کد خبر: 632142
تاریخ انتشار :

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با مدیرعامل بانک مسکن؛

وام یک میلیاردی با قیمت خانه چه می کند؟

شایان گفت: طرح پرداخت وام یک میلیاردی مسکن یکی از طرح های بانک مسکن است که یک طرح سپرده محور است.

وام یک میلیاردی با قیمت خانه چه می کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

چندی پیش مدیرعامل محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن در نشستی خبری از افزایش سقف وام مسکن جوانان به یک میلیارد تومان در تهران خبر داد. او همچنین خاطرنشان کرد:‌ با توجه به شرایط تورمی و افزایش قیمت مسکن از سال گذشته برای افزایش وام مسکن جوانان به بانک مرکزی درخواست افزایش سقف اعتبار داشتیم که در گام نخست وام مسکن جوانان به ۴۰۰ میلیون تومان در تهران افزایش یافت. با توجه به رشد مجدد قیمت‌ها در بخش مسکن، به بانک مرکزی پیشنهاد افزایش وام جوانان را دادیم که نهایتاً با مصوبه شورای عالی پول و اعتبار موفق به اخذ مجوز برای افزایش یک میلیاردی وام مسکن جوانان شدیم.

این صحبت های مدیرعامل بانک مسکن موجی از نگرانی کارشناسان را در پی داشت. برخی از کارشناسان بر این باور بودند که اعطای این وام موجب آشفتگی بازار مسکن و رشد فزاینده قیمت ها در این بازار خواهد شد.

خبرنگار گسترش نیوز روز گذشته و در حاشیه مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان در همین زمینه گفتگویی را با محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

 

راهکارهای نجات بازار مسکن از شرایط کنونی

شایگان در ابتدای این گفتگو به بیان راهکارهای نجات بازار مسکن از شرایط کنونی پرداخت و گفت: در حال حاضر بهترین راهکار برای تغییر وضعیت کنونی بازار مسکن جدا کردن حوزه سرمایه گذاری از حوزه مصرف در این بازار است. خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم نیز همین رویه را در پیش گرفته و در تلاش است که متقاضیان واجد شرایط را از صف بازار عمومی خارج کرده و کمک کند تا توانمندی مصرف کنندگان واقعی بازار مسکن به حدی برسد که بتوانند به این بازار ورود کنند.

محمود-شایان-بانک-مسکن

وی افزود: این موضوع بستگی به توان اقتصادی و دهک درآمدی متقاضیان واجد شرایط دارد. در  همین رابطه دهک های بالاتر با کمک و حمایت دولت که در قالب تسهیلات ارزان قیمت و سایر امتیازات است می توانند وارد بازار مسکن شوند و با اعطای زمین رایگان و امتیازاتی از این قبیل و مجموعه کمک های حمایتی دولت از دهک های پایین تر نیز می توان توانمندی این قشر برای ورود به بازار مسکن را افزایش داد.

پرداخت وام یک میلیاردی مسکن

مدیرعامل بانک مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود به پرداخت وام یک میلیاردی مسکن توسط این بانک اشاره کرد و گفت: این طرح به هیچ عنوان تحت حوزه وزارت راه و شهرسازی و مسکن حمایتی نیست. طرح پرداخت وام یک میلیاردی مسکن یکی از طرح های بانک مسکن است که یک طرح سپرده محور است. به عبارتی می توان گفت متقاضی به مدت پانزده سال سرمایه گذاری می کند و پس از آن نتیجه سرمایه گذاری خود را در قالب دریافت وام یک میلیاردی دریافت خواهد کرد.

شایگان در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش نیوز مبنی بر اینکه آیا اعطای این تسهیلات منجر به افزایش قیمت مسکن نخواهد شد؟ گفت: خیر. همان طور که پیش تر گفته شد، زمان پرداخت این تسهیلات پانزده سال بعد است. بنابراین نمی توان از امروز پانزده سال بعد را پیش بینی کرد و تاثیرگذاری آن را مورد سنجش قرار داد. این طرح مانند تمام طرح های پس اندازی دیگر بانک ها، یک طرح سرمایه محور است و ارتباطی به طرح های حمایتی دولت ندارد.

تاثیر برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان بر  بازار مسکن

مدیرعامل بانک مسکن در بخش پایانی صحبت های خود به برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان در تهران اشاره کرد و گفت: برگزاری این گونه نمایشگاه ها به شدت موثر است و به نوعی موجب تشویق و ترغیب فعالان این حوزه برای رشد بیشتر به شمار می رود. امروزه با توجه به شرایط صنعت ساختمان در کشور و نیازی که در این صنعت وجود دارد تمرکز روی صنعتی سازی برای پیدا کردن شیوه های جدید مقاوم سازی و ارزان سازی مسکن بیش از پیش احساس می شود و در همین راستا برگزاری رویدادهای نمایشگاهی برای تسریع در نیل به این اهداف نقش بسیار موثری دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها