کد خبر: 647500
تاریخ انتشار :

واریز یارانه نقدی اسفند بحساب سرپرستان؛ امشب | خداحافظی همیشگی این خانوارها با یارانه نقدی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون، نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام کند.


واریز یارانه نقدی اسفند بحساب سرپرستان؛ امشب | خداحافظی همیشگی این خانوارها با یارانه نقدی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آخرین یارانه نقدی امسال آخر هفته  واریز خواهد شد. بیش از 20 میلیون نفر این ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت خواهند کرد. نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از سال آینده یارانه نقدی هدفمند خواهد شد.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها:یکصد وسی و سومین مرحله یارانه نقدی ساعت ۲۴ روز پنج شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود.

برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا، بیست و یکمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی بهمن ماه سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند، کسر خواهد شد.

نمایندگان مردم در مجلس شرایط افزایش ۳ برابری یارانه فرزندان خانواده های دهک های اول تا چهارم دارای حداقل ۳ فرزند تحت تکفل که هیچکدام از والدین در دستگاه های مذکور ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ایران شاغل نمی باشند را مشخص کردند.

براساس بند (ب) تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(۳) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد.

سه دهک بالای درآمدی نسبت به افزایش یارانه فرزندان خانواده های دهک های اول تا چهارم دارای حداقل ۳ فرزند تحت تکفل که هیچکدام از والدین در دستگاه های مذکور ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ایران شاغل نمی باشند، به میزان ۳ برابر یارانه مصوب سایرین دریافت نمایند.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام نماید.

لیه دستگاههای اجرائی ماده(۲۹) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، سازمان بورس و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف به همکاری و ارائه اطلاعات به صورت آنلاین و رایگان به وزارت مذکور می باشند.

براساس بند (ج) تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، منابع ارزی مندرج در بخش منابع جدول این تبصره بلافاصله توسط شرکت های تابعه وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و به محض وصول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اِس) تسعیر و مستقیماً به حساب ریالی سازمان مذکور واریز و به صورت کامل صرف مصارف جدول این تبصره می‌ شود.

آیین نامه اجرائی این تبصره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه های نفت، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

یارانه معیشتی به جمعیتی در حدود شصت میلیون نفر پرداخت می‌شود و شمار مشمولان یارانه نقدی طبق محاسبات صورت رفاه برابر با ۷۴ میلیون نفر است .

 بر این اساس مجلس شورای اسلامی خواستار آن است که یارانه نقدی برای سه دهک با جمعیتی در محدوده ۲۳ میلیون نفر حذف شود اما چرا تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده است؟

دولت یازدهم و دوازدهم تلاش گسترده‌ای را برای حذف یارانه برخورداران در دستور کار قرار داد اما با مقاومت جدی منتقدانش که امروز پیگیر حذف یارانه‌ها هستند روبرو شد .

در سال‌های گذشته نیز در قالب بودجه‌ای سنواتی مجلس دولت را ملکف می‌کند نسبت به حذف یارانه برخورداران اقدام کند اما همواره تکمیل نبودن فهرست پایگاه‌های اطلاعاتی و امکان بروز خطا سبب شده است چنین مصوبه‌ای امکان اجرا نداشته باشد .

 البته پیش از این دولت دوازدهم به حذف بسیاری از یارانه‌بگیران از این فهرست اقدام کرد اما جمعیتی که در این راستا با حذف یارانه روبرو شدند، در حدی و اندازه‌ای نبود که بتواند مشکل را برطرف کند .

یارانه نقدی در این سالها به عنوان کمک هزینه معیشتی برای خیلی از خانوارهای کم درآمد بوده است و از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد این طرح اجرا شد. یارانه نقدی برای هر فرد 45 هزارتومان در نظر گرفته شده است . در رابطه با یارانه نقدی در این مدت اخیر اخبار زیادی منتشر شده که هنوز عملی نشده است.علاوه بر یارانه نقدی، یارانه معیشتی هم به بعضی از خانوارها تعلق میگیرد.کارشناس اقتصادی گفت: کشور برای رفع فقر با دادن یارانه موفق نبوده است چرا که با رشد منفی در اقتصاد مواجهیم و در این شرایط چیزی که باید فقر را حل کند یارانه نیست.نرخ جدید یارانه نقدی در سال آینده. افزایش یارانه نقدی برای دهک های پایین. چه کسانی از حذف یارانه نقدی سود میبرند؟ کسانی که مشمول یارانه نقدی هستند مشخص شدند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها