کد خبر: 645077
تاریخ انتشار :

وضعیت بورس امروز چگونه شد ؟

شاخص کل بورس با رشد ۶ هزار و ۲۰۰ واحدی در سطح یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد قرار گرفت.


وضعیت بورس امروز چگونه شد ؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وضعیت بورس در دی ماه چگونه خواهد بود؟ وضعیت بورس در دی ماه صعودی می شود؟ وضعیت بورس تا آخر سال نزولی می شود یا خیر ؟ درادامه درخصوص وضعیت بورس در شرایط کرونا و شرایط حضور سهامداران در مجامع شرکت های بورسی را بررسی می کنیم همچنین درباره بعضی از سوالات درباره وضعیت بورس در این ماه توضیح خواهیم داد.

شاخص کل بورس در این لحظه با رشد ۶ هزار و ۲۰۰ واحدی در سطح یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن نیز سبزپوش شد و با رشد ۴۹۶ واحدی ۳۲۵ هزار و ۳۵۸  واحد را ثبت کرد.شاخص فرابورس هم مثبت شد و  به ۱۷ هزار و ۵۲۰ واحد رسید.

 امروز اغلب نمادها در گروه فلزات سبزپوش بودند و فولاد، فملی و فارس، بیش‌ترین تأثیر مثبت و پارسان، پکرمان و کویر بیشترین اثر منفی را بر  شاخص بورس گذاشته‌اند.

هفته سوم بهمن ماه را هم با تمام اتفاقات خوب و بدش پشت سر گذاشتیم. شاخص کل نتوانست مقاومت یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد را رد کند و در مجموع ۱.۵درصد افت داشت. ویژگی بارز معاملات این هفته، اثرات توافق مذاکرات برجام بر معاملات بازار سهام بود. با شدت گرفتن احتمال توافق، همانطور که انتظار می‎‌رفت بازار در واکنش به کاهش قیمت دلار ترس خود را نشان داد. به دنبال آن، با کاهش قیمت دلار در آینده گروه‌های صادراتی و گروه‌های برجامی مثل خودرو و بانک تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

بسیاری از فعالان بازار، برجام را با کاهش قیمت دلار برابر می‌دانند که البته در صورت کلی تحلیل درستی است. اما میزان این کاهش مهم است. با توجه به بودجه ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد که دلار آزاد در سال آینده کمتر از ۲۳ الی ۲۴ هزار تومن نشود. همچنین با تگاهی به گذشته مشخص است که کورولیشن یا هم‌ بستگی زیادی بین قیمت دلار و بازار سهام بوده همواره وجود داشته است. اما در رالی اخیر دلار که تا بالای ۳۰تومان هم رفت بازار سرمایه رشدی نکرد. در نتیجه با افت آن هم انتظار نداریم که افت چندانی را در بورس شاهد باشیم.

بنابراین، این جنبه منفی برجام اثر زیادی بر بازار سهام نخواهد داشت. اما مشخصا بازار همیشه منطقی عمل نمی‌کند و احساسات نقش بسیار پررنگی در تعیین قیمت‍‍‌ها در بازه‌های کوتاه مدت دارند و در حال حاضرهر چند نسبت به گذشته واکنش بازار منظقی تر شده اما همچنان بعضی از سهم‌ها بیش از حد به استقبال اثرات منفی برجام رفته‌اند.

 از طرفی دیگر برجام در دید میان‌مدت و بلندمدت اثرات مثبت زیادی برای بازار سهام دارد. افزایش مقدار صادرات، افزایش قیمت صادراتی، کاهش هزینه مبادلات مالی ،کاهش هزینه واردات و ...  برخی اثرات مثبت برجام روی صنایع است و دراقتصاد کلان با فروش بیشتر نفت و آزاد سازی منابع، دست دولت باز خواهد شد و کمتر به سودآوری شرکت‌ها چشم خواهد داشت. همچنین پروژه‌های عمرانی دولت شروع خواهد شد. تقریبا از سال ۹۶  پروژه عمرانی در دست دولت نبوده و اجرای این پروژه‌ها یعنی سود آوری مستقیم برای شرکت‌هایی که در گیر پروژه می‌شوند که اکثرا بورسی هستند. بنابراین چرخ اقتصاد بهتر می‌چرخد که این برای بازار سهام هم سود آور است.

نکته دیگر معاملات این هفته، ثبات نسبی در ارزش معاملات خرد سهام بود. به طور میانگین ارزش معاملات خرد سهام در هفته گذشته سه هزار و ۲۰۰میلیارد تومان بود. سطحی بالاتر از سه هزار میلیارد تومان، اتفاق مثبتی برای بازار است اما به طورکلی اگر این نرخ به بالای چهار الی پنج هزار میلیارد تومان برسد، ثبات به بازار باز خواهد گشت. اگر همزمان با تثبیت ارزش معاملات به بیش ازچهار هزار میلیارد تومان، رشد قیمت یا کندل سبز در شاخص کل داشته باشیم؛ می‌توان به شکل گیری موج صعودی در بازار امیدوار شد.

نکته آخر در مورد عرضه اولیه فزر بود که استقبالی صورت نگرفت و در سقف قیمتی معامله نشد. این موضوع نشان داد بازاری که از کمبود نقدینگی و عدم اعتماد رنج می‌برد جایی برای عرضه اولیه ندارد. مگر اینکه خیلی کمتر از ارزش ذاتی‌اش عرضه شود که بتواند بر ترس سهامدار غلبه کرده و آن را برای خرید ترغیب کند. در غیر این صورت، عرضه اولیه به این شیوه قیمت‌گذاری در این بازار دیگر پاسخگو نیست.

پیش بینی بازار در هفته آینده

پارامتر اصلی در معاملات هفته آینده باز هم اخبار برجام و اثرات مثبت و منفی‌ای است که در کوتاه‌مدت و در بلندمدت در بازار سهام خواهد گذاشت. یعنی معامله گرانی که دید کوتاه‌مدت دارد یک نوع واکنش نشان خواهند داد و معامله‌گران با دید بلندمدت در مقایسه با آنها واکنشی متفاوت خواهند داشت. بنابراین به نظر می‌رسد هفته آینده جدال بین این دو دسته شکل بگیرد.

قیمت‌های جهانی کامودیتی در وضعیت خوب و صعودی قرار دارند. نفت که به آستانه ۱۰۰دلار رسیده است که می‌تواند اثر مثبتی بر بورس داشته باشد. در کل برای هفته آینده پیش بینی می‌شود که دو گروه خودرویی و بانکی لیدر بازار باشند.

   از نظر تکنیکالی شاخص کل در گیر مقاومت یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد است. اما پیش بینی هفته آینده همچنان پا برجاست و انتظار داریم که این هفته بعد از استراحت موقتی که شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد داشته، رشدی را تا سقف کانال نزولی یعنی محدوده یک میلیون و ۳۳۵هزار واحد داشته باشد.

شاخص هم وزن

با توجه به واگرایی شکل گرفته در دو دره مینور آخر به نظر می‌رسد محدوده ۳۱۰ هزار الی ۳۱۵ هزار واحد محدوده حمایت معتبری باشد. در حال حاضر شاخص کل هم وزن در نزدیکی مقاومت داینامیک خط روند خود قرار دارد که انتظار واکنش به این مقاومت وجود دارد.

برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه ۱۸ بهمن- به روند بازار سهام در روز کاری قبل نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه نماگرهای بازار سهام سقوط کردند. شاخص کل کاهش ۲۲ هزار و ۴۴۷ واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن ۶ هزار و ۲۱۰ واحد افت کرد. شاخص کل فرابورس نیز ۲۴۷ واحد پائین آمد. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۵۴ نماد رشد قیمت و ۴۳۸ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۱۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۸۷ درصد بازار افت قیمت داشتند. روز یکشنبه در بورس شرکت ایران مرینوس (نمرینو)، شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران (ثاباد) و شرکت لیزینگ کارآفرین (ولکار) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن)، شرکت کشت و دام قیام اصفهان (زقیام) و تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا (کتوکا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

در بورس نمادهای کپشیر (شرکت پشم شیشه ایران)، وخارزم (شرکت سرمایه گذاری خوارزمی) و فباهنر (شرکت مس شهید باهنر) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت ریل سیر کوثر (حسیر)، شرکت پتروشیمی زاگرس (زاگرس) و شرکت کلر پارس (کلر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد عرضه‌ی ۴۵۱ میلیارد تومانی بسته شد. در پایان معاملات یکشنبه ۲۰۴ نماد صف فروش و ۱۳ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه ۴۶۶ درصد افزایش یافت و ۴۸۱ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۵۷ درصد افت کرد و در رقم ۳۰ میلیارد تومان ایستاد.

در روز یکشنبه  نماد کطبس (شرکت زغال سنگ نگین طبس)  با صف‌ خرید ۱۳ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کطبس، نمادهای مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) و وآذر (شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به خودرو (شرکت ایران خودرو) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۴۵ میلیارد تومانی داشت. پس از خودرو، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و فباهنر (شرکت مس شهید باهنر) بیشترین صف فروش داشتند.

روز یکشنبه شاخص بورس تهران سومین سقوط بزرگ دو هفته اخیر را ثبت کرد. دیروز سمت عرضه‌ی بازار قدرتمند بود و معاملات بازار سهام برای دومین روز متوالی با مازاد عرضه بسته شد. 

اما نیروهای نزولی بورس نسبت به روزهای پیشین قوی‌تر شدند. سرانه فروش هر کد معاملاتی حقیقی ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بیشتر از سرانه خرید هر حقیقی بود. در پایان معاملات دیروز ۲۰۴ سهم صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش با افزایش ۴۶۶ درصدی –معادل ۵ و نیم برابر- به رقم ۴۸۱ میلیارد تومان رسید. در مقابل ارزش صف‌های خرید با افت ۵۷ درصدی به رقم ۳۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

همچنین برای ششمین روز پیاپی نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد و نمادهای پیشران و شاخص‌ساز بازار از جمله فولاد، فملی، شبندر، وبملت، شتران، شپنا، وبصادر، شاراک، فارس و اتکای با خروج پول حقیقی مواجه بودند.

در ۲ هفته اخیر شاخص کل روزهای پر نوسانی را پشت سر گذاشته است. در حالی که هفته گذشته شاخص ۵ روز متوالی صعود کرد و به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید، دیروز بیش از ۲۲ هزار واحد سقوط کرد و به کانال ۱.۲ میلیونی بازگشت.

حال شاخص به سطح حمایت در میانه کانال نزولی رسیده است. محدوده یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد سطح حمایت میانه‌ی کانالی است که از شهریور ماه آغاز شده است. اگر شاخص این سطح حمایت را از دست بدهد در میان مدت از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد پائین می‌رود و وارد کانال ۱.۱ میلیونی می‌شود.

برخی از تحلیل‌گران تکنیکی سطح حمایت یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد را سطح حمایت داینامیک می‌دانند و معتقدند شاخص ممکن است که در این سطح پولبک کند و به سمت بالا برگردد. اما برخی نیز سناریو دوم را محتمل‌تر می‌دانند، در این سناریو روند نزلی شاخص طی روزهای پیش رو ادامه خواهد داشت. به نظر می‌رسد به علت افت قیمت دلار تمایل به نزول در بازار از قدرت بیشتری برخوردار باشد. 

 احتمال نزولی شدن شاخص کل بورس

 معاملات بازار سهام در روز شنبه با همان روند روبه افزایش ارزش معاملات روبه رو می شود. در صورتی که بورس بازان رفتار روز چهارشنبه هفته گذشته را بخواهند پیگیری و تداوم بخشد، شاخص کل بورس با تغییرات منفی روبه می شود و احتمالا شاخص کل بورس دوباره در مسیر نزولی به کانال 1.2 میلیون قرار می گیرد. چرا که فروشندگان دوباره در سمت عرضه فعال شدند. همچنین در صورتی که خریداران بخواهند دوباره در موقعیت جدید فشار به سمت عرضه را در دستور کار قرار دهند، شاخص کل بورس در دامنه محدود در کانال 1.3 میلیون واحد باقی می ماند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها