کد خبر: 631371
تاریخ انتشار :

روانشناسی مثبت‌اندیشی | دوران سختی زندگی | مقاومت و تاب آوری | سازمان بهداشت جهانی

آیا انسان های قوی شادترند؟

در روانشناسی مثبت‌اندیشی تاکید می‌شود که همواره باید قوی باشیم و در برابر سختی‌ها مقاومت کنیم، اما آیا قوی بودن باعث می‌شود ما انسان‌های شادی باشیم؟

آیا انسان های قوی شادترند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

55 آنلاین به نقل از برخط نیوز، ما در دوران سختی زندگی می کنیم و دائم به ما یادآوری می کنند که باید برای تاب آوردن در مقابل مشکلات قوی باشیم. در واقع، نکاتی درباره اینکه چگونه قوی بمانیم و با شکست های غیرمنتظره کنار آییم از هر سو به ما تذکر داده می شود.

این دست نکات می ‎توانند مفید واقع شوند، اما بهتر است اول از خود بپرسیم مقاوم بودن واقعاً به چه معناست و چه فایده ای برای ما دارد؟

روانشناسی در طول ۲ دهه گذشته تغییرات بزرگی کرده و از توجه به آسیب پذیری و خطر افراد به سمت قدرت و ظرفیت شخص متمرکز شده است. حدود ۸۵ درصد از همه مطالعاتی که درباره قوی بودن و تاب آوردن در ۲۰ سال گذشته چاپ شده این عقیده را بازتاب می دهند که انسان ها می توانند خود را طوری تربیت کنند که بر مشکلات فائق آیند.

 

اما آیا قوی بودن باعث می شود که ما به طور خودکار شاد شویم؟ کارشناسان در پژوهش تازه ای دریافتند که این اتفاق روی نخواهد داد.

 

مقاومت و تاب آوری در سال ۲۰۲۰ در هسته اصلی چارچوب سیاست های سازمان بهداشت جهانی در راستای سلامت و رفاه جامعه قرار گرفت.

 

این سازمان اعلام کرد: «ایجاد مقاومت عامل اصلی حفاظت و ارتقای سلامت و رفاه است.» محققان دیگر نیز چنین جمله هایی را بیان کرده اند.

با وجود این، بیشتر تحقیقاتی که در زمینه مقاومت و تاب آوری انجام شده بر این موضوع تمرکز کرده اند که چگونه می توان به افراد کمک کرد تا نتایج منفی کسب نکنند و این تحقیقات کمتر بر نتایج مثبت تاکید داشته اند. تعداد کمی که درباره مقاومت تحقیق انجام داده اند در واقع سطح خوشبختی افراد را ارزیابی کرده اند.

بهزیستی (well-being) مفهومی گسترده است که احساس رضایت و شادمانی را در بر می گیرد. بسیاری بین «بهزیستی لذت بخش» که به احساسات مثبت ما مرتبط می شود و مفهوم روانشناسانه «خوش روانی» (eudaimonic) تفاوت قائل می شوند. مفهوم دوم می تواند دربردارنده استقلال، داشتن هدف در زندگی، ارتباط با دیگران و... باشد.

هنگامی که این جنبه های گوناگون بهزیستی با هم در نظر گرفته شوند، در مجموع به آنها «بهزیستی ذهنی» (mental well-being) گفته می شود.

بهزیستی ذهنی مجموعه ای از نتایج مثبت را پیش بینی می کند. افرادی که شادترند روابط موفق بیشتری دارند، احساس بهتری درباره خود دارند، پول بیشتری به دست می آورند و حتی سیستم ایمنی قوی تری دارند. بهزیستی نه تنها از این پیامدها ناشی می شود بلکه منجر به ایجاد آنها نیز می شود.

همین مساله در مورد سلامت روانی نیز صادق است. پژوهش ها نشان می دهد حفظ بهزیستی یا سعادت از روندهایی که موجب بروز مشکلات روانی می شوند جلوگیری می کند. عموماً افراد شاد کمتر به بیماری های روانی مبتلا می شوند.

تاثیر زورگویی بر نوجوانان

مقاومت کردن به ما کمک می کند تا بعد از روی دادن اتفاقات منفی به مشکلات روانی دچار نشویم؛ اما این امر شاد بودن ما را تضمین نمی کند. کارشناسان در تحقیق تازه ای از بیش از ۶۵۰ نفری که اظهار داشتند شخص یا اشخاصی در نوجوانی به آنها زورگویی و برایشان قلدری کرده سوالاتی پرسیدند. شرکت کنندگان به مجموعه ای از سوالاتی که به تجربه آنها از قلدری در سن ۱۳ سالگی برمی گشت جواب دادند. پس از آن محققان سلامت روانی و بهزیستی آنها را در سن ۲۳سالگی مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج تحقیق نشان داد بیشتر قربانیان این آزارها توانسته اند با اجتناب از افسردگی در اوایل بزرگسالی قوی باشند، اما چه این افراد قوی باشند و چه نباشند نسبت به کسانی که زورگویی را تجربه نکرده اند سطح بهزیستی یا سعادت کمتری دارند. این یافته ها بسیار قابل توجه اند زیرا شاخص بهزیستی ۱۰ سال پس از آزارهایی که افراد تجربه کرده بودند اندازه گیری شد که این امر اهمیت جلوگیری از زورگویی بین نوجوانان را آشکار می کند.

نتایج چنین تحقیقاتی برای اینکه بدانیم چه کسانی، چه موقع و چرا باید مورد ارزیابی قرار گیرند مفید خواهد بود. شناسایی این گونه موضوعات برای آنکه مطمئن شویم افراد نه تنها پس از بروز سختی ها به مشکلات روحی و روانی مبتلا نمی شوند بلکه در مواردی شکوفا نیز می شوند و می توانند مقاومت خود را نسبت به اتفاقات گذشته و آینده افزایش دهند بسیار ضروری است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها