کد خبر: 647767
تاریخ انتشار :

جزییات واگذاری مسکن ملی ویلایی | چه کسانی می توانند مسکن ملی ویلایی بگیرند؟

وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکن حمایتی در حالی از سوی دولت سیزدهم مطرح شده است که توان اجرایی کابینه رییسی برای به سرانجام رساندن این پروژه پرخرج از جهات مختلف زیر سوال رفته است.

جزییات واگذاری مسکن ملی ویلایی | چه کسانی می توانند مسکن ملی ویلایی بگیرند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

​طرح مسکن ملی برای تکمیل کردن طرح قبلی (طرح مسکن مهر) است که درطی چند مرحله اجرا شد. از زمان شروع طرح مسکن ملی باعث نشده که قیمت مسکن و اجاره بها کاهش پیدا کند. به عقیده کارشناسان طرح مسکن ملی در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف مسکن ملی کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. در ادامه به آخرین خبر از طرح مسکن ملی می پردازیم.

 دولت در تامین زمین ۴ میلیون مسکن حمایتی ناتوان مانده است اما حالا وعده ساخت مسکن حمایتی ویلایی را رسانه ای کرده است.

از یک سو دولت باید منابع ریالی کلانی به صورت وام برای ساخت این واحدهای مسکونی اختصاص دهد که این مساله از نظر بسیاری از کارشناسان فشار به منابع بانکی و رشد تورم تلقی شده است. از سوی دیگر توان دولت برای تامین مصالح ساختمانی ۴ میلیون واحد مسکونی و تاثیر موج تقاضا برای مصالح ساختمانی بر بازار این اقلام مشخص نیست. آن هم در شرایطی که مطابق گزارش های مرکز آمار امسال برخی اقلام ساختمانی تورم سه رقمی را تجربه کرده اند.

نکته دیگر اینکه رقم بالای اقساط بانکی این طرح است که نه تنها در توان قشر ضعیف نبوده که حتی قشر متوسط درباره توان پرداخت این اقساط تردید دارند. وزارت راه و شهرسازی رقم اقساط مسکن حمایتی را بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان  اعلام کرده است.

گذشته از این، بهای ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی روشن نیست و در حالی که وزارت راه و شهرسازی بهای ساخت هر مترمربع مسکن حمایتی را حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دانسته، بسیاری از فعالان بازار ساخت و ساز معتقد هستند که ساخت مسکن حمایتی با این قیمت تقریبا غیرممکن است. به ویژه اینکه با رشد تورم و گذشت زمان و همچنین تاخیر احتمالی در تحویل واحدهای مسکونی قیمت ها بالاتر می رود و مسکن حمایتی به صورت مداوم مشمول افزایش قیمت خواهد شد اما پاشنه آشیل این طرح تامین زمین رایگان برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی است که بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی دولت تنها توانسته است برای زیر یک میلیون واحد مسکونی زمین مورد نیاز را تامین

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها