کد خبر: 641913
تاریخ انتشار :

با این مهارت، به سادگی مهاجرت کرده و در بهترین شرکتهای دنیا کار کنید

با این مهارت، به سادگی مهاجرت کرده و در بهترین شرکتهای دنیا کار کنید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

تکنولوژی امروزی باعث شده تا بیشتر صنایع در دنیا به دنبال پیشتازی در این عرصه باشند؛ در حقیقت این تکاپو در صنایع دنیا شکل گرفته است که از قافله اتوماسیون شدن فعالیتها عقب نمانده و در نهایت بهره وری و راندمان خود را بهبود ببخشند.

یکی از تکنولوژی هایی که در اتوماسیون صنایع بسیار ضروری و مفید واقع شده است، PLC است. اما PLC چیست؟

PLC کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی، یک دستگاه محاسباتی و کنترلی است که نقش بسیار مهمی در فرآیندهای خودکارسازی صنعتی در واحدهای تولیدی و ساخت ایفا میکند.

همانطور که از تعریف PLC مشخص است این قطعه یک دستگاه قابل برنامه ریزی و برنامه نویسی است و امروزه اکثر صنایع و شرکتهای بزرگ و کوچک در دنیا به متخصصان آن نیاز دارند. عملا میتوانیم بگوییم این شرکتها و صنایع به برنامه نویسان plc در هر سطحی نیاز دارند. برنامه نویسان پی ال سی به کمک دانش و تخصص خود در امر کنترل و خودکارسازی فرآیندها به نیاز صنایع پاسخ می دهند.

مهارت برنامه نویسی PLC همان مهارتی است که درباره آن میخواهیم بیشتر صحبت کنیم. قبل از آن بهتر است در مورد خود PLC اطلاعات بیشتری داشته باشید.

معرفی کنترل کننده PLC

دستگاه‌های PLC را می‌توان برای تکرار یا خودکارسازی کل خطوط مونتاژ، از جمله ماشین‌ها، دستگاه‌های روباتیک و فرآیندهای خاص به کار برد.

5

PLC ها اجزای با دوام، چند کاربردی و تطبیق‌پذیری هستند که به راحتی به هر محیط تولیدی افزوده می‌شوند. این کنترل کننده‌ها، ورودی‌ها را از دستگاه‌هایی مانند حسگرها دریافت می‌کنند. سپس، اطلاعات را پردازش نموده و خروجی‌هایی تولید می‌کنند که پاسخی به معیارهای از پیش تعریف شده باشد. در صورت لزوم، PLCها برای انجام عملیات شروع، توقف، افزایش یا کاهش سرعت پردازش‌ها، داده‌ها را تفسیر یا بررسی می‌کنند. به عنوان مثال، PLC ممکن است دمای یک دستگاه صنعتی را کنترل نماید؛ و هنگامی که دما از سطح معینی عبور کرد، به طور خودکار آن را خاموش کند.

میانگین حقوق برنامه‌نویس PLC

میانگین حقوق یک برنامه‌نویس PLC چقدر است؟

میانگین حقوق پایه برای یک برنامه‌نویس PLC تازه کار، مابین 30 تا 40 هزاردلار در سال است. البته، حقوق برنامه‌نویس به میزان تخصص و تجربه کاری شخص بستگی دارد. محیط کار نیز در این زمینه تأثیرگذار هستند.

مشاغل مرتبط برای برنامه‌نویسان PLC

در اینجا، برخی مشاغل مرتبط با شغل برنامه‌نویسی PLC را ذکر میکنیم.

مهندس برق: مهندسان برق مسئولیت تست، توسعه و طراحی دستگاه‌ها و تجهیزات الکتریکی مانند سیستم‌های جهت‌یابی، موتورها، ژنراتورهای برق و سیستم‌های ارتباطی و همچنین سیستم‌های الکتریکی صنایع خودرویی و هواپیمایی را بر عهده دارند. آن‌ها همچنین وظیفه نظارت بر تولید ابزارها، سیستم‌ها و تجهیزات مختلف را بر عهده دارند.

مهندس مکانیک: مهندسان مکانیک، طراحی دستگاه‌های مکانیکی مانند پله‌برقی، آسانسور، ژنراتور، مبدل، یخچال، توربین و موتور را انجام می‌دهند. آن‌ها در محیط‌های صنعتی بسیار متنوعی کار می‌کنند. این افراد اغلب به ابزارهای طراحی به کمک رایانه مسلط هستند. به همین دلیل، معمولاً در کنار تیم‌های طراحی کار می‌کنند.

مهندس سیستم: این تخصص، میان‌رشته‌ای مهندسی و مدیریت است. مهندسان سیستم چرخه عمر سیستم‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهند. سپس، برای افزایش کارایی آن‌ها تلاش می‌کنند.

وظایف برنامه‌نویس PLC

تخصص برنامه‌نویسان PLC در سیستم‌های متفاوتی کاربرد دارد. این افراد می‌توانند در کارخانه‌های تولید برق و دیگ‌های بخار تا سرویس‌های خشک‌شویی و فرآیندهای کنترل بار خدمات ارائه دهند. اگرچه این برنامه‌نویسان ممکن است در حوزه‌های مختلفی تخصص داشته باشند، اما اغلب مسئولیت‌های اصلی یکسانی دارند.

بازدید از محیط‌های تولید جهت ارزیابی نیازهای مشتری

برنامه‌نویسان PLC به منظور درک دقیق نیازهای مشتریان از محیط‌های ساخت و تولید بازدید می‌کنند. پس از درک نیاز مشتریان، ممکن است به آن‌ها مشاوره داده یا در زمینه تهیه ابزار و فناوری پیشنهاداتی ارائه دهند.

ترسیم نمودارهای شماتیک

نمودارهای شماتیک نحوه کارکرد و تعامل اجزای مختلف یک سیستم به منظور دستیابی به خروجی مناسب و معینی را نشان می‌دهند. این نمودار در واقع یک نقشه فنی است که نمای کلی عملکرد سیستم‌های مختلف مکانیکی، الکتریکی یا هیبریدی را به نمایش می‌گذارد. وظیفه برنامه‌نویسان PLC طراحی، ساخت، خواندن و تفسیر نمودارها در زمینه‌های مختلف در محیط‌های تولیدی متفاوت است.

نوشتن و مستندسازی برنامه‌ها

ابتدا، برنامه‌نویسان PLC مفهوم‌پردازی و طراحی فرآیندها را با استفاده از نمودارها انجام می‌دهند. سپس، به کمک دانش و تخصص خود در زمینه خودکارسازی سیستم‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی، برنامه‌های اجرایی خودکارسازی سیستم را می‌سازند. آن‌ها ممکن است هدف پروژه و روند توسعه آن را مستندسازی نمایند؛ همچنین، برای اطمینان از ایمنی کاربران، راهنمای دستورالعمل‌ها را تهیه کنند.

6

تست برنامه‌ها

برنامه‌نویسان PLC معیارهایی را جهت تست سیستم‌ها و اجزای آن‌ها تعریف می‌کنند. برای اطمینان از ایمنی و قابلیت اطمینان عملیات‌ آینده، روش‌های تست سیستم طراحی شده‌اند. برنامه‌نویسان ممکن است مسئولیت تست سیستم‌های طراحی شده توسط خودشان یا دیگران را بر عهده داشته باشند.

نصب برنامه‌ها

یک برنامه پس از توسعه و آزمایش، باید به طور کامل با دستگاه‌های میزبان یکپارچه شود. دستگاه میزبان، سخت‌افزاری است که برنامه بر روی آن نصب می‌شود. برنامه‌نویسان PLC برنامه‌ها را نصب نموده یا بر فرآیند نصب نظارت می‌کنند. آن‌ها همچنین به سایر تکنسین‌ها و کارکنان شرکت آموزش داده و آن‌ها را راهنمایی می‌کنند.

ارائه پشتیبانی فنی

انتظار می‌رود برنامه‌نویسان PLC علاوه بر عملیات نصب، خدمات پشتیبانی فنی مداوم و نگهداری از سیستم را نیز ارائه دهند. خدمات پشتیبانی ممکن است به صورت به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های عملیاتی باشد. ارتباط شفاهی با کاربران سیستم و حل مشکلات آن‌ها نیز نوع دیگری از پشتیبانی فنی محسوب می‌شود. این برنامه‌نویسان برای تشخیص و حل مشکلات دستگاه‌های PLC، فعالیت‌های عیب‌یابی بسیاری را انجام می‌دهند.

آیا برنامه ‌نویس PLC، موقعیت شغلی مناسبی است؟

حصول این شغل به دلیل عدم نیاز ضروری به مدارک دانشگاهی، هزینه تحصیلی نسبتاً کمی دارد. تنها کافی است گواهینامه‌های معتبر را دریافت کرده و تجربه کاری مرتبط داشته باشید. اغلب محیط‌های صنعتی و تولیدی متقاضی به‌کارگیری برنامه ‌نویس PLC هستند. برنامه ‌نویسان PLC اغلب برای شرکت در دوره‌های تخصصی سفر می‌کنند. همچنین، این افراد معمولاً تمایل دارند که در محیط‌های کاری متنوع فعالیت داشته باشند؛ بنابراین، افرادی که تمایل به سفر و کسب تجارب حرفه‌ای متنوع دارند، گزینه مناسبی برای این موقعیت شغلی هستند. از آنجایی که برنامه‌نویسی PLC در صنایع مختلفی کاربرد دارد، برنامه‌نویسان می‌توانند صنایع مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

7

مهارت‌های مورد نیاز

یک برنامه‌نویس PLC باید در سه رشته توسعه نرم‌افزار، مهندسی مکانیک و مهندسی برق تخصص و دانش داشته باشد. یک فرد برای موفقیت در این شغل ممکن است به مهارت‌ تحلیلی خوب و همچنین ذهنیت حل مسئله نیاز داشته باشد. کارفرمایان برای انتخاب یک برنامه‌نویس PLC، احتمالاً به مهارت‌ها و صلاحیت‌های زیر توجه خواهند داشت:

اگر به دنبال موقعیت شغلی برنامه‌نویس PLC هستید، مهارت‌های زیر را در نظر بگیرد:

  • دانش فنی
  • مهارت‌های طراحی
  • دانش مکانیکی
  • تفکر انتقادی و استدلال
  • مهارت‌های حل مسئله
  • توجه به جزئیات

در پایان پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با این شغل و مهارت کارآمد در دنیا، به وب سایت ایران اتوماسیون که مرجع فارسی زبان اتوماسیون صنعتی است، مراجعه کنید:

https://iranautomation.com/plc-programming

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها