کد خبر: 646370
تاریخ انتشار :

فوری: تغییرات جدید دولت در سهمیه بنزین | نحوه فروش سهمیه بنزین اعلام شد

مشمولان طرح«بازتوزیع یارانه بنزین»می‌توانند تحت شرایط تعیین شده،سهمیه یارانه‌ای خود را در سامانه بفروش برسانند یا آن را تا سقف ۴۰۰ لیتر حفظ کنند ولی بعد از آن سهمیه به طور خودکار تبدیل به ریال می‌شود.

فوری: تغییرات جدید دولت در سهمیه بنزین | نحوه فروش سهمیه بنزین اعلام شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در طرح جدید توزیع بنزین،قیمت بنزین تغییر می کند. افزایش ناگهانی قیمت بنزین سبب اعتراضات گسترده مردم شد. گران شدن بنزین متاسفانه تاثیر مستقیمی بر گرانی اجناس دیگر دارد. بنزین از سرمایه های مهم کشورمان محسوب می شود.

جزئیات جدید از سهمیه بنزین 

پورمحمدی قیمت بنزین را در گفتگویی برابر با بیست هزار تومان اعلام کرده و گفته است بنزین در این شرایط به قیمت سه هزار تومان به مردم فروخته می‌شود. تغییر قیمت بنزین از سال ۱۳۵۷ تا کنون، همواره با حساسیت‌های فراوانی از سوی دولت و مجلس و مردم صورت گرفته است و در مواردی تغییر قیمت بنزین به اعتراضات خیابانی نیز منجر شده است.آبان ماه سال ۱۳۹۸، نزدیکترین تجربه تغییر قیمت بنزین است که با اتفاقات بسیار ناراحت کننده‌ای برای افکار عمومی و جامعه ایران همراه بود. حالا، اما زمزمه افزایش قیمت بنزین یا به عبارت دیگر تغییر روند تخصیص یارانه بنزین منتشر شده است و همین امر نشان می‌دهد دولت سیزدهم برای تغییر معادلات در این حوزه گام برداشته است.

در چابهار دکه‌ها و دستفروش‌های بنزینی به چشم می‌خورد که گالن‌ها را با عنوان «بنزین تنها لیتری ۷هزار تومان» برای فروش به نمایش می‌گذارند. اما ماجرا چیست؟

سال‌هاست زلف چابهار گره خورده با مشکلات. خبری از پارک و سینما و خدمات اولیه هم نیست اما یکی از قطب‌های گردشگری است. کیمیا شدن بنزین هم از دردسرهای تازه‌ اهالی چابهار است

به نقل از شهروند، سال که به نیمه می‌رسد شهر می‌شود میزبان توریست‌ها و مسافران. مهمانان از راه رسیده چشم می‌دوزند به زیبایی‌ها اما اهالی می‌مانند و صف‌های طولانی و بی‌بنزینی. جایگاه‌هایی که محدودند و نازل‌هایی که اغلب‌شان به بهانه خرابی بیکار مانده‌اند.

دل‌شان خون است از صف‌ها و ساعت‌های طولانی معطلی در پمپ‌بنزین‌ها. هفت شب خودشان را به پمپ‌بنزین برسانند حدود ساعت ۱۱ نوبت پر کردن باک‌شان می‌رسد. تاکسی باشی یا خودروی شخصی فرقی ندارد، سهم مشترک معطلی‌های چند ساعته است برای یک باک بنزین.

قوانین سهمیه‌بندی بنزین و ماجرای کارت سوخت یعنی ۶۰-۵۰ لیتر بنزین. «سهمیه کارت سوخت به زور کفاف یک هفته را می‌دهد.» سه هفته از ماه هم چشم می‌دوزد به بنزین آزاد. بنزینی که شلوغی صف و تقاضای بالای نرخش را تعیین می‌کند. سوختی که گاهی اوقات با ناز و با نرخ ۷هزار تومان سر ریز می‌شود درون باک‌های خالی از بنزین. «بنزین آزاد ۱۰ لیترش می‌شود حدود ۱۰۰هزار تومان.»

 فریدون عباسی در گفت وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت بررسی طرح های سهمیه بندی بنزین در کمیسیون انرژی، بیان کرد: مباحثی که از ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم در این موضوع مطرح شده در کمیته نفت کمیسیون در حال بررسی است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: یکی از این طرح ها، طرح وان بود که سال گذشته مطرح شد و بنده به عنوان یک کارشناس سوالاتی را در خصوص این طرح بیان کردم و از ارائه کننده طرح خواستم که بنده را قانع کند و اکنون نیز در حال کار بر روی این طرح هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه هنوز یک کمیته کارشناسی مشترک بین دولت، مجلس و نمایندگان بخش خصوصی برای بررسی کارشناسی طرح های مطروحه در موضوع سهمیه بندی حامل های انرژی و قیمت گذاری آنها تشکل نشده است، اظهار کرد: سال گذشته برخی از طرح های مطروحه در بحث تغییر شیوه اختصاص سهمیه ها در ‌کمیسیون انرژی بررسی شد اما هنوز اجماعی صورت نگرفته تا با کار کارشناسی دقیق به یک نتیجه مشخص برسیم.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکباره وزارت نفت و دولت خودش به سمت اجرای طرحی به صورت آزمایشی در حوزه سهمیه بندی بنزین رفته است، تصریح کرد: تا زمانی که در این حوزه به صورت جزیره ای کار شود به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید و باید کارکرد هر یک از طرح ها و نتایح آنان مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.

عباسی در پایان تصریح کرد: مجلس جای خوبی برای بررسی این موضوعات است‌ و هر تغییری در شیوه سهمیه بندی یا قیمت گذاری ها پس از انجام کار کارشناسی بهتر است همراه با مصوبه مجلس باشد.

سالاری، معاون وزیر نفت در خصوص سهمیه بنزین عید گفت: هنوز بحثی درباره سهمیه بنزین نوروزی مطرح نیست و میزان سهمیه، برای خودروهای شخصی همان ۶۰ لیتر و برای خودروهای عمومی نیز به میزان قبل است.

گرانی سرسام آور بنزین جهانی

همزمان با عبور قیمت نفت از مرز ۹۰ دلار در هر بشکه، میانگین ملی قیمت هر گالن بنزین در آمریکا به بالاترین حد در بیش از هفت سال گذشته صعود کرد.

پس از این که قیمت نفت آمریکا برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ از مرز ۹۰ دلار در هر بشکه عبور کرد، قیمت بنزین در این کشور روز جمعه به بالاترین حد در بیش از هفت سال گذشته افزایش یافت.

طبق آمار انجمن خودروی آمریکا، میانگین ملی قیمت هر گالن بنزین روز جمعه به ۳.۴۲۳ دلار رسید. رکورد بالای قبلی ۳.۴۲۲ دلار بود که در هشتم نوامبر به ثبت رسید. میانگین ملی قیمت هر گالن بنزین سال میلادی گذشته ۲.۱۴ دلار بود.

رشد سریع قیمتها به نگرانیهای تورمی در اقتصاد آمریکا دامن زده و دولت بایدن را به دردسر انداخته است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گفت: قیمت بنزین در پمپ بنزینها بالاست. ما برای پایین آوردن قیمتها تلاش می کنیم اما قیمتها بالا هستند.

بایدن اشاره نکرد دولت چگونه با قیمتهای بالا در پمپ بنزینها مقابله خواهد کرد. کاخ سفید در نوامبر اعلام کرده بود در اقدامی هماهنگ با سایر کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت و برای کاهش فشار بر مصرف کنندگان، از ذخایر نفت استراتژیک نفت برداشت خواهد کرد.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، قیمتهای نفت اواخر نوامبر و دسامبر کاهش پیدا کردند اما این کاهش تحت تاثیر نگرانیها از متاثر شدن تقاضا از شیوع واریانت اُمیکرون روی داد. بمحض این که معلوم شد این واریانت برخلاف نگرانیهای اولیه، تاثیر چندانی روی تقاضا نداشته است، روند نزولی قیمتهای نفت معکوس شد و دوباره به سطح بالاتری صعود کردند. وست تگزاس اینترمدیت اکنون بیش از ۱۰ دلار بالاتر از قیمتی است که در نوامبر در زمان اعلام برداشت از ذخایر نفت استراتژیک داشت.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش هفتگی اعلام کرد ذخایر بنزین آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ ژانویه رشد کرده است که کاهش تقاضا را نشان می دهد. انجمن خودروی آمریکا خاطرنشان کرد افزایش ذخایر و کاهش تقاضا معمولا قیمتها را با کاهش روبرو می کند اما افزایش قیمت نفت، قیمت سوخت را بالاتر برده است.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره طرح تخصیص بنزین به هر فرد به جای هر خودرو توضیح داد: بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در کیش انجام خواهد شد.

وی افزود: قبل از ارائه طرح جدید عرض می‌کنم که ذخیره بنزین سهمیه‌ای که در کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها وجود دارد، حفظ خواهد شد و مردم از این بابت نگرانی‌ نداشته باشند.

سالاری گفت: طبق این طرح سهمیه بنزین خودروهای عمومی تغییر نخواهد کرد و به جای واریز به کارت سوخت، به حساب بانکی صاحب آن خودرو واریز می‌شود. برای خودروهای شخصی سهمیه‌ای معادل 15 لیتر به ازای هر فرد به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: در این طرح امکان خرید و فروش سهمیه کارت وجود خواهد داشت. همچنین در حال بررسی هستیم که بتوانیم در طرح آزمایشی اگر خانواده‌ای قبلا سهمیه بنزین 60 لیتر داشته و الان کمتر شده، با تمهیداتی این سهمیه 60 لیتر را برای آن خانواده حفظ کنیم.

وی گفت: در این طرح یک سامانه مبادله بنزین پیش‌بینی شده است که افرادی که خودرو ندارند، می‌توانند سهمیه خود را به سایر افراد بفروشند و در واقع سهمیه خود را نقد کنند.

، طی روزهای اخیر اخبار مختلف و بعضا متناقضی در مورد حذف سهمیه بنزین یا آزادسازی قیمت آن در منطقه آزاد کیش و قشم مطرح شد که البته مورد تایید رسمی هم قرار نگرفت. با این حال تازه‌ترین توضیح شمسیان- معاون سازمان منطقه آزاد کیش- نشان می دهد که طرح بنزینی برای این جزیره در دست اجرا است اما به نحوی دیگر.

طبق توضیح وی قرار است این طرح در مرحله اول در جزیره کیش اجرایی شود و صرفا جنبه آزمایشی دارد و بعد  از اصلاح اشکالات احتمالی در مناطق دیگر اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا الان هر پلاک خودرو یک کارت سوخت داشته و سهمیه بنزین به آن تعلق می‌گیرد گفت: در این طرح قرار است به ازای هر کارت ملی ۲۰ لیتر بنزین تعلق گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: قرار نیست هیچ تغییری در وضعیت قیمت بنزین چه یارانه‌ای و چه آزاد اعمال شود؛ به طوری که ارائه بنزین یارانه ای با ۱۵۰۰ و آزاد ۳۰۰۰ تومان ادامه دارد ولی به جای شارژ کارت سوخت بر اساس پلاک، به هر کارت ملی که مالک آن ساکن ایران و حداکثر یکسال است که از ایران خارج نشده و در کیش ساکن است ماهانه ۲۰ لیتر معادل بنزین تعلق می‌گیرد.

وی همچین با اشاره به اینکه هیچ تغییری در میزان سهمیه خودروهای عمومی یعنی تاکسی و تاکسی های اینترنتی ایجاد نمی شود یادآور شد: هیچ تغیری هم در وضعیت بنزین خودروهای دیزلی با هر نوع کاربری ایجاد نخواهد شد ولی خانواده این افراد نیز در این طرح مورد توجه قرار گرفته و سهمیه ای مانند  بقیه دریافت می کنند.

پیش‌تر سخنگوی دولت در توضیحی گفته بود که مبنای طرح این است که اگر قرار است یارانه‌ای داده شده  و مابه‌التفاوتی دریافت شود، مبلغ آن مستقیم به جیب کسانی می‌رود که از بنزین استفاده نکرده‌اند؛ به طوری که تا پیش از این بنزین عموم مردم به دارندگان خودروها تخصیص پیدا می‌کرد که مدل ناعادلانه‌ای بود؛ به این دلیل که بخشی از مردم اساسا خودرو ندارند و چیزی به آنها تخصیص پیدا نمی‌کرد.

 جواد اوجی گفت: دولت سیزدهم برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. ۲۷ میلیون کارت سوخت داریم و یارانه پرداخت می‌کنیم اما آن بخش از جامعه که خودرو ندارند، بهره‌ای از یارانه بنزین نمی برند.

به گفته وزیر نفت طرح پایلوت اختصاص بنزین به افراد به جای خودرو، در قشم و کیش آغاز شده است. به محض کارشناسی شدن طرح و رفع ابهامات، بر حسب صلاحدید تیم اقتصادی دولت و دستور رئیس جمهور در کل کشور اجرایی می شود.

همچنین به گزارش ایسنا، اوجی با تشریح جزییات طرح یارانه بنزین گفت: این دولت مصمم است به آن دسته از افرادی که صاحب خودرو نیستند و تاکنون از یارانه بنزین بی‌بهره مانده‌اند، یارانه بدهد. درحقیقت دولت قصد دارد که بنزین را به صورت عادلانه بین همه مردم توزیع کند و همه هموطنان از این نعمت بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد:  تمام مردم چه کسانی که صاحب خودرو هستند و چه کسانی که خودرو ندارند، بر حسب کارت ملی و با شرط اینکه یک سال در ایران اقامت داشته باشند، در ابتدای این طرح، ماهانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به آنها تعلق می‌گیرد و دریافت کنندگان می‌توانند آن را استفاده کرده و یا به‌صورت اعتباری از بخش ریالی آن استفاده کنند.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا این طرح برای دولت بار مالی ندارد، گفت: قرار است در این طرح همه مردم از یارانه بنزین استفاده کنند و جزو طرح‌هایی است که برای دولت هزینه دارد ولی در نهایت همه مردم بهره‌مند خواهند شد.

تامین سوخت زمستانی

وزیر نفت درباره تولید گاز و سوخت زمستانی گفت: موضوع بعدی مربوط به تولید گاز و سوخت زمستانی است، بالاترین میزان برداشت گاز در میدان پارس جنوبی از ابتدای آغاز بهره برداری آن به بیش از ۷۰۵ میلیون مترمکعب در انتهای آذرماه و ابتدای دی ماه رسیده است.

اوجی ادامه داد: در تامین سوخت زمستانی، خوشبختانه در سه ماه پاییزی امسال در تامین سوخت نیروگاه‌ها نسبت به پاییز سال ۹۹ پیشرفت خوبی در حوزه گاز داشتیم، سبد سوختی که تامین شده، حدود ۲۶ درصد سوخت مایع است در حالی که سال گذشته بالغ بر ۳۳ درصد سوخت مایع نفت گاز و نفت کوره بوده است. این کار تاثیر بسزایی در صرفه جویی در سوخت مایع و کاهش آلودگی هوا دارد.

به گفته وزیر نفت، روند صادرات اعم از نفت خام، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی نسبت به سال گذشته چند برابر شده و وصول مطالبات ارزی روند خوبی دارد.

اوجی همچنین با اشاره به دستاوردهای جهاد کشاورزی در حوزه جهاد دانشگاهی، گفت: این دستاوردها بسیار امیدوارکننده است. وزارت نفت از شرکت‌های دانش بنیان حمایت خواهد کرد، تفاهم نامه‌ها و قراردادهایی با جهاد دانشگاهی منعقد شده که از همه مهم‌تر، قرارداد نمک زدایی از نفت خام در میدان مشترک آزادگان است.

او ادامه داد: بهره برداری از این میدان، روزانه بیش از ۵۰ هزار بشکه نفت خام را فرآوری خواهد کرد. همچنین نوسازی ناوگان دکل‌های شرکت ملی حفاری طی ۵ سال با بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار بار مالی، برنامه بعدی است. دکل‌های حفاری خشکی نیز قبلا توسط جهاد دانشگاهی ساخته شده که اکنون استفاده می‌شود.

به گفته وزیر نفت برنامه بعدی استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای تصفیه پساب‌های صنعتی است. به ساخت داخل اعتماد داریم و وزارت نفت قطعا حمایت خواهد کرد.

اوجی گفت: چاه‌های کم بازده مربوط به دغدغه‌های ماست که تعداد کل چاه‌ها ۵ هزار و ۵۰۰ حلقه است و بیش از ۷۰۰ حلقه از آن‌ها افت تولید پیدا کرده اند و با تنظیم قراردادهایی، افزایش تولید این چاه‌ها انجام می‌دهیم.

به گفته این وزیر دولت سیزدهم هر حلقه چاه در خشکی با تاسیسات همراه آن بالغ بر ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار هزینه دارد، اما افزایش تولید از این چاه‌های کم بازده، هزینه کمتری دارد.

او ادامه داد: در بحث لوله مغزی سیار برای تعمیر چاه‌ها نیز ابتکار خوبی توسط جهاد دانشگاهی انجام شده که ۵۹ دستگاه از آن با قرارداد امروز تامین خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها