کد خبر: 645521
تاریخ انتشار :

مدیرعامل انجمن دیابت ایران در گفتگو با گسترش نیوز بررسی کرد؛

کابوس جدید بیماران دیابتی

مدیرعامل انجمن دیابت ایران از نارضایتی گسترده بیماران دیابتی از انسولین ساخت ترکیه خبر داد و گفت باید مشص شود که این انسولین چگونه وارد کشور می شوند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
   کابوس جدید بیماران دیابتی بیماران دیابتی در سال‌های اخیر روزهای سختی را سپری کرده اند و در اکثر مواقع با کمبود انسولین رو به رو بودند. این مشکل به فضای مجازی نیز کشیده شد تا بیماران دیابتی و پزشکان در پست‌های خود؛ انسولین را به اکسیژن بیماران دیابتی تشبیه کنند. به تازگی خبری خوش در رسانه‌ ها منتشر شد که نوید بخش روزهایی آسان تر برای بیماران دیابتی است. بر اساس این خبر انسولین قلمی "گلاین" ساخت داخل با تکنولوژی شرکت آلمانی در داروخانه‌ها عرضه شد. پیش‌بینی ها حاکی از آن است تولید این محصول منجر به کاهش ۳۰ درصدی ارزبری انسولین در کشور خواهد شد. در گذشته انسولین‌ های طولانی اثر مشابه گلاین با برند لانتوس، گلارژین و بازالین در بازار ایران داشتیم. انسولین لانتوس نمونه اصلی است. بازالین و گلارژین نمونه Bio similar انسولین لانتوس است. انسولین گلارژین از دو مبدا ترکیه و آلمان وارد ایران می‌شود.

در گفتگو با شماری از بیماران دیابتی و مدیرعامل انجمن دیابت ایران از آنها درباره تجارب مرتبط شان سوال کردیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

کامران-نیکوسخن

گلارژین ضعیف‌تر از لانتوس

یکی از بیماران دیابتی در خصوص انسولین گلارژین به خبرنگار گسترش نیوز گفت: حدود ۶ ماه استفاده کردم. از لحاظ کنترل خوب بود اما باید دو بار تزریق می‌ کردم. این در حالی است که یک بار تزریق لانتوس کافی بود. یک بار تزریق گلارژین، قند خودم را کنترل نمی‌کرد و با افزایش قند خون رو به رو می‌شدم.

بیمار دیگری نیز در این زمینه گفت که با یک بار تزریق، قندم همچنان  بالا بود و با دو بار تزریق افت قند خون داشتم. در نهایت نتوانستم از گلارژین استفاده کنم. تعدادی از مخاطبان هم مدعی هستند که پزشک معالج آنها مخالف استفاده از برندهای دیگر به جز لانتوس است. تعدادی از بیماران دیابتی هم با شوک شدید هیپوگلیسمی (کاهش شدید قند خون) مواجه شده‌اند. شوک هیپوگلیسمی در کودکان خطرآفرین است. عده‌ای از دیابتی‌ها هم از واکنش‌های آلرژیک انسولین تازه ایرانی گلایه داشتند.

انسولین

واکنش مدیرعامل انجمن دیابت ایران

امیر کامران نیکو سخن، مدیرعامل انجمن دیابت ایران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: قلم انسولین‌های گلارژین در ایران هم تولید می‌ شود. البته فعلاً ماده اصل انسولین در ایران تولید نمی‌ شود. انسولین از خارج کشور وارد می‌ شود و در کارتریج‌ها و قلم انسولین قرار می‌ دهند. هر دارویی که ساخته می‌ شود تا مدتی patent (حق کپی‌رایت) دارد. در حقیقت شرکت‌های دیگر نمی‌توانند، آن انسولین را بسازنند. وقتی patent دارو تمام شود، شرکت‌ های دیگر می‌ توانند کپی آن انسولین را درست کنند. انسولین یک ماده بیولوژیک است و میکروارگانیسم‌ها برای ما می سازنند و با داروهای شیمیایی متفاوت است. انسولین‌های مشابه به اسم Bio similar هستند و در حقیقت کپی نسخه اصلی هستند.

نیکو سخن اظهار کرد: در نتیجه ممکن است با انسولین اصلی تفاوت‌های جزیی داشته باشند. به این واسطه ما توصیه می‌کنیم افراد دیابتی نوع انسولین خود را تغییر ندهند. قدرت انسولین‌ها و واکنش‌ های آلرژیک آنها با یکدیگر متفاوت است. در ایران به خاطر تحریم‌ها گاهی با مشکل کمبود انسولین مواجه می‌شویم. به طور مثال در یک زمانی انسولین لانتوس نبود و دیابتی‌ها از انسولین‌های مشابه مثل بازالین و آبازاگلار استفاده می‌کردند. این انسولین‌ها Bio similar هستند و احتمالاً اثرات متفاوتی خواهند داشت. در این شرایط چاره‌ای نیست که گاهی از آنها استفاده شود.

وی افزود: البته در این شرایط ما توصیه می کنیم، تغییر انسولین بعد از مشورت با پزشک انجام شود. این امکان وجود دارد که انسولین جدید اثر بیشتری داشته باشد و بیمار دچار افت قند شود و بالعکس اثر کمتری داشته باشد.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران ضمن اشاره به گلایه بیماران در خصوص انسولین‌های ساخت ترکیه گفت: انسولین‌هایی از ترکیه وارد کشور شده است که متاسفانه پشتوانه شرکتی ندارد. باید مشخص شود که این انسولین‌ها چگونه وارد کشور می‌شود. آیا زنجیره سرد انسولین رعایت می‌شود؟ انسولین‌هایی که توسط شرکت‌ها وارد می‌شود زنجیره سرد استاندارد دارند. اگر در حمل‌ و نقل انسولین زنجیره سرد رعایت نشود، اثرش کم یا بی‌ اثری خواهد.

نیکو سخن در پایان خاطرنشان کرد: انسولین‌هایی را که شرکتی نیستند به بیماران پیشنهاد نمی‌کنیم. مذاکرات گسترده‌ای انجام شده است تا هزینه تست‌های قند خون تامین شود. اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود قیمت‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه بیماران توانایی تامین دارو و تجهیزات پزشکی را نخواهند داشت. باید چاره‌ای اندیشیده شود که لطمه‌ای به روند درمان بیماران دیابتی وارد نشود.

نویسنده: سارا سمیع شمس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها