کد خبر: 644460
تاریخ انتشار :

اخراج بشوید عیدی می گیرید یا نه؟

علی خدایی افزود: هرساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال دریافت عیدی و حق سنوات به یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه تبدیل می‌شود. در این بین کسانی که به هر دلیلی قبل از پایان سال از محل کار خود خارج می‌شوند، دغدغه دریافت حق و حقوق خود را دارند.

اخراج بشوید عیدی می گیرید یا نه؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بحث میزان عیدی امسال یکی از معضل های اقتصادی دولت در پایان سال است. عیدی  هر ساله به یکی از چالشی ترین موارد آخر سال تبدیل می شود . میزان عیدی همیشه موجب نارضایتی افراد به ویژه کارکنان بخش خصوصی است. عیدی  هرساله به میزان اندکی افزایش می یابد. در ادامه به آخرین خبر از میزان افزایش عیدی می پردازیم.

نایب‌رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار و عضو کارگری شورای عالی کار گفت: طبق قانون هر کارگر باید به میزان ۲ برابر حقوق ماهانه خود عیدی پایان سال دریافت کند و خارج شدن از کار به هر دلیلی مانع پرداخت عیدی کارگر نیست.

خدایی افزود:محاسبه عیدی و سنوات بر اساس میزان کارکرد است. کارگر هر زمان و به هر دلیل وقتی از کارگاه خود منفک می‌شود به همان میزان مستحق دریافت عیدی و سنوات است. حتی اگر در پایان فروردین ماه هم کارگری از کار خارج شود باید عیدی یک ماه محاسبه و به او پرداخت شود.

بر این اساس اگر کسی یک سال کامل کار کرده باشد عیدی کامل دریافت می‌کند، اما اگر کسی کارکرد کمتری داشته باشد به میزان کارکرد خود باید عیدی دریافت کند. به این صورت که سقف میزان عیدی بابت ۱۲ ماه محاسبه شده و تقسیم بر تعداد ماه‌های کارکرد کارگر می‌شود.  

عضو کارگری شورایعالی کار با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نوع قرارداد در پرداخت عیدی تاثیری ندارد، گفت: عیدی و سنوات کارگران روزمزد و ساعتی نیز بر اساس حقوق روزانه و ساعتی آن‌ها محاسبه می‌شود.

خدایی در خصوص میزان عیدی کارگران توضیح داد: عیدی پایان سال برای هر فرد بر اساس قانون، ۲ برابر حقوق کارگر است، مشروط به اینکه از ۲ برابر حداقل دستمزد مصوب کمتر و از ۳ برابر حداقل بیشتر نباشد.

از آنجا که حداقل دستمزد در سال جاری دو میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان است، با احتساب دو برابر حداقل دستمزد، کف عیدی امسال کارگران پنج میلیون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان و حداکثر آن هفت میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان محاسبه می‌شود.  

گفتنی است مطابق قانون کار لغت کارگر در مورد تمامی فعالیت‌های ارادی انسان به کار برده می‌شود. یعنی همه مشاغل انجام دهنده کار در موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی و … را دربرمی‌گیرد. چنانچه کارفرمایی سوءاستفاده کرده یا از پرداخت حقوق، عیدی و سنوات کارگر خودداری کند، کارگر می‌تواند به دادگاه‌های تشخیص و حل اختلاف اداره کار مراجعه و حق خود را دریافت کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها