کد خبر: 638040
تاریخ انتشار :

احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد؟

از ماه گذشته زمزمه افزایش قیمت بنزین و رسیدن آن به ۱۴ هزار تومان شنیده می‌شود.

احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش پایگاه خبری رصد اقتصادی: اجرای افزایش قیمت بنزین و رسیدن آن به ۱۴ هزار تومان پس از آن مطرح شد که قیمت جهانی نفت به ۸۵ دلار در هر بشکه رسید. همزمان با افزایش قیمت نفت، قیمت بنزین هم در منطقه و هم در برخی از کشورها افزایش یافت.براساس گزارش خبرنگار سی ان ان، قیمت هر گالن بنزین در نیویورک به حدود چهار دلار رسید. بر این اساس برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که با توجه به افزایش قیمت جهانی نفت و بنزین، قیمت پایین بنزین در ایران، می‌تواند تمایل برای افزایش قاچاق را افزایش دهد. به همین دلیل بود که گفته شد قیمت بنزین باید به حدود ۱۴ هزار تومان برسد تا میزان قاچاق را کاهش دهد.

اما پیش از این بارها تاکید شده بود که دولت در سال جاری قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد و در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ هم مساله افزایش قیمت بنزین مطرح نشده است.

آخرین باری که قیمت بنزین افزایش پیدا کرد، آبان سال ۹۸ بود که قیمت بنزین آزاد به لیتری سه هزار تومان رسید. پس از اعتراضات شکل گرفته درباره افزایش قیمت بنزین، به نظر می‌رسد دولت فعلا قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی از سال ۱۴۰۱

اما از طرف دیگر، مساله آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی در دولت مطرح شده است. دولت جدید در چند ماه گذشته بارها درباره پرداخت یارانه پنهان انرژی هشدار داده و گفته یارانه پنهان انرژی به افزادی تعلق می‌گیرد که بیشترین میزان مصرف بنزین را دارند.

مجلس هم پیش از این مطرح کرد که دولت قصد حذف یارانه‌ها را دارد و به خصوص باید یارانه پنهان انرژی حذف شود. همان زمان بود که مجددا مساله افزایش قیمت بنزین مطرح شد. اما حالا به نظر می‌رسد دولت در نظر دارد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی را کلید بزند. اما نه از بخش بنزین. بلکه از بخش صنعت.

اظهارات دولت نشان می‌دهد که احتمالا دولت سیزدهم اصلاحات خود برای واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی را می‌خواهد از بخش صنعت آغاز کند. گفته می‌شود که احتمالا دولت اصلاح قیمت‌ها را از بخش صنایع آغاز کند. اما بعید است که در شش ماهه دوم سال جاری، قیمت بنزین تغییر کند./ تجارت نیوز

دلخوش گفت: اگر دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بخواهد افزایش قیمت بنزین را مطرح کند حتماً محکم می‌ایستیم و بحث کارشناسی می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد در این شرایط نابسامان اقتصادی که وضع مردم خوب نیست، افزایش قیمت بنزین هم داشته باشیم.

بنزین امسال چقدر گران می شود؟

هک‌ شدن چندروزه سیستم پمپ بنزین‌ها از یک طرف، و دائماً صحبت از کسری بودجه دولت از سوی دیگر، این شایعه را در جامعه قوت بخشیده که دولت خواهان افزایش قیمت بنزین است.

اینکه چقدر این موضوع می‌تواند در هفته‌های آتی رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد، سوالی بود که از دو تن از نمایندگان مجلس یازدهم جویا شدیم.

بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این رابطه گفت: تاکنون موضوعی تحت عنوان افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ در مجلس مطرح نشده است.

وی افزود: به هر حال طرح ساماندهی بخش انرژی و یارانه یکی از مسائل جدی مجلس است که امیدوارم هر تصمیمی گرفته خواهد شد با درنظرگرفتن محاسبه نتایج و تبعات آن در بحث ساماندهی و هدفمندکردن یارانه‌ها باشد.

نماینده سبزوار تصریح کرد: تا امروز بحث افزایش قیمت بنزین نبوده است، ولی ممکن است این تصمیم هم در آینده اتفاق بیفتد. برخی کمیسیون‌های مجلس طرح‌هایی مثل هر نفر در روز یک لیتر بنزین و از این‌دست مطالب را مطرح کردند که طبیعتاً هر موضوعی که از طرف دولت و مجلس در این رابطه باشد ان‌شاالله با تبادل نظر و خردجمعی به نتیجه‌ای که صلاح کشور در آن مستتر است، می‌رسانیم.

محبی با اشاره به اینکه شرایط کشور تورمی است، یادآور شد: قطعاً ورود به این مسائل مهم همراه با تبعاتی هم هست، اما باید دانست که حدود یک میلیون و ششصد هزار میلیارد در سال یارانه پنهان داریم که این مبلغ، فقط در حوزه گاز حدود نهصد هزار میلیارد است.

وی اظهار داشت: این مباحث قطعاً می‌طلبد در حوزه انرژی در پنج فرآورده نفتی تجدیدنظر جدی داشته باشیم که تجدیدنظرها، بحث‌های زیادی مثل بهینه‌سازی و صرفه‌جویی و... را هم شامل می‌شود.

اجازه افزایش قیمت بنزین را نخواهیم داد

سیدکاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در خصوص افزایش احتمالی قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ گفت: تا امروز بحثی در این رابطه نبوده و از اصل و اساس طرح چنین مسائلی شایعه است.

وی افزود: اگر دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بخواهد افزایش قیمت بنزین را مطرح کند حتماً محکم می‌ایستیم و بحث کارشناسی می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد در این شرایط نابسامان اقتصادی که وضع مردم خوب نیست، افزایش قیمت بنزین هم داشته باشیم.

نماینده مردم صومعه‌سرا اظهار داشت: دولت با شعار حمایت از محرومین بر سر کار آمده و باید مشکلات مردم را با برنامه و به مرور زمان برطرف کند نه اینکه به این مشکلات بیفزاید.

دلخوش در پاسخ به اینکه آیا امکان افزایش قیمت بنزین به دلیل کسری بودجه دولت وجود دارد؟ گفت: دولت باید بگردد و از جای دیگر منبع پیدا کند. ما ظرفیت‌های مثل انفال را داریم که اگر به درستی از آن استفاده شود مشکل کسری بودجه نخواهیم داشت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها