کد خبر: 632338
تاریخ انتشار :

نقش پی ال سی زیمنس در اتوماسیون صنعتی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

وظیفه اصلی در سیستم اتوماسیون بر عهده PLC است که از راه ترمینال‌های ورودی اطلاعات را می‌گیرد و وضعیت ماشین را احساس می‌کند و برای پاسخ مناسب با آن تلاش می‌کند.

در این مقاله قرار است تا راجع به کلیه این موضوع صحبت کنیم و از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه هیراد کنترل باشید.

39

در حال حاضر در بیشتر کشورهای صنعتی و پیشرفته، رقابت جدی و سختی بین ارائه راهکارهایی برای کنترل پروسه تولید به‌وجود آمده است که مسئولان و مدیران صنایع در این قبیل از کشورها را مجاب کرده است تا تجهیزاتی را برای تولید مورد بهره‌برداری قرار دهند که دقت و سرعت عمل زیادی دارا هستند.

اغلب این تجهیزات برخوردار از سیستم‌های استواری هستند که از قابلت Programmable Logic Controller یا به عبارت دیگر کنترلرهای قابل برنامه‌ریزی استفاده می‌کنند.

قابلیت‌هایی نظیر توانایی انتقال فرمان به قطعات خروجی و سیستم‌ها (مثل شیر برقی، مانیتورهای صنعتی، موتور و...)، قابلیت خواندن انواع مختلف ورودی‌ها ( فرکانس بالا، دیجیتال، آنالوگ) و همین طور امکاناتی برای اتصال به شبکه، ابعاد خیلی کوچک، سرعت پاسخگویی خیلی زیاد، ایمنی بالا، انعطاف پذیری و دقت خیلی زیاد این قبیل از سیستم‌ها منجر شده است تا کنترل سیستم‌ها در سطح وسیعی انجام داده شود.

مفهوم کنترل‌های برنامه‌ریزی در پی ال سی زیمنس

در سیستم اتوماسیون وظیفه ویژه کنترل برعهده پی ال سی گذاشته شده است که با دریافت اطلاعات از بخش ترمینال‌های ورودی، وضعیت ماشین را احساس می‌کند و متناسب با این وضعیت پاسخی را برای آن ایجاد می‌کند.

https://hiradcontrol.ir/product-category/siemens-plc/

توانایی توصیف کدل‌های گوناگون برای ترمینال‌های ورودی و خروجی یک پی ال سی این توانایی را ایجاد کرده است که بتوانیم اتصالال پی ال سی را به‌طور مستقیم به اِلمان‌های دیگر داشته باشیم.

اضافه‌بر این موارد PLC در‌بر‌گیرنده یک واحد پردازشگر اصلی یا CPU است که برنامه‌های کنترلی مورد نیاز را اجرا می‌کند. این کنترلر آنقدر شگفت‌انگیز و پُر قدرت است که می‌تواند هزاران I/O را در الگوهای گوناگون دیجیتال یا آنالوگ و همین‌طور هزاران کانتر/تایمر کنترل کند.

همین امر منجر شده است که هر سیستمی را بتوان از سیتم کنترل ماشین‌هایی که دارای چند i/o هستند و کارهای ساده‌ای مثل تکرار یک سیکل کاری اندک را انجام می‌دهد گرفته تا سیستم های پیچیده‌ای که برای تعیین مکان‌یابی و موقعیت استفاده می‌شود را به‌راحتی کنترل کرد.

همچنین این سیستم توانایی این را دارد که بدون نیاز به قطعات جانبی و سیم‌بندی تنها از راه نوشتن چند خط کد برنامه چندصد تایمر را در زمان واحد کنترل و از آن‌ها استفاده کرد.

نقش کنترلرهای برنامه‌ریزی در پی ال سی زیمنس

40

 در یک سیستم اتوماسیون پی ال سی زیمنس به‌عنوان  قلب سیستم کنترلی اعمال وظیفه می‌کند. در زمان اجرای یک برنامه کنترلی که در بخش حافظه PLC ذخیره شده است، پی ال سی در هر حالی می‌تواند وضعیت سیستم را چک کند.

این کار به کمک انجام فیدبک از طریق سنسورها و خروجی‌ها صورت می‌پذیرد. بعد از این مراحل اطلاعات به برنامه کنترلی پی ال سی انتقال داده می‌شود و برای چگونگی عملکرد نسبت به اطلاعاتی که دریافت کرده است، تصمیم‌گیری می‌کند. در مرحله اخر نیز فرمان‌های الزامی را به دستگاه ها و قطعات مربوطه می‌فرستد.

مقایسه تابلو کنترلی plc با تابلو کنترلی معمولی

در حال حاضر تابلوهای رله‌ای یا کنترلر معمولی در بخش‌های مختلف خیلی کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این دلیل که دارای معایب فراوانی هستند.

این تابلوها اغلب با رله‌های الکترومکانیکی کنترل می‌شوند که باعث شده تا وزن بالایی پیدا کنند. سیم‌کشی تابلو در چنین شرایطی کار بسیار زیادی دارد و سیستم را تا حد بسیار زیادی پیچیده می‌کند.

به‌همین دلیل است که رفع مشکل و عیب‌یابی تابلو کار مشکلی می‌شود و زحمت زیادی در بر خواهد داشت و برای ایجاد تغییرات مهم در هر سال یا آپدیت آن باید ماشین را زمان زیادی متوقف کرد که اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست.

همچنین خوب است اشاره کنیم که توان مصرفی این تابلوها بسیار زیاد است. اما با ساخت plcها مفهوم طراحی و کنترل به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا کرد و استفاده از این کنترلرها مزایای عمده‌ای داشته است که عبارتند از:

  • سیستم‌بندی سیستم‌های جدید در مقایسه با سیستم‌های کنترلر رله‌ای 90% کاهش پیدا کرده است.
  • PLCها دارای توان مصرفی خیلی کمی هستند و باعث شده‌اند که توان مصرفی خیلی پایین اید.
  • توابعی که برای تشخیص و عیب‌یابی در سیستم‌های پی ال سی وجود دارد، کار را خیلی آسان کرده است.
  • در مقایسه با تابلوهای قدیمی نیاز پی ال سی زیمنس به قطعات کمکی نظیر : تایمر، رله، کانتر، مبدل‌های d/a و   a/d  خیلی کاهش پیدا کرده است.
  • کاهش سیم‌بندی و وزن تابلوها
  • ضریب اطمینان و همچنین درجه حفاظت و ایمنی این سیستم‌ها بیشتر از ماشین‌های رله‌ای است.
  • دقیق‌تر و علمی‌تر هستند و برای انجام کارهای دقیق کمک شایسته‌تری به شما خواهند کرد.

و در آخر...

هیراد کنترل حامی کیفیت و ضمانت اصالت محصولات PLC زیمنس است. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم که به کلیه سوالات شما در زمینه پی ال سی زیمنس پاسخ داده باشیم.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها