کد خبر: 642445
تاریخ انتشار :

در گفتگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس شورای اسلامی تشریح شد:

علت موافقت نمایندگان مجلس با لایحه بودجه

فریدون عباسی: می‌توان گفت که مجلس با تصویب کلیات بودجه به دولت ارفاق کرد و فرصت داده است که وزرا و کارشناسان برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق بیایند و آنجا بحث شود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

  علت موافقت نمایندگان مجلس با لایحه بودجه

 

 

روزهای عجیب و غریب اقتصاد ایران با تایید لایحه بودجه ۱۴۰۱ عجیب تر از گذشته شد. در روز بررسی کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قسمت مهمی از نکات موافقان و مخالفان به بحث حذف ارز حمایتی یا ارز واردات کالاهای حیاتی کشور معطوف شد اما در روزهای بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق، شاهد اطلاعات ضد و نقیض درباره حذف یا ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ اقلامی مثل دارو بودیم. حالا مشخص شده است که دولت تصمیم گرفته است به‌صورت کامل ارز ۴۲۰۰تومانی را حذف کند.

 

بر اساس لایحه بودجه نرخ تسعیر ارز ۲۳ هزار تومان لحاظ شده است. این موضوع (تک‌نرخی شدن ارز) بیانگر آن است که عملاً هیچ وارداتی در سال آتی با ارز ۴۲۰۰تومانی انجام نخواهد شد. از طرفی شاهد اخذ مالیات ها سنگین در بودجه ۱۴۰۱ هستیم. عده ای می گویند که اولین بودجه دولت رییسی با ارفاق در صحن مجلس تایید شده است . آن طور که از شواهد پیداست بودجه سال آینده بودجه‌ای انقباضی است و باید منتظر عواقب آن باشیم.

 

عباسی

 

بودجه نیاز به شفاف سازی بیشتری داشت

در همین راستا با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

فریدون عباسی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز  اظهار کرد: در مجلس نظرات دولت شنیده شد و رییس‌جمهور، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس مجلس و رییس کمیسیون برنامه و بودجه نظرات خود را در مورد کلیات لایحه بودجه بیان کردند. به این ترتیب تصمیم مجلس بر آن شد که کلیات را تصویب کند.

وی افزود: مخالفین لایحه بودجه در مجلس،‌ نظرشان این بود که ای کاش شفاف سازی بیشتری، هنگام ارائه لایحه بودجه انجام می‌رشد تا مشخص شود دولت چگونه می خواهد آن را اجرا کند. اما این ابهام رفع نشد. البته با سخنان آقای میرکاظمی، مسائل باز و از تعداد مخالفین کاسته شد. تا پیش از آن تعداد مخالفین نمایندگان مجلس زیاد بود . استدلال موافقین آن بود که با دولت بر سر بودجه تقابل نکنیم. موافقین هم نقدهایی داشتند.  آنها می خواستند به دولت کمک کنند. می شود گفت که مجلس با تصویب کلیات بودجه به دولت ارفاق کرد و فرصت داد که وزرا و کارشناسان برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق بیایند و آنجا بحث شود. در کمیسیون قرار است که تبصرها و بندها به رای گذاشته شود و در نهایت مجلس در زمان بررسی بودجه نظر خود را بیان می کند.

بودجه انبساطی نیست

عباسی در مورد اینکه آیا بودجه ۱۴۰۱ انقباضی است یا انبساطی اظهار کرد: نمی‌توان گفت که بودجه انبساطی است، زیرا دولت خیلی از بندهایی که قبلا  حذف کرده بود را در این بودجه برگردانده تا  شاید در سال‌های آینده گشایشی رخ دهد و مشکلات کشور حل شود. باید واقعیت را پذیرفت. نمی‌توان فقط در مجلس نشست و دستور داد یا مطالبه کنیم.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی در پایان اظهار کرد: برخی از مسائل به نبود منابع و تحریم ها و جنگ اقتصادی برمی گردد  و بخشی از آن به مدیریت کشور مربوط می‌شود. در این زمینه مردم تصمیم گرفتند دولتی را انتخاب کنند که به اقتصاد مقاومتی و تولید داخل معتقد است و در سیاست خارجی هم به  نظریه مقاومت گرایش دارد. مجموع این عوامل باهمدیگر امید ایجاد می کند که اگر از منابع داخلی و سرمایه ملی در سال‌های پیش رو بیشتر از قبل استفاده کنیم، مشکلات کشور را حل خواهیم کرد اما نباید این توقع را داشت که دولت در کوتاه‌مدت (حداقل دوسال) این مشکلات را حل کند. باید به دولت فرصت داد که بتواند مشکلات اقتصادی را حل کند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها