کد خبر: 644477
تاریخ انتشار :

قیمت مسکن چه بلایی سر مردم آورد ؟ | مهلت بانک‌ها برای پرداخت وام ودیعه مسکن اعلام شد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بانک‌ها تا پایان بهمن فرصت دارند تا تسهیلات ودیعه مسکن را به متقاضیان پرداخت کنند.محمود محمود زاده گفت: برای سال ۱۴۰۱ با توجه به تفاوت منابع درآمدی خانوار و قیمت اجاره، ما به مجلس پیشنهاد داده‌ایم که از منابع در اختیار مسکن بخشی به وام ودیعه مسکن تعلق گیرد تا حمایت‌های حداقلی از حوزه اجاره در کشور صورت گیرد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قیمت مسکن در چند سال اخیر روند روبه افزایشی داشته است.افزایش قیمت مسکن باعث شد بسیاری از مردم برای سکونت به حاشیه های شهر بروند.افزایش قیمت مسکن دلیل مشکلات بسیاری برای مستاجران شد.همچنین با افزایش چشمگیر قیمت مسکن خریدن خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری شده است. در ادامه جزییاتی درباره روند قیمت مسکن را میخوانیم.

مهلت بانک‌ها برای پرداخت وام ودیعه مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بانک‌ها تا پایان بهمن فرصت دارند تا تسهیلات ودیعه مسکن را به متقاضیان پرداخت کنند.محمود محمود زاده گفت: برای سال ۱۴۰۱ با توجه به تفاوت منابع درآمدی خانوار و قیمت اجاره، ما به مجلس پیشنهاد داده‌ایم که از منابع در اختیار مسکن بخشی به وام ودیعه مسکن تعلق گیرد تا حمایت‌های حداقلی از حوزه اجاره در کشور صورت گیرد.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۰، ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع تخصیص پیدا کرده و تاکنون ۲۲۰ هزار خانوار موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند.

با توجه به افزایش نرخ اجاره از سال ۹۹ ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن را داد و از سوی دیگر با توجه به رشد چشمگیر قیمت‌ها چندی پیش رئیس جمهور در هیئت دولت در خصوص ساماندهی این بازار دستور داد.

خبر جدید از مسکن مهر پردیس

محسن منصوری، استاندار تهران عصر شنبه با حضور در پردیس پروژه ۲ هزار واحدی مسکن مهر این شهرستان را به بهره برداری رساند.

محسن منصوری عصر شنبه با حضور در پردیس پروژه ۲ هزار واحدی مسکن مهر این شهرستان را به بهره برداری رساند.

بر اساس این گزارش افتتاح خط تولید گوشت فرآوری شده، افتتاح پایگاه اورژانس شهر پردیس و ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام در گلزار شهدای شهرستان از جمله برنامه‌های حضور استاندار در این منطقه بود که به واسطه این افتتاح‌ها ۲۰۰ نفر مشغول به کار شده‌اند.

منصوری در حاشیه این بهره برداری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در شهرستان پردیس ۲ هزار رو ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه آماده بهره برداری است که ۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در بخش عمرانی و ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش اقتصادی است.

استاندار تهران بهره برداری از مسکن مهر پردیس را شاخص ترین پروژه این ایام در این شهرستان دانست و عنوان کرد: این واحدها تحویل به مالکان شده است.

 

قیمت مسکن

ریزش قیمت مسکن چقدر محتمل است؟

دولت ابراهیم رئیسی با وجود کسری بودجه قابل توجه، وعده ساخت یک میلیون مسکن را داده است. آیا ممکن است همزمان با افزایش قیمت نفت به ۱۰۰ دلار، درآمدهای ارزی دولت بهبود پیدا کند و همین مساله باعث افزایش تولید مسکن و کاهش قیمت مسکن شود؟

پس از ۱۴ سال که ساخت طرح مسکن مهر شروع شده بود همچنان ۲۰۰ هزار مسکن مهر تحویل نشده است. در دولت حسن روحانی نیز هرچند وعده داده بودند که دو ساله ۴۰۰ هزار مسکن ساخته شود اما با وجود گذشت شش ماه از پایان فعالیت دولت روحانی تنها ۳۱ هزار مسکن آن هم تازه در مرحله ساخت قرار دارند.

با این وضعیت قرار است دولت ابراهیم رئیسی برای جهش مسکن گام بردارد. دولت ابراهیم رئیسی با وجود کسری بودجه قابل توجه، وعده ساخت یک میلیون مسکن را داده است. از هم‌اکنون مرکز پژوهش‌های مجلس برآورد کرد که در امسال میزان کسری بودجه به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و در سال آینده هم در بهترین سناریو به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برسد. با این وضعیت احتمال تحقق وعده ساخت مسکن کمی دور از واقعیت می‌رسد.

اما آیا ممکن است همزمان با افزایش قیمت نفت به ۱۰۰ دلار، درآمدهای ارزی دولت بهبود پیدا کند و همین مساله باعث افزایش تولید مسکن و کاهش قیمت مسکن شود؟

مایک ورث مدیرعامل شرکت شورون، دومین شرکت نفت بزرگ دنیا اعلام کرده تقاضا برای نفت در حال حاضر با سرعت بیشتری از تولید در حال رشد است اما در خلاف سالهای اخیر، سیاست‌های بین‌المللی نظیر تنش سیاسی میان اوکراین و روسیه به بازارها شوک وارد کرده است. او معتقد است بدون هیچ تردیدی نفت در ماه‌های پیش‌رو به ۱۰۰ دلار هم می‌رسد.

 

بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی هم پیش‌بینی کرده با توجه به ظرفیت ذخیره کم و سرمایه‌گذاری پیین احتمالا قیمت نفت تا تابستان به ۱۰۰ دلار خواهد رسید. بانک آمریکا هم در تازه‌ترین پیش‌بینی خود گفته که نفت برنت تا ماه جولای بشکه‌ای ۱۲۰ دلار می‌شود.

آیا با تحقق نفت ۱۰۰ دلاری ممکن است قیمت مسکن در ایران ریزشی شود؟ تجربه سه سال مشابه اقتصاد ایران نشان می‌دهد تحقق چنین وعده‌ای کمی سخت است.

سه سال ۱۳۸۷ ، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ دوره‌ای بودند که اقتصاد ایران نفت ۱۰۰ دلاری را تجربه کرد. هرچند در این سه دوره ایران تحریم بود اما درآمدهای نفتی از افزایش قیمت نفت متاثر شده بود. اما در آن سال‌ها اوضاع اقتصادی کشور چطور بود؟

 

قیمت دلار در سال ۸۷ همان نرخ زیر هزار تومان باقی مانده بود. در سال ۹۰ رشد ۶۰ درصدی را تجربه کرد و به ۱۸۰۰ تومان رسید و در سال ۹۱ تقریبا دو برابر شد و از مرز ۳۶۰۰ تومان هم عبور کرد.

قیمت مسکن هم طی این سه سال به ترتیب ۲۰ ، ۱۷ و ۳۸ درصد افزایش یافت. متوسط قیمت مسکن شهر تهران در سال ۸۷ بیش از ۱٫۸ میلیون تومان بود، در سال ۸۹ به ۲٫۱ میلیون تومان رسید و در سال ۹۱ هم از ۲٫۹ میلیون تومان عبور کرد.

بنابراین اقتصاد ایران حتی در دوره نفت ۱۰۰ دلاری هم تاکنون ارزانی مسکن را به خود ندیده است. حتی در این سال‌ها اجرای طرح مسکن مهر هم قیمت مسکن را ارزان نکرد. آیا ممکن است این بار دولت رئیسی باعث شود اقتصاد ایران رفتاری متفاوت انجام دهد.

 

قیمت مسکن

زمان تحویل اولین واحدهای مسکن ملی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مالکان بیش از ۴۰ هزار واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات خود مالکی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند.

 اولین واحدهای مسکن ملی چه زمانی به متقاضیان تحویل داده می‌شود؟

 

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از ۲۰ مهر تاکنون بیش از سه میلیون خانوار در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۵۰ هزار متقاضی مجرد بوده‌اند. صاحبان بیش از ۴۰ هزار واحد هم تاکنون ثبت‌نام و تقاضای تسهیلات کرده‌اند.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی برای یک میلیون واحد با کاربری مسکونی در داخل بافت‌های شهری زمین تامین و عملیات اجرایی این پروژه‌های به زودی آغاز می‌شود.

او می‌گوید: ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در تمامی شهر‌ها در حال انجام است و در صورتی که امکان ثبت نام در شهری وجود ندارد، متقاضی می‌تواند در شهر مجاور ثبت نام خود را انجام دهد.

از ۲۰ دی تا ۲۰ بهمن ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن برای آقایان مجرد در گروه‌های سنی ۲۳ تا ۴۴ سال فراهم شده و از ابتدای سال آینده تحویل اولین واحد‌های مسکن ملی به متقاضیان آغاز می‌شود.

تحویل اولین واحدهای مسکن ملی از ابتدای سال آینده

آنطور که مهر گزارش داده، محمود محمودزاده با اشاره به این که روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن مناسب است افزود: ازطرح‌هایی که قبلا شروع شدند و عملیات اجرایی آن‌ها در حال انجام است بخشی درماه‌های آتی قابلیت بهره‌برداری و تحویل به متقاضیان را خواهند داشت که با پیشرفت زمان جزئیات آن، اعلام خواهد شد.

قیمت مسکن

وی در خصوص بهره‌برداری از طرح نهضت ملی مسکن گفت: به زودی عملیات اجرایی طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید و سایر شهرهای کشور با محوریت شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن، آغاز می‌شود.

محمودزاده همچنین از تصویب سند آمایش سرزمین برای نخستین بار خبر داد و توضیح داد: سند آمایش سرزمین در جلسات مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه تنظیم شده است. سند آمایش سرزمین سندی است که نظام توزیع جمعیت، اشتغال و فعالیت را برای آینده پیش‌بینی می‌کند و می‌تواند در نیازسنجی‌ها کمک موثری باشد.

طرح نهضت ملی مسکن طرحی است که به عنوان سیاست کلان دولت سیزدهم شناخته می‌شود. در اجرای این طرح مقرر است تا ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال دولت سیزدهم احداث شود که اجرای بخشی از طرح‌ها آغاز شده است.

سود تسهیلات مسکن جوانان کاهش می‌یابد؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی گفت:طبق مصوبه کمیسیون تلفیق ، ۵ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر مصرف سیگار بابت کاهش سود تسهیلات مسکن (خرید و ساخت) جوانان به صندوق ملی مسکن واریز می‌شود.

ایسنا نوشت، رحیم زارع در توضیح نشست امروز عصر کمیسیون تلفیق بودجه گفت: کمیسیون تلفیق در مصوبه ای با تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای واردات خودرو برای بیمه یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از عشایر بدون بیمه باقیمانده موافقت کرد تا تمامی این افراد دارای بیمه شوند. همچنین تصویب شد که از محل اخذ عوارض از عرضه‌کنندگان انواع بازی های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن های همراه و کنسول مبلغ ۱۰ درصد برای تولید بازی‌های رایانه‌ای به سازمان بسیج اختصاص دهند.

قیمت مسکن

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق بودجه همچنین ۵ هزار میلیارد ریال از محل واردات خودرو را به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در راستای توسعه و نگهداری و به روز رسانی سامانه قرارداد الکترونیک وکالت اختصاص داد. به موجب مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه، مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای ایجاد شده در بحث عوارض سیگار به فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافت تا در تامین گشت‌های انتظامی و تجهیزات ایستگاه‌های ایست و بازرسی اولویت‌دار به مصرف برسد.

زارع اضافه کرد: در راستای اجرای عدالت اجتماعی و تامین نیازهای ضروری و اشتغال محرومان، یک درصد از محل درآمدهای حاصل از عوارض خودرو و فروش سیگار به شکل مساوی به کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اختصاص پیدا کرد. همچنین مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر مصرف سیگار بابت کاهش سود تسهیلات مسکن (خرید و ساخت) جوانان به صندوق ملی مسکن واریز می‌شود. مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان نیز صرف تکمیل پروژه های نیمه تمام ورزشی با اولویت شهرستان‌ها و روستاهای کم برخوردار می شود.

به گفته وی، مبلغ یک هزار میلیارد تومان جهت اجرای قانون تولید دانش بنیان به معاونت علمی و مبلغ یک هزار میلیارد تومان جهت ساخت خوابگاه به خصوص خوابگاه متاهلی در اختیار وزارت علوم قرار خواهد گرفت و مبلغ یک هزار میلیارد تومان نیز جهت اتمام سالن های نیمه تمام ورزشی و فرهنگی بسیج در نظر گرفته خواهد شد.

مسکن متری ۴٫۷ میلیونی در تهران! / مردم با ۲۸۰ میلیون خانه‌دار می‌شوند؟

جدیدترین قیمت مسکن نهضت ملی اعلام شد. به گفته سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، متری ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. با این حساب، قیمت یک واحد ۷۰ متری ۳۳۰ میلیون تومان می‌شود.

درباره تعیین قیمت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن گمانه‌های زیادی مطرح شده است. از متری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا متری ۱۰ میلیون تومان.

اما حالا در جدیدترین اظهارنظر، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده که «طبق بررسی‌ها قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر متر مربع است.»

از طرف دیگر، معاون وزیر راه و شهرسازی گفته بود که متراژ واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، بین ۶۰ تا ۸۰ متر است. بر این اساس مستاجران با مبلغی بین ۲۸۰ تا ۳۷۰ میلیون تومان می‌توانند مالک یک واحد ۶۰ تا ۸۰ متری شوند.

اما آیا قیمت ۴ میلیون و ۷۰۰ هرار تومانی برای خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن شدنی است؟ پیش از این، محمد مرتضوی، عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان گفته بود رفقم پیشنهادی ما برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، مبلغ ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. البته این مبلغ با در نظر گرفتن تعدیل و نرخ پایه ۳ ماهه زمستان ۱۳۹۹ است.

او گفته بود طرح نهضت ملی مسکن را می‌توان با متری ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به نتیجه رساند و اگر رقم کمتری اعلام شود، این پروژه به سرنوشت مسکن مهر دچار می‌شود و واحدها پیش نمی‌رود.

اما حالا مبلغی که به‌عنوان مبلغ نهایی عنوان شده متری ۵۰۰ هزار تومان از مبلغ پیشنهادی انجمن انبوه‌سازان کمتر است. از طرف دیگر، پیش از این رئیس انجمن انبوه‌سازان گفته بود قیمت تمام شده ساخت مسکن متری ۱۰ میلیون تومان است و اگر دولت به انبوه‌سازان کمک کند می‌توانند آن را به حدود ۵ میلیون تومان برسانند اما کیفیت مصالح ساختمانی حتما پایین است.

یعنی حالا علاوه بر احتمال ناقص ماندن واحدهای مسکونی این طرح، این احتمال هم وجود دارد که واحدهای ساخته شده کیفیت لازم برای ساخت را نداشته باشند.

قیمت مسکن

وام اجاره افزایش پیدا می‌کند؟

بنابر اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، پیشنهاد گسترش کمک ودیعه مسکن در قانون بودجه ۱۴۰۱ ارائه شده که قرار است ۱۰ درصد تسهیلات مصوب در قانون به حوزه اجاره اختصاص پیدا کند.

به گزارش ایسنا، تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به برخی مستاجران پرداخت شده بنا بر پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی احتمالاً در سال آینده گسترش پیدا می‌کند. این خبر را محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده و هدف از ارائه آن را ساماندهی بازار اجاره و تسهیل‌گری در پرداخت هزینه های اجاره برای مستاجران دانسته است.

قیمت مسکن

وی با یادآوری این مطلب که طی دو سال گذشته مصوباتی از ستاد ملی کرونا برای ودیعه مسکن اخذ شده است افزود: افزایش قیمت اجاره‌بها در توان پرداخت قشر مستاجر نیست. به همین منظور امسال پیشنهاداتی در قالب قانون بودجه تنظیم و ارایه شده تا نهایی و مصوب شود. با تصویب این پیشنهادها در قانون بودجه در نظر است تا اعتبار مناسبی برای تسهیلات کمک ودیعه مسکن در اختیار مستاجران قرار بگیرد.

محمودزاده ادامه داد: در نظر است تا در قانون بودجه امسال، تسهیلات ودیعه مسکن گسترش یابد و با ساختار قوی‌تری کار پیش برود.

وی تصریح کرد: باید ابزار مناسب قانونی برای وزارت راه و شهرسازی فراهم بشود تا این کمک‌ها در اختیار مستاجران قرار بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه بازار مسکن و اجاره‌بها متاثر از اقتصاد کلان کشور است، توضیح داد: تلاش بر این است تا فاصله بین قیمت اجاره و توان مستاجران با پرداخت کمک ودیعه اجاره جبران شود. چنانچه پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در قانون بوجه ۱۴۰۱ مصوب شود کمک قابل توجهی به مستاجران می‌شود.

وی در خصوص جزئیات پیشنهاد ارایه شده گفت: پیشنهاد شده است تا ۱۰ درصد تسهیلات حوزه مسکن مصوب در قانون در قالب ودیعه اجاره هزینه شود. این پیشنهاد ارایه شده و مورد تایید بخش‌های اولیه قرار گرفته است. امید است تا در بودجه نهایی این رقم تثبیت بشود که کمک خوبی برای مستاجران است.

کانکس‌نشینی در تهران چند؟

یک خانواده برای اجاره واحدی ۵۰ متری در کمترین حالت باید ماهیانه حدود چهار میلیون و ۵۰۰ تومان بپردازند، درحالی که دستمزد یک کارگر کمتر از این میزان است. این موضوع حالا موجب افزایش کانکس‌نشینی در پایتخت شده است.

کانکس‌نشینی در تهران چقدر آب می‌خورد؟

به نقل از فرارو، افزایش اجاره بهای مسکن در تهران در طول یک سال اخیر به ۵۴ درصد رسیده است. این افزایش چشمگیر حالا باعث شده تا هزینه هر متر اجاره خانه در ارزان‌ترین محلات تهران به بیش از سه میلیون تومان برسد.

یعنی یک خانواده برای اجاره یک واحد ۵۰ متری در کمترین حالت باید ماهیانه حدود چهار میلیون و ۵۰۰ تومان بپردازند. این در حالی است که دستمزد کارگر قدری کمتر از این میزان است. این موضوع حالا موجب افزایش کانکس نشینی در پایتخت شده است.

برای یافتن موارد کانکس‌های اجاره در تهران کافی در فضای وب جستجو کنید، آن زمان می‌بینید که چه حجمی از کانکس‌های اجاره‌ای پیش رویتان قرار می‌گیرد. اما در فضای حقیقی اگر سراغ کانکس‌های اجاره‌ای را از املاکی‌ها بگیرید احتمالا یا انکار می‌کنند یا می‌گویند موردی سراغ ندارند.

در گام اول سراغ کانکس‌های اجاره‌ای را از یک مشاور املاک در منطقه ۱۰ تهران می‌گیریم. او چنین مسئله‌ای را در این نقطه از پایتخت انکار می‌کند، اما می‌گوید که شنیده است چنین مواردی در نقاطی همچون یافت‌آباد و نعمت‌آباد به‌وفور وجود دارد، چرا که بورس فروش و اجاره کانکس در این مناطق قرار داد. به همین دلیل می‌توان مواردی از اسکان خانواده‌ها را در کانکس‌های اجاره‌ای این منطقه پیدا کرد.

سر صحبت را در مورد محله با او باز می‌کنم تا اعتمادش به من بیشتر شود. اسم چند نفر از بازاری‌های معتبر محله را می‌برم. صحبت‌مان که ادامه پیدا می‌کند، می‌گوید این حرف را از من نقل نکن، اما دیده‌ام که تعدادی از همکاران ما کانکس اجاره داده‌اند. می‌گویم بعد این کانکس‌ها کجا هستند، کجا مستقرشان می‌کنند که فرد یا خانواده‌ای در آن ساکن شود؟

او پاسخ می‌دهد که تاکنون از نزدیک ندیده، اما همکارانش گفته‌اند که کانکس‌ها معمولا داخل خانه‌های قدیمی و نوساز حیاط دار مستقر می‌شوند. از او می‌خواهم که اسم و شماره‌ای از همکارانش که در این حوزه فعالیت دارند در اختیارم قرار دهد. کمی مکث می‌کند. بعد می‌گوید که بگذار از آن‌ها اجازه بگیرم و ببینم اصلا موردی دارند یا نه.

قیمت مسکن

بر می‌گردم به فضای وب و جستجو را آغاز می‌کنم. تعداد آگهی‌ها بسیار زیاد است، اما پیدا کردن آگهی کانکسی که مشخصا برای اجاره خانواده و مجرد باشد قدری سخت است؛ بنابراین باید بین دسته‌های مرتبط به این موضوع گشت و متن داخلی آگهی‌ها را دید تا یکی یکی سر و کله کانکس‌های اجاره‌ای مخصوص مجرد و خانواده پیدا شود.

بررسی این آگهی‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌ها منطقه به منطقه نیست و هر کسی نرخ خاص خودش را دارد. مثلا یک کانکس ده متری در شهرستان پردیس با اجاره ماهیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آگهی شده است. یک نفر دیگر برای اجاره کانکس ۱۲ متری در یافت آباد، ۱۰ میلیون پول پیش و ۶۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه طلب کرده است.

خانه‌های زیر یک میلیارد تومان در تهران/ کجا را بگردیم؟

متوسط قیمت یک متر واحد مسکونی در تهران به ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. در چنین شرایطی خانه‌های زیر یک میلیارد تومان معمولا چه مشخصاتی دارند و بیشتر در چه محلاتی پیدا می‌شوند؟

روز گذشته، بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را در دی ۱۴۰۰ منتشر کرد.

بر اساس این گزارش متوسط قیمت یک متر واحد مسکونی در تهران به ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است که نسبت به ماه قبل ۱٫۱ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

همچنین قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران در دی ماه ۱۴۰۰ نسبت به دی سال ۹۹ حدود ۲۰٫۳ درصد افزایش داشته است که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه دی سال ۱۳۹۹ (معادل ۹۸٫۳ درصد) به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال جاری است.

در چنین شرایطی خانه‌های زیر یک میلیارد تومان معمولا چه مشخصاتی دارند و بیشتر در چه محلاتی پیدا می‌شوند؟

با نگاهی به سایت دیوار تعدادی آگهی با قیمت‌های کمتر یا در حدود یک میلیارد تومان یافت می‌شود.

به نظر می‌رسد متراژ خانه‌هایی با قیمت‌های چند ۱۰۰ میلیون تومانی معمولا حدود ۵۰ متر یا کمتر است.

این خانه‌های را می‌توان در محلات مختلفی چون، بلوار کشاورز، چینگر، ارتش، کهریزک، جوادیه، پردیس و محلاتی با سال‌های ساخت قدیمی و جدید پیدا کرد.

برخی از خانه‌های زیر یک میلیارد تومانی هم متعلق به پروژه مسکن مهر هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها