کد خبر: 638699
تاریخ انتشار :

20 دلار برای سفر به مشهد کافیست

20 دلار برای سفر به مشهد کافیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

هفته گذشته و طی یک همایش دو روزه با هیئتی متشکل از 22 شرکت گردشگری عراقی، نماینده کنسولگری عراق در ایران و مسئولین گردشگری کشور، توافقات و قراردادهای جدیدی بسته شد که طی آن زائران عراقی بتوانند با کم ترین هزینه و بی واسطه به مشهد سفر کنند. آمارها از افزایش سفر به مشهد در حالی می باشد که فقط در آبان ماه سال جاری حدودا 30 هزار عراقی وارد این شهر شده اند. اکثر این تعداد به صورت انفرادی و بدون ساماندهی وارد کشور شده اند. حذف همین دلال ها نیز از محورهای اصلی همایش دو روزه هفته گذشته بود که برای آن نیز تعمیدات فراوانی اندیشیده شد.

عراق و پاکستان، رکوردار ورود مسافر به مشهد

مجتبی احمدی، عضو کمیته گردشگری مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین عضو کمیته فنی اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی و از حاضرین این همایش، در گفت‌ وگویی با اشاره به آمارهای سفر اتباع خارجی به ایران عنوان کرد: « روزانه بین ۹ تا ۱۱ پرواز از عراق به مشهد انجام می‌شود و بطور میانگین هر روز حدود هزار نفر مسافر عراقی وارد این شهر شده است. بعد از عراقی‌ها، پاکستانی‌ها نیز بیش ترین میزان سفر به مشهد را در میان اتباع خارجی داشته اند که بزودی از آژانس‌های پاکستانی دعوت خواهیم کرد تا طی گفت و گویی، زمینه برقراری پرواز مستقیم بین مشهد و لاهور در هفته‌های آینده نیز برقرار شود. مجوزها برای یکی از شرکت‌های هواپیمایی گرفته شده است تا هفته‌ای یک تا دو پرواز در این مسیر انجام شود. از این هفته هم، با شش پرواز مستقیمی که بین کویت و مشهد برقرار می‌شود، هفته‌ای هزار کویتی به این شهر سفر می‌کنند.»

سفر به مشهد، تنها با 20 دلار

احمدی در ادامه گفت و گوی خود، با تاکید بر حذف واسطه ها و ساماندهی مسافران خارجی که وارد کشور می شوند، تصریح کرد: « بیش تر مسافران عراقی‌ به صورت انفرادی و با دلال وارد مشهد می شوند. ما می خواهیم با شکستن قیمت تور ها برای این مسافران انگیزه ایجاد کنیم تا از طریق آژانس ها و سامان‌دهی‌شده سفر کنند.»

البته پیش تر افزایش نرخ تورهای مشهد که به دلیل افزایش بهای بلیط ها و اقامتگاه های این شهر ایجاد شده بود، اعتراض مسافران به بی ثباتی قیمت را در پیش داشته است. در این خصوص نیز، احمدی عنوان کرد: « قیمت‌ها بی‌ثبات نیست. بسته سفرهای متنوعی با قیمت‌های مناسب برای عراقی‌ها طراحی شده است. مثلا از قیمت ۲۰ دلار برای سه‌شب اقامت در هتل یک ستاره در مشهد تا ۷۵ دلار برای سه‌شب در هتل پنج‌ستاره با بیمه، ترانسفر فرودگاهی و سه وعده غذایی وجود دارد. وقتی مسافر با ۴۵ دلار هفت شبانه ‌روز می‌تواند به مشهد سفر کند، همه امکانات و خدمات را هم دریافت کند، چرا باید سراغ دلال برود؟ قیمت‌ها البته ما سعی کردیم حداقل سود را درنظر بگیریم و تخفیف‌های خوبی از شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها برای مناسب‌سازی بسته‌های سفر گرفته شده است. مثلا شرکت‌های هواپیمایی برای مسیر هوایی عراق ـ مشهد، ۳۰ درصد روی این تورها تخفیف داده‌اند.»

9

تلاش ها برای لغو روادید از سفرهای هوایی عراق و مشهد

وی هم چنین در خصوص تلاش ها و مذاکرات برای لغو روادید در سفرهای هوایی میان عراق و مشهد عنوان کرد: « تلاش شده است تا از روادید از سفرهای هوایی میان مشهد و عراق برداشته شود. این حذف روادید تاثیر فراوانی در جذب مسافر خواهد داشت اما اگر کنترل نشود مضراتی به دنبال دارد. بنابراین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سازمان‌های دست‌اندرکار که در ستاد ملی کرونا نیز عضویت دارند، دستورالعملی را تهیه کردند تا همان‌طور که از ایران به صورت کاروانی، زائر به حج، عمره، سوریه و عراق اعزام می‌شود، عراقی‌ها را هم ساماندهی کنیم که انفرادی سفر نکنند و گرفتار دلال‌ها نشوند.»

لینک مرتبط: بهترین هتل های مشهد نزدیک به حرم

هیات های پاکستانی و عمانی در راه مشهد

احمدی در این خصوص گفت: طی دو ماه آینده، در مشهد میزبان چند هیات خارجی دیگر از کشورهای عمان و پاکستان می باشیم تا مسافران این کشورها نیز بتوانند با سازمان دهی آژانس ها با کم ترین هزینه به مشهد سفر کنند. در همین همایشی که گذشت، با شرکت‌های عراقی بیش از ۱۸ قرارداد امضا شد که فقط یکی از قراردادها مربوط به سفر ۵۰۰ عراقی از سوی یکی از آژانس‌ها در هفته آینده به ایران است. با مناسب سازی قیمت خدمات، هم می توان دلال ها را از سیستم حذف کرد و هم در صورت بروز مشکل، پیگیری و نظارت از سوی مراجع مربوطه انجام خواهد شد.»

10

مشکل رسوب زائران افغانستانی در مشهد

مجتبی احمدی در ادامه صحبت های خود هم چنین اشاره ای به ساماندهی زائران افغانستانی برای سفر به مشهد داشت و تصریح کرد: « در مورد مسافران افغانستانی علی رغم درخواست زیادی که برای سفر به مشهد از سوی آن ها وجود دارد، اما متاسفانه این خیلی از آن‌ها به دلایل مختلف دیگر به کشورشان برنمی‌گردند. درحالی‌که مسافران عراق و عمان در نهایت پس از یک ماه برمی‌گردد. سیستم دولتی هم تمام مسئولیت این موضوع را به عهده آژانس ها می‌گذارد و این برای ما به عنوان بخش خصوصی نگرانی ایجاد می‌کند. البته من به مدت پنج سال مسؤولیت اعزام خارجی‌های مقیم در ایران را به حج داشتم گواه این موضوع بودم که افغانستانی‌ها بسیار منظم، مرتب و بدون مشکل بودند. اما اگر آژانس‌های برتر افغانستان مثل عراق دعوت و سیستمی را طراحی کنیم و دولت هم حمایت کند، می‌توان در این بازار هم فعال شد.»

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها