کد خبر: 621095
تاریخ انتشار :

«نامه‌نیوز» بررسی می‌کند

معمای مناظره‌ها؛ اتاق فرمان دست چه کسی است؟

تغییر زمان مناظره‌ها و سردرگم‌کردن مردم می‌تواند بر این مخاطره کاهش مشارکت بیفزاید.

معمای مناظره‌ها؛ اتاق فرمان دست چه کسی است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: تغییر زمان مناظره‌های انتخاباتی حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده است؛ به نحوی که روز گذشته هم محسن مهرعلیزاده نسبت به این موضوع انتقاد کرد هم ستاد سید ابراهیم رئیسی.

مهرعلیزاده درباره این موضوع در توئیتر خود نوشت: ««‌زمان ‎مناظره را جا به‌جا می‌کنند. ۴۸ ساعت مانده به وقت مناظره علی‌رغم پیگیری‌های مکرر از اعلام موضوع مناظره طفره می‌روند! آیا این کارها تکرار صحنه‌آرایی خطرناک نیست؟! با این همه‌ تمهیدات از چه می‌ترسند؟ گمان مبر که به پایان رسید کار مغان/ هزار بادهٔ ناخورده در رگ تاک است!»

همچنین محمدمهدی اسماعیلی، سخنگوی ستاد‌رئیسی از اعتراض نماینده رئیسی در کمیته تبلیغات نسبت به تغییرات متعدد در برنامه‌های نامزدها خبر داد. در نامه او به رییس کمیسیون تبلیغات سازمان صدا و سیما آمده است: «با وجود سپری شدن یک هفته از ایام تبلیغات رسانه ای انتخابات ریاست جمهوری، امروز و بدون اطلاع قبلی از طریق پیامک و تماس تلفنی، این ستاد در جریان تغییر زمان مناظرات تلویزیونی قرار گرفت. جابجایی ناگهانی مهمترین برنامه انتخاباتی رسانه ملی بدون درنظر گرفتن نظرات نمایندگان نامزدهای انتخاباتی امری غیر قابل قبول است برهمین اساس ضمن اعلام نارضایتی از این نحوه تصمیم گیری، خواهمشند است با تشکیل جلسه کمیته تبلیغات و استماع نظراتف تصمیم مناسب اتخاذ شود. تغییر برنامه های درنظر گرفته شده برای نامزدهای انتخاباتی در صدا و سیما انتقاداتی را به همراه داشته است».

حالا در پی این تغییر زمانی مناظره‌ها و اعتراض نامزدها ذکر چندنکته مهم به نظر می‌رسد؛ نخست آنکه تغییر زمانی مناظره‌ها در حالی انجام می‌شود که گویا هیچ تعامل و مشورتی در این‌باره با نامزدهای انتخاباتی صورت نگرفته است؛ در صورتی که در دوره‌های گذشته نمایندگان نامزدها از سوی شورای نگهبان برای این قبیل امور دعوت و مورد مشورت قرار می‌گرفتند.

از سوی دیگر باتوجه به احتمال پایین بودن اقبال عمومی برای شرکت در انتخابات تغییر زمان مناظره‌ها و سردرگم‌کردن مردم می‌تواند بر این مخاطره بیفزاید و از آنجایی که مناظره مهم‌ترین عامل رسانه‌ای برای جذب مردم پای صندوق‌هاست هرگونه اخلال تصمیم‌گیری و مدیریتی در این امر ممکن است موجب تشدید عدم رغبت مردم به انتخابات شود که چنین حالتی در تضاد آشکار با هدف برگزاری مناظره‌هاست. افزون بر این کم‌کردن فاصله زمانی آخرین مناظره با روز انتخابات از اثرگذاری آن بر تصمیم‌گیری مردم می‌کاهد زیرا تجربه نشان داده است که مناظره‌ها زمانی بیشترین تأثیر خود را می‌گذارد که متصل به انتخابات باشد.

نکته آخر آنکه افزون بر تمام ایرادات مذکور هنوز و یک روز مانده به نخستین مناظره‌ها ساعت مناظره مشخص نیست. دانستن ساعت مناظره یک یا حتی چندروز پیش از آن می‌تواند باعث شود که مردم برنامه خود را برای دیدن کامل آن تنظیم کنند. به هر روی آنچه مشخص است این است که چنین بی‌نظمی در تصمیم‌گیری‌ها حتما بر مشارکت حداکثری تأثیر منفی خواهد داشت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها