کد خبر: 646866
تاریخ انتشار :

زمان واریز عیدی میلیونی رئیس جمهور اعلام شد | جیب یارانه بگیران پر پول می شود

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دو مرحله از متناسب‌سازی حقوق توسط دولت دوازدهم صورت گرفته و بازنشستگان کشور بعد از دو مرحله متناسب‌سازی، تفاوت قابل توجه در حقوق بازنشستگی را مشاهده کردند

زمان واریز عیدی میلیونی رئیس جمهور اعلام شد | جیب یارانه بگیران پر پول می شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

زمان واریز یارانه اسفند ماه/ یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت می شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. رئیسی درباره افزایش مبلغ یارانه وعده های جدی داده بود ولی از توان بودجه خارج است.

یارانه نقدی یکی از کمک های دولت برای کمک سرپرستان خانوار است.  یارانه نقدی برای کمک به خانواده هایی با درآمد پایین یا متوسط است.خانواده های پردرآمد به یارانه نقدی نیازی ندارند و باید این مساله مدیریت شود. مبلغ یارانه نقدی معمولا هرسال افزایشی می شود.مطالب بیشتر درباره یارانه نقدی را در ادامه می خوانید.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس،گفت: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط نامناسبی قرار گیرند و آنچه را که دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

یارانه معیشتی همان طرح حمایتی از  یارانه بنزین است که از  آبان ۹۸ با افزایش قیمت بنزین به حساب برخی از سرپرست خانوار واریز می شود.یارانه معیشتی را حدود شصت میلیون نفر دریافت می کنند. یارانه معیشتی دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. .میزان یارانه معیشتی به ازای هر نفر 55 هزار تومان است. در ادامه به آخرین خبر از پرداخت یارانه معیشتی می پردازیم.

 عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: مستمری مددجویان کمیته امداد بر اساس تداوم ارز ترجیحی در نظر گرفته شده است و در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، سبد معیشتی به مددجویان و نیازمندان ارائه می‌ شود.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس،گفت: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط نامناسبی قرار گیرند و آنچه را که دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته در حوزه مستمری مددجویان شاهد رشد ۶۷ درصدی بودیم که در سال جاری نیز انتظار نمایندگان جبران بخشی از هزینه‌های زندگی مددجویان در قالب مستمری است. به همین منظور ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مستمری خانواده‌های تحت حمایت در نظر گرفته شده که در مورد میزان پرداخت ماهانه باید تصمیم‌گیری شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه کمسیون تلفیق بودجه موضوعات خوبی را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای مددجویان در نظر گرفته است،خاطرنشان کرد: تورم موجود در جامعه، زندگی را برای مددجویان نهادهای حمایتی سخت کرده است و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز اگر عملی شود باعث شدید تر شدن وضعیت خواهد بود؛ لذا مجلس در نظر دارد برای جلوگیری از آسیب به اقشار ضعیف، سبد معیشتی را برقرار کند.

افزایش مبلغ یارانه ها

 همزمان با تقدیم نخستین لایحه بودجه دولت سیزدهم توسط رئیس‌جمهور به مجلس، حملات منتقدان هم به این سند مالی آغاز شد. پیش از آنکه منتقدان فرصت مطالعه دقیق و کامل لایحه بودجه ۱۴۰۱ را پیدا کنند، با چند عدد حملات خود را به دولت سازماندهی کردند. در میان انتقادات به لایحه رشد بودجه صداوسیما و نهاد ریاست جمهوری، عوارض خروج از کشور، حذف ارز ترجیحی و افزایش قابل توجه مالیات‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. این درحالی است که رئیس سازمان برنامه و بودجه و برخی مسئولان دولتی پاسخ‌های روشنی درباره ابهامات وارد شده دارند.

برای مثال رشد بودجه نهاد ریاست جمهوری به‌دلیل ادغام بودجه تمام دستگاه‌های زیرمجموعه همانند معاونت امور زنان و همچنین اعتبارات مورد نیاز برای سفرهای استانی بوده است. درخصوص عوارض خروج از کشور نیز داده‌ها نشان می‌دهد اعدادی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، حقیقت ندارد و به قول رئیس سازمان برنامه و بودجه فعلاً اعداد نهایی تصویب نشده است! از سوی دیگر، درشرایطی از سال آینده ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف می‌شود که دولت خود را مکلف به پرداخت یارانه جبرانی کرده است به طوری که یارانه‌ها درسال بعد بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود.

بودجه ۱۴۰۱ پاسخگو است

در ابتدای این نشست رئیس سازمان برنامه و بودجه، با اشاره به وضعیت منابع غنی ایران گفت که با وجود تمام این امکانات این موضوع مطرح است که چرا اوضاع اقتصادی مردم مناسب نیست و چند دهک وضعیت مناسبی ندارند، چرا رشد اقتصادی آن طور که هدف‌گذاری شد محقق نشده یا بیکاری دو رقمی است وقتی که هدف‌گذاری‌ها به گونه‌ای دیگر بوده است. وی گفت: وقتی اهداف کلان محقق نمی‌شود نمی‌دانم باید از چه کسی سؤال کنیم یا مورد سؤال قرار دهیم پس بودجه باید پاسخگو باشد و اهداف را پوشش دهد، بر این اساس جهت‌گیری بودجه ۱۴۰۱ رفتن به سمت پاسخگویی است.

نیاز ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۱۸ میلیارد دلار رسید

وی با بیان اینکه زمانی که دولت را تحویل گرفتیم برخی ذخایر راهبردی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد از سقف خود پایین‌تر بود، ادامه داد: بر این اساس باید این ذخایر تکمیل می‌شد ولی در مجموع با دو مشکل مواجه هستیم؛ اول نیاز به افزایش واردات به‌دلیل کاهش تولید داخل که در اثر خشکسالی اتفاق افتاده و دیگر افزایش تند قیمت در بازار جهانی که برخی اقلام مانند روغن تا دو برابر گران شد، نیاز بود رقم ارز ۴۲۰۰ تومانی از هشت به ۱۸ میلیارد دلار افزایش پیدا کند در حالی که چنین مجوزی نبود و باید در نیمه دوم امسال تعیین تکلیف می‌شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه تورم و افزایش قیمت کالا بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را رد نمی‌کنیم، گفت: به هر صورت این افزایش قیمت با توجه به انتظارات تورمی طبیعی است ولی باید توجه داشت که در حال حاضر هم برخی کالاهایی که مستقیم یا غیر مستقیم از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند مطابق با نرخ ترجیحی نیست و دلیلی ندارد ارز در بازار بریزیم و دلالان و واسطه‌ها از آن سوءاستفاده کنند.

مبلغ جدید یارانه چقدر است؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به اینکه برای جبران حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و حمایت از دهک‌های پایین حدود ۱۰۰ هزار میلیارد پیش‌بینی شده است، گفت: مبلغ پرداختی بابت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی احتمالاً بین ۹۰، ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در دهک‌های پایین متغیر خواهد بود. به گفته میرکاظمی، جریان به نحوی خواهد بود که قدرت خرید حدود پنج دهک پایین افزایش یافته و دهک‌های بالا که سرانه مصرف بالاتری دارند پول بیشتری خرج خواهند کرد. وی این را هم گفت که در حال حاضر ۸۵ میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می‌شود که عمده آن را پردرآمدها مصرف می‌کنند. میرکاظمی همچنین گفت که پرداخت یارانه نقدی و معیشتی هم در سال بعد ادامه دارد ولی به گونه‌ای که یارانه پردرآمدها حذف و به سمت کم درآمدها حرکت و افزایش پیدا کند.

در این اطلاعیه به پرداخت کمک بلاعوض یک‌میلیون ریال ماهانه به اعضای خانوار اشاره و در آن قید شده است که  "کمک بلاعوض (ماهانه مبلغ یک‌میلیون ریال به‌ازای هریک از اعضای خانوار) از آذر ماه تا پایان سال جاری به‌مدت چهار ماه، به سرپرست خانوار پرداخت می‌شود؛ تعداد اعضای خانواده نیز با توجه به زمان پرداخت وام اول یعنی فروردین سال 1399 در نظر گرفته می‌شود و خانوارهای مشمول دریافت یارانه کمک معیشتی که منبع درآمدی ثابت ماهیانه ندارند و در مرحله قبل متقاضی تسهیلات کرونایی خانوارها بوده‌اند، حدود 29.7 میلیون نفر (11 میلیون خانوار)، تحت پوشش این طرح حمایتی قرار می‌گیرند."

همچنین در ادامه این اطلاعیه به پرداخت وام یک‌میلیون‌تومانی به سرپرست خانوارها اشاره و تأکید شده است که  افراد مشمول عبارتند از: تمامی افرادی که در نوبت قبل، وام کرونای معیشتی دریافت کرده‌اند و درآمد ثابت ندارند، می‌توانند متقاضی دریافت وام یک‌میلیون‌تومانی باشند، افراد دارای درآمد ثابت از جمله کارمندان دولت، شرکت‌های دولتی یا نهادهای عمومی غیردولتی، بازنشستگان، بیمه‌پرداز سازمان تأمین اجتماعی یا سایر صندوق‌های بازنشستگی شامل این طرح نمی‌شوند.

به گزارش تسنیم این اطلاعیه توسط وزارت رفاه در روز دوشنبه صادر شده و از سه‌شنبه 4 آذر تا سه‌شنبه 11 آذر به‌مدت یک هفته متقاضیان فرصت دارند کد ملی خود را از طریق تلفن همراه ثبت‌شده به نام سرپرست خانوار به سرشماره 6369 ارسال کنند در حالی که ابهاماتی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم مسئولان وزارت رفاه در این زمینه پاسخگو باشند؛

مسئله اول اینکه در این اطلاعیه پرداخت کمک بلاعوض ماهانه مبلغ یک‌میلیون ریال به‌ازای هریک از اعضای خانوار منوط به زمان پرداخت وام اول یعنی فروردین سال 1399 اعلام شده است در حالی که ممکن است طی 8 ماه گذشته تغییرات زیادی در تعداد اعضای خانواده‌ها از جمله فوت، تولد و طلاق صورت گرفته است؛ تکلیف این تغییرات چه خواهد شد؟

همچنین مگر نه اینکه وزارت رفاه دارای بانک اطلاعات رفاه ایرانیان است چرا از اطلاعات ثبت‌شده در این بانک استفاده نمی‌شود، البته شاید دلیل این امر، عدم بِروزرسانی این اطلاعات باشد!

این اقدام وزارت رفاه در نوع پرداخت کمک بلاعوض یک‌میلیون‌ریالی اجحاف در حق خانواده‌هایی است که در این مدت دارای فرزند شده‌اند و این اقدام دولت خلاف سیاست‌های جمعیتی است.

همچنین در بخش دیگری از این اطلاعیه به پرداخت وام یک‌میلیونی اشاره و تأکید شده است افراد مشمول عبارتند از: تمامی افرادی که در نوبت قبل، وام کرونای معیشتی دریافت کرده‌اند و درآمد ثابت ندارند، می‌توانند متقاضی دریافت وام یک‌میلیون‌تومانی باشند؛ سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که بسیاری از خانواده‌ها در همان زمان نوبت اول متقاضی وام یک‌میلیونی بودند اما به‌هردلیلی نتوانسته‌اند این وام را دریافت کنند و به‌اصطلاح از دریافت این تسهیلات جا ماندند! حالا با توجه به بدتر شدن وضعیت اقتصادی در ماه‌های گذشته قطعاً مشمول دریافت وام اخیر نیز نخواهند  بود!

همچنین ابهام دیگری که در این اطلاعیه وجود دارد این است که؛ آیا افراد متقاضی برای دریافت کمک بلاعوض  ماهانه مبلغ یک‌میلیون ریال به‌ازای هریک از اعضای خانوار هم باید شماره ملی خود را به سرشماره  6369 ارسال کنند؟ ضمن اینکه دولت مکلف بود که در خرداد ماه وضعیت افراد جامانده را در ارتباط با یارانه معیشتی بررسی و در صورت دارا بودن شرایط به لیست یارانه‌بگیران معیشتی بیفزاید که تکلیف آنها نیز مشخص نشده است و در این مرحله بلاتکلیف هستند

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها