کد خبر: 647288
تاریخ انتشار :

یارانه نقدی دوبرابری در حساب این خانوارها | حذف یارانه نقدی این خانوارها از این ماه

نمایندگان مجلس، وزارت کار و رفاه اجتماعی را مکلف به دهک‌بندی درآمدی همه خانواده‌های یارانه‌بگیر از طریق پایگاه رفاه ایرانیان ظرف ۳ ماه کردند.

یارانه نقدی دوبرابری در حساب این خانوارها | حذف یارانه نقدی این خانوارها از این ماه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یارانه نقدی یکی از کمکهای دولت برای کمک سرپرستان خانوار است. یارانه نقدی برای کمک به خانواده هایی با درآمد پایین یا متوسط است.خانواده های پردرآمد به یارانه نقدی نیازی ندارند و باید این مساله مدیریت شود. مبلغ یارانه نقدی معمولا هرسال افزایشی می شود.مطالب بیشتر درباره یارانه نقدی را در ادامه می خوانید.

ده سالی می‌شود که یارانه ۴۵ هزار تومانی در جیب سرپرستان خانوار می‌رود و تاکنون تغییری در مبلغ آن صورت نگرفته است.طبق قانون بودجه سال ۹۸ باید یارانه سه دهک بالای جامعه حذف و به اقشار کم درآمد اختصاص پیدا می‌کرد اتفاقی که با وجود گذشت ۲ سال هنوز اجرایی نشده است.

حالا نمایندگان در نشست علنی  ۱۱ اسفند مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بند (ب) و (ج) تبصره (۱۴) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ موافقت کردند.

در بند (ب) تبصره (۱۴) ماده واحده لایحه آمده است:

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است، حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوار‌های یارانه بگیر از طریق شاخص‌ها و اطلاعات و داده‌های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوار‌های پر درآمد اقدام کند،

عدم تکمیل پایگاه رفاه ایرانیان

پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد شناسنامه رفاهی و اقتصادی افراد ایجاد شده و با ملاک قرار دادن اطلاعات دهک‌های درآمدی ثروت‌مند و کم برخوردار را مشخص می‌کند و تحلیل اطلاعات این سامانه مبنای تصمیم‌گیری دولت در پرداخت یارانه و سایر امور قرار می‌گیرد.

کامل نبودن داده‌های پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان از دلایل حذف نشدن ۳ دهک بالای درآمدی از لیست یارانه بگیران است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته قبل اعلام کرد که پایگاه رفاه ایرانیان بخش عمده اطلاعاتی که برای دهک بندی خانوار‌ها لازم است را دارد، اما برخی دستگاه‌ها هنوز متصل نشده‌اند.

به گفته عبدالملکی، لازم است همه دستگاه‌ها همکاری کنند تا به صورت بر خط اطلاعات مورد نیاز را داشته باشیم که بتوانیم به تفیک خانوار و بر اساس کد ملی اطلاعات وضعیت رفاهی خانوار را به دست آوریم و با بروزرسانی پایگاه رفاه ایرانیان فرایند حذف ثروتمندان آغاز می‌شود.

ملاک دهک بندی خانوار چیست؟

بعد خانوار، تعداد خودرو، مجموع ارزش خودرو، تعداد ملک، تعداد سفر‌های خارجی و شغل افراد ملاک‌هایی است که ابوحمزه معاون رفاه اجتماعی وزارت کار برای دهک بندی افراد در پایگاه رفاه ایرانیان نام برده است.

بر اساس آمار در حال حاضر ۷۸ میلیون نفر یارانه هدفمندی و ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال تکمیل پایگاه رفاه ایرانیان است و باید پالایش مجددی از  ۶۰ میلیون و ۸۷ میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند انجام شود و با این کار حداقل ۱۸ میلیون نفر از یارانه بگیران هدفمندی حذف می‌شوند و کسانی که در نوبت هستند، می‌توانند جایگزین شوند.

به گفته طغیانی، داده‌های مختلفی است مثل درآمد، گردش‌های مالی حساب بانکی و وام‌هایی که اشخاص می‌گیرند و خود وزارتخانه موظف به این دهک بندی است.

درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها

براساس بند (الف) تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور:

در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تمامی دریافتی‌ها (منابع) مندرج در جدول تبصره (۱۴) این قانون به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، منابع حاصل از فروش آب و برق، حق بیمه مشترکین گاز طبیعی و عوارض گازرسانی (به ترتیب موضوع ماده (۱۲) و ماده (۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)) و حق بیمه منازل مسکونی در اجرای مواد (۲) و (۴) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی مصوب سال ۱۳۹۹ به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

 منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال ۱۳۹۸، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم چهارده و نیم‌درصد (۵/۱۴%) شرکت ملی نفت ایران نمی‌شود.

عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فروش حامل‌های انرژی موضوع بند (الف) ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ و جداول پرداختی‌ها (مصارف) این تبصره، پس از وصول، ظرف یک‌ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شود تا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شود.

 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای پرداخت به موقع مصارف هدفمندی و براساس درخواست سازمان برنامه و بودجه کشور معادل یک درصد (۱%) جمع مصارف جدول تبصره (۱۴) را به صورت تنخواه در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار دهد.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس،گفت: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط نامناسبی قرار گیرند و آنچه را که دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

یارانه معیشتی همان طرح حمایتی از  یارانه بنزین است که از  آبان ۹۸ با افزایش قیمت بنزین به حساب برخی از سرپرست خانوار واریز می شود.یارانه معیشتی را حدود شصت میلیون نفر دریافت می کنند. یارانه معیشتی دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. .میزان یارانه معیشتی به ازای هر نفر 55 هزار تومان است. در ادامه به آخرین خبر از پرداخت یارانه معیشتی می پردازیم.

 عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: مستمری مددجویان کمیته امداد بر اساس تداوم ارز ترجیحی در نظر گرفته شده است و در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، سبد معیشتی به مددجویان و نیازمندان ارائه می‌ شود.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس،گفت: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط نامناسبی قرار گیرند و آنچه را که دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته در حوزه مستمری مددجویان شاهد رشد ۶۷ درصدی بودیم که در سال جاری نیز انتظار نمایندگان جبران بخشی از هزینه‌های زندگی مددجویان در قالب مستمری است. به همین منظور ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مستمری خانواده‌های تحت حمایت در نظر گرفته شده که در مورد میزان پرداخت ماهانه باید تصمیم‌گیری شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه کمسیون تلفیق بودجه موضوعات خوبی را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای مددجویان در نظر گرفته است،خاطرنشان کرد: تورم موجود در جامعه، زندگی را برای مددجویان نهادهای حمایتی سخت کرده است و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز اگر عملی شود باعث شدید تر شدن وضعیت خواهد بود؛ لذا مجلس در نظر دارد برای جلوگیری از آسیب به اقشار ضعیف، سبد معیشتی را برقرار کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها