ۴۵ هزار تومانی در زمان  احمدی نژاد، براساس  هر دلار یک‌هزار تومانی برابر با ۴۵ و نیم دلار بود که اکنون باید با توجه به قیمت ۲۵ هزار تومانی هر دلار، برابر با حدود یک و نیم میلیون تومان شود. در حالی که آقای رضایی به ۴۵۰ هزار تومان یعنی کمتر از یک سوم آن اشاره کرده است. در خصوص پرداخت وام ازدواج ۵۰۰ میلیون تومانی برای ازدواج میتوان گفت این مبلغ در حال حاضر برای پرداخت  رهن، تجهیز منزل و یک ازدواج بدون مراسم کافی خواهد بود که به منظور نجات کشور از کاهش جمعیت، یک طرح مناسب ارزیابی می‌شود.

جامعه از وعده‌های نامزدهای اصولگرا استقبال خواهد کرد

 

*آقای الله‌کرم! به سوال من پاسخ ندادید. آیا فکر می‌کنید این وعده‌ها مورد توجه افکار عمومی و بدنه اجتماعی برای مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ قرار می‌گیرد؟

اگر این‌گونه وعده‌ها پس از دولت دهم داده می‌شد، غیر منطقی و شعارهای پوپولیستی محسوب می‌شد. اما از آن‌جا  که این وعده‌ها در مقابله و جبران فشار تورم لجام گسیخته دولت کنونی آقای روحانی است نه تنها امکان فوق‌العاده‌ای محسوب نمی‌شود بلکه دارای منطق و پشتوانه تئوریک نیز هست، لذا قابل باور بوده و مردم به آن اعتماد خواهند کرد و جامعه نیز از آن استقبال می‌کند.

اگر جبهه اصلاحات از نامزدهای اصلاح‌طلب حمایت کند، رقابت بین رئیسی و یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب است

 

*رقابت اصلی در انتخابات ۱۴۰۰ میان کدامیک از کاندیداها است؟ آقای رئیسی و رضایی یا آقای رئیسی و همتی؟

گرچه نظرسنجی‌ها نشان از فاصله بسیار زیاد میان آقای رئیسی با آقایان رضایی و همتی است اما به نظر می‌رسد رقابت اصلی تا زمانی‌که جریان اصلاح‌طلب بر روی یکی از دو نامزد اصلاح‌طلب به اجماع نرسد، میان آقای رئیسی با رضایی و جلیلی خواهد بود. این در حالی است که اگر جریان اصلاح‌طلب یکی از دو نامزد اصلاح‌طلب را مورد حمایت خود قرار دهد، رقابت اصلی میان آقای رئیسی و یکی از دو نامزد اصلاح‌طلب خواهد بود. در این صورت این رقابت گفتمانی نبوده و به رقابت دو قطبی تبدیل خواهد شد.

 

عنصر کاریزماتیک رئیسی موجب افزایش مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود

 

*احتمال پیروزی آقای رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر است؟ چه میزن رای‌ای را برای ایشان پیش‌بینی می‌کنید؟

آقای رئیسی در رقابت گفتمانی و همچنین رقابت دو قطبی موفق و پیروز انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود زیرا در رقابت گفتمانی به دلیل برخورداری از گفتمان تحول و مبارزه با فساد که همسو با نیازهای معیشتی و اقتصادی مردم است و همچنین گفتمان‌های نامزدهای دیگر اصولگراها را نیز در بر می‌گیرد، پیروز انتخابات خواهد بود. این شرایط در رقابت دو قطبی میان دو نامزد اصلی اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز صادق است. زیرا راهبرد آقای رئیسی نگاه به داخل است. از این رو راهبرد نگاه به خارج دو نامزد اصاح‌طلب را نیز در بر می‌گیرد. آقای رئیسی به دلیل گفتمان همسو با نیازهای مردم و همچنین برخوردار از یک راهبرد دربرگیرنده رقابت دو قطبی، نه تنها از نامزدهای دیگر با فاصله زیاد جلو خواهد افتاد بلکه به دلیل داشتن پاسخ معتبر به مشکلات اصلی در معیشت و اقتصاد، به حضور گسترده‌تر مردم در انتخابات کمک می‌کند. عنصر کاریزماتیک آقای رئیسی نیز ویژگی دیگر ایشان است که موجب افزایش مشارکت مردم می‌شود و از سویی دیگر به افزایش آرای ایشان به بالای میزان ۷۰ درصد کنونی از میزان مشارکت ۴۴ درصدی خواهد انجامید.

 

در صورت عدم انصراف کاندیداهای اصولگرا، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد

 

*چقدر این احتمال وجود دارد که انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد؟

گرچه برخی تحلیل می‌کنند به دلیل  وجود ۴ مورد که شامل: الف. حداقل یک توافق صوری در میان میان ایران  و ۴+۱ انجام شود؛ ب. اتفاق نظر اصلاحات بر روی  یکی از دو نامزد تایید شده اصلاح‌طلب؛ ج. تداوم رقابت گفتمانی ۵ نامزد اصولگرا تا پایان انتخابات ادامه یابد؛ د. گرایش مردم به تکرار رای مجلس یازدهم صورت گیرد؛ در صورت رخ دادن این موارد، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

منبع: اعتمادآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها