کد خبر: 644549
تاریخ انتشار :

برداشتی از کتاب دو قرن سکوت اثر عبدالحسین زرین کوب

برداشتی از کتاب دو قرن سکوت اثر عبدالحسین زرین کوب
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

دو قرن سکوت کتابی است که توسط عبدالحسین زرین کوب یکی از محققان برجسته ادبیات و فرهنگ و تاریخ ایران نوشته شده است. خرید کتاب دو قرن سکوت مناسب افرادی است که علاقه مند به فرهنگ و تاریخ اصیل ایران هستند و از ادبیات زمان گذشته لذت می برند.    

روایت کلی این داستان به دو قرن اول تاریخ ایران اسلامی پس از تسخیر اعراب بر کشور ایران که در قرن هفتم میلادی رخ داده بود و تا ظهور سلسله طاهریان که سلسله ای مسلمان و با اصالت ایرانی بوده اند پرداخته شده است. زرین کوب درون این کتاب به بحث مفصلی در خصوص جریان نفوذ گسترده اعراب بر ادبیات، زبان، فرهنگ و جامعه ایران اشاره می کند.   

وی در طول این کتاب بیان می کند که در آن دو قرن پس از فتح ایران چه اتفاقی رخ داده بود. زرین کوب در طی این کتاب به این موضوع می پردازد که تقریبا چگونه فتح اعراب/اسلام از نظر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی توسط ایرانیان بومی شکل گرفت و از آن به "دو قرن سکوت" یاد می کند. هم اکنون می توان این کتاب تاریخی جذاب را از سایت های معتبر خریداری کرد. با خرید کتاب آنلاین می توان نگاهی به تاریخ و فرهنگ ایران داشت و اطلاعات جذابی را از آن دوران تاریخی کسب کرد.

درباره کتاب دو قرن سکوت

زرین کوب در مقدمه چاپ دوم کتاب خود که در سال 57 آن را نوشته بود در بخشی از کتاب می گوید: "قلم را برداشتم و آنچه را که در چاپ اول به صحت آن مشکوک بودم و بخش هایی را که تاریک و نادرست می دانستم خط زدم. بسیاری از این موارد به آن دلیل نوشته شده بود که در گذشته چه به دلیل ناپختگی و چه از روی تعصب، نتوانسته بودم به ایرادات، نادرستی ها و شکست های ایران اعتراف کنم. با این حال نمی دانم که در حال حاضر و در این بازنگری توانسته ام وظیفه ام را به عنوان یک نویسنده به درستی انجام دهم یا خیر؟ هنوز هم در خصوص این امر نمی دانم و بر این عقیده هستم که یک نویسنده تاریخ، لحظه ای که موضوعی را برای به تحریر درآوردن و نقل کردن انتخاب می کند، از بی طرفی دور می شود."   

کتاب دو قرن سکوت در سال 2017 توسط مترجمی به نام پائول اسپراچمن به انگلیسی ترجمه شد. وی در مقاله مقدماتی گسترده خود تحلیلی را در خصوص این کتاب ارائه داد که چگونه زرین کوب مجبور شد تا دیدگاه تاریخی خود را از تاریخ ایران پس از انقلاب 1979 تغییر دهد. این کتاب پیش از این توسط مترجمی دیگر به نام آوید کامگار در سال 2016  نیز ترجمه و توسط انتشارات اوتن هاوس منتشر شده بود.

آشنایی بیشتر با کتاب دو قرن سکوت

نویسنده کتاب را به شکلی جذاب و با مطرح کردن پرسشی آغاز می کند که ذهن بسیاری از خوانندگان را به خود درگیر  می کند: "چگونه تمدن جهانی ایران با تمامی دستاوردهایش در هنر، معماری، دین، قانون، کشاورزی، مهندسی، سازمان های عمرانی و نظامی توسط مردمی کوچ نشین و با سوادی محدود و دستاوردهای اندک سرنگون شد؟"    

2

درون این کتاب به دوره دویست ساله ای اشاره دارد که زبان فارسی در ایران عملا خاموش و بی استفاده شد. زمانی که می توان گفت تقریبا تمام آثار و میراث غنی ادبی ایران محو شد و این زمانی بود که دین زرتشت جای خود را به اسلام داد. در کنار موارد گفته شده کتاب تاریخ روایت زرین کوب یک داستان بی وقفه از تغییرات شدید در فرهنگ ایران نیست بلکه او در مورد هویت ایران و شورش هایی که در ایران رخ داد صحبت می کند.   

درست است که این کتاب بیش از 60 سال است که نوشته شده اما روایت آن به طرز عجیبی موضوعی است. این نویسنده در بررسی تاریخ طولانی تسلط اعراب بر ایران نگرش هایی را بیان می کند که امروز نیز بسیاری از این نگرش ها رایج است.

خلاصه کتاب دو قرن سکوت اثر عبدالحسین زرین کوب

این کتاب روایتی بر اتفاقات ایران، این سرزمین کهن و تاریخی و مردمانش دارد. درون این کتاب به خوبی می توان فراز و فرودهایی را که به مدت دو قرن بر ایران گذشت مشاهده کرد. این کتاب در خصوص فروپاشی   حکومت ساسانیان تا زمان آمدن طاهریان که جزو اولین حکومت های نیمه مستقل در کشور ایران به شمار می روند اشاره دارد.          

درباره این بازه تاریخی نویسندگان و تاریخ نگاران بسیاری مطالبی را نوشته اند.         برخی از نویسندگان به دلایل مختلف از کنار وقایع بسیار مهم در خصوص این دو قرن که قرن اول و دوم اسلامی در ایران یاد می ‎شود گذشته اند و به صورت خلاصه و کوتاه در خصوص برخی از حوادث تاریخی و اجتماعی آن دوران در آثار خود صحبت کرده اند. 

به جبران سایر این کتاب ها و نویسندگانی که به صورت عمدی یا سهوی برخی از وقایع این دوران را بیان نکرده اند، این کتاب به طور اساسی به آن دوران حیاتی پرداخته و  در خصوص آن دوران مطالبی را که جای گنگ برای ایرانیان حال حاضر بر جای گذاشته است را بیان می دارد و به دلایل این سکوت 200 ساله می پردازد.   

3

دلیل انتشار ویرایش دوم کتاب دو قرن سکوت

مطالعه تاریخ همیشه جزو یکی از جذاب ترین موضوعات بوده و افراد بسیاری هستند که نه تنها به تاریخ کشور خود بلکه به تاریخ سایر کشورهای جهان نیز علاقه مند هستند. اینکه مردمان گذشته چگونه زندگی می کرده اند و با چه اتفاقات طبیعی و تحمیلی در زندگی خود مواجه شده اند از جمله جذاب ترین بخش های خواندن تاریخ است. خرید کتاب دو قرن سکوت بهترین فرصت برای شناخت ایران و دو قرن سلطه اعراب بر ایران بوده که نویسنده به توضیح در خصوص مسائل آن زمان و دلایل آن می پردازد.          

از زمان انتشار این کتاب نقدهایی توسط افراد سرناش انجام شد به گونه ای که نویسنده در ویرایش دوم خود در خصوص این نقدها صحبت کرد و به بررسی بیشتر و اصلاح آنها پرداخت. از بین آثار این نویسنده وی کتاب دو قرن سکوت را به عنوان کتاب مورد علاقه خود نام برد و به خوبی 200 سال تسخیر ایران توسط اعراب را به روایت یک کتاب درآورد. 

در کنار علاقه مندی به تاریخ، شناخت فلسفه و آگاهی از تاریخ ادبیات نیز یکی از جذاب ترین جنبه های کتاب خوانی است. کتاب کوچک فلسفه به موضوع اقتصاد پرداخته و دارای 24 فصل بوده که در هر یک از این فصل ها به بیان زندگینامه اساتید بزرگ فلسفه می پردازد و دارای جملات پندآموز و جذابی است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها