کد خبر: 647785
تاریخ انتشار :

بهترین تست شخصیت شناسی چیست؟

بهترین تست شخصیت شناسی چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

 

تست های شخصیت شناسی معمولا برای شناخت بیشتر نسبت به خود و دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تست ها به ما می‌گویند چه چیزهایی باعث می‌شود که انگیزه بیشتری در زندگی داشته باشیم؟ در مورد جواب این سوال که بهترین تست شخصیت شناسی چیست؟ باید بپرسیم که شما در چه موردی نیاز به شناخت خود دارید؟

 بنابراین برای این که به طور کامل جواب این سوال را داده باشیم پیشنهاد می‌کنم توضیحاتی که در ادامه در مورد 8 تست شخصیت شناسی برتر جهان خواهیم داد را از دست ندهید.

قبل از اینکه این تست ها را معرفی کنیم بهتر است در مورد اینکه اصلا تست شخصیت شناسی چیست ؟ و تاریخچه آن صحبت کنیم.

تست شخصیت شناسی چیست ؟

شخصیت افراد در واقع رفتارهایی تقریبا ثابت از آن‌ها است که برای تغییر در آن به ایجاد عادت ها و برنامه ریزی منظم نیاز دارند. بنابراین در واقع این تست ها به شما در شناخت این رفتارها کمک خواهند کرد.

تاریخچه تست های شخصیت شناسی

8

ریشه تست شخصیت شناسی با علم روانشناسی در هم آمیخته است. ویلهلم وونت پدر علم روانشناسی در قرن 19 میلادی برای اولین بار بین شخصیت انسان و جسمش تمایز قائل شد. تست شخصیت هم برای اولین بار در دهه اول قرن بیستم برای ارزیابی آسیب‌های روانی سربازان بازگشته از جنگ مورد استفاده قرار گرفت.

در همان زمان تست لکه جوهر که امروز هم با نام تست رورشاخ شناخته می‌شود هم محبوبیت زیادی داشت.

8 مورد از بهترین تست های شخصیت شناسی

از کاربردهای انواع تست شخصیت شناسی می‌توان به ارزیابی کارکنان و کارجویان در محل کار، تشخیص‌های روانشناختی توسط روانشناسان متخصص، توسعه فردی و تقویت خود در روابط درست با دیگران اشاره کرد. کاربرد هر کدام از 8 تست زیر در بعضی موارد گفته شده بیشتر است.

1.تست MBTI

هر چند که گفتیم بهترین تست شخصیت شناسی در هر موردی متفاوت است اما شاید اگر بخواهیم تنها یک آزمون را به عنوان بهترین تست شخصیت شناسی انتخاب کنیم باید تست MBTI را انتخاب کنیم. این تست برای استخدام نیروی جدید در شرکت‌ها کاربرد زیادی دارد. بنابراین اگر شما کارفرما و یا کارجو باشید باید با این آشنا باشید.

9

این آزمون برای انتخاب شغل و رشته، مدیریت و ارزیابی کارکنان، روابط اجتماعی و ازدواج، مشاوره‌های روانشناسی و سبک زندگی کاربرد دارد.

2.تست نئو ( NEO )

تست پنج عاملی نئو یکی از دقیق‌ترین و بهترین تست های شخصیت شناسی است. پنج عاملی که در این تست بررسی می‌شود:

  • بی‌ثباتی هیجانی
  • برون‌گرایی
  • انعطاف‌پذیری
  • توافق‌پذیری
  • باوجدان بودن

این تست بیشتر در دو جنبه روانشناسی و مدیریت منابع انسانی کاربرد دارد.

3.تست دیسک ( DISC )

10

تست دیسک یک نوع تست رفتارشناسی است. این تست تیپ غالب افراد را در بین چهار تیپ مشخص می‌کند. DISC مخفف Dominance، Influencing ، Steadiness، Conscientiousness است. تسلط، تاثیرگذاری، ثبات و وظیفه‌شناسی چهار ویژگی هستند که در این تست مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا برای ارزیابی کارکنان خود از این آزمون استفاده می‌کنند.

این تست بیشتر برای شناخت نقاط قوت و ضعف شخصی و توانایی ارتباط موثر با دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4.تست Coliper Profile

تست کالیپر ارتباط بین شخصیت فرد و عملکرد شغلی فرد را می‌سنجد. این تست از چند سوال ساده تشکیل شده و در نهایت یک سری پیشنهادات و گزارش‌ها را به شما می‌دهد.

در واقع این تست می‌تواند به شما کمک کند که بدانید چقدر یک موقعیت شغلی با شخصیت شما سازگار است؟

5.تست 16 فاکتور شخصیتی

این تست توسط ریموند کتل طراحی شده و فاکتورهای متفاوتی از تست MBTI دارد. انتخاب رشته، انتخاب شغل، مشاوره تحصیلی و ازدواج از جمله کاربردهای این تست است.

6.پرسشنامه شخصیت شغلی SHL

تست SHL در مورد رفتارهای کارمندان است. این تست شیوه تفکر، احساسات و روش ارتباط با دیگران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این تست کاربرد زیادی در زمینه بررسی میزان انطباق فرد با موقعیت شغلی دارد.

7.تست HEXACO

این تست بازطراحی شده تست نئو است که این بار 6 صفت را مورد بررسی قرار می‌دهد. این تست هم در فرآیند جذب و نگهداشت شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. صداقت و تواضع، هیجانی بودن، برون‌گرایی، توافق‌پذیری، وظیفه‌شناسی و گشودگی نسبت به تجربیات جدید 6 عامل این آزمون را تشکیل می‌دهند.

تست هگزاکو همانند تست نئو در دو زمینه روانشناسی و مدیریت منابع انسانی کاربرد زیادی دارد.

8.تست آیزنک (Eysenck )

روان‌شناس بریتانیایی هانس آیزنک، این تست را خلق کرده است. سه ویژگی اضطراب، صداقت و برون‌گرایی فرد در این تست مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

این تست برای خودشناسی و موارد مرتبط با روان درمانی کاربرد دارد.

امیدواریم مقاله " بهترین تست شخصیت شناسی " برای شما مفید واقع شود.

منبع: indeed

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها