کد خبر: 648093
تاریخ انتشار :

خبر خوش از واریز یارانه نقدی

یک کارشناس اقتصادی گفت: برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی لازم است دولت برنامه های کاربردی ارائه دهد تا افزایش هزینه‌های بعدی را جبران کند، در غیر این صورت مانند تیغ جراحی عمل می‌کند که ضدعفونی نشده است.

خبر خوش از واریز یارانه نقدی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آخرین یارانه نقدی امسال واریز  شد. بیش از 20 میلیون نفر این ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از سال آینده یارانه نقدی هدفمند خواهد شد.

میزگردی با حضور کارشناسان اقتصادی و بخش کشاورزی در خبرگزاری تسنیم با موضوع «بررسی  حذف ارز 4200 تومان کالاهای اساسی» برگزار شد. جواد مختاری کارشناس بخش کشاورزی در این نشست اظهار داشت: بر اساس اعلام دولت یارانه کالاهای اساسی حذف نمی شود بلکه بخشی از این  یارانه ها به مصرف کنندگان انتقال داده می شود.

وی افزود: بر این اساس افراد مشمول یارانه می‌توانند از طریق کارت های بانکی اختصاص یافته توسط دولت و واریز یارانه به آن، برای خرید کالاهای اساسی اقدام کنند.

 این کارشناس بخش کشاورزی ادامه داد:  در این طرح قرار است تنها به دهک های پایین جامعه یارانه اختصاص یابد اما باید توجه داشت که پرداخت یارانه نقدی تنها به بخشی از جامعه کار درستی نیست و باید هم به همه افراد این یارانه پرداخت شود، زیرا دولت ساز‌وکار شناسایی دهک‌های پایین جامعه را ندارد و ممکن است برخی از افراد مستحق از یارانه محروم شوند و در عوض برخی دیگر که نیازی به یارانه ندارند یارانه بگیرند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر روستاییان بخشی از نیاز خود را بر اساس تولیدات خود مصرف می کنند و نیاز کمتری به بهره‌گیری از تولیدات صنعتی که مشمول یارانه می شوند، دارند؛ همچنین موضوع واردات نهاده های دامی در واقع رقابت بین واردکنندگان بود که راحت تر می توانستند ارز 4200 تومانی دریافت کنند که این موضوعات تبدیل به رانتی برای افراد شده بود.

وی اظهار داشت: در صورتی که جامعه هدف نیز به درستی توسط دولت شناسایی شود بن کارت خرید اعطایی به این دسته از افراد ممکن است سر از بازار سیاه در آورد و این افراد به جای مصرف کالاهای اساسی، با فروش آن در بازار آزاد، مبالغ  به دست آمده را  خرج هزینه‌های دیگر کنند،کما اینکه در گذشته نیز هنگام پرداخت کوپن این اتفاق روی داد.

مبلغ یارانه باید پویا باشد و متناسب با تورم افزایش یابد

مختاری همچنین با اشاره به اینکه تورم باعث میشود که یارانه پرداختی دولت در سال های آینده از قدرت خرید لازم برخوردار نباشد گفت: برای حفظ قدرت خرید مردم لازم است که مبلغ یارانه های خرید کالاهای اساسی با توجه به تورم موجود در جامعه افزایش یابد تا به سرنوشت یارانه 45 هزار تومانی فعلی دچار نشود.

وی اظهار داشت: با این وجود همه این مشکلات، ارز 4200 تومانی باید حذف شود اما لازمه آن، توجه به ایجاد زیرساخت های لازم و برنامه ریزی های قبلی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها است.

مختاری همچنین در ادامه صحبت‌های خود گفت: درصورتی که به تامین امنیت غذایی و سبد مصرف خانوار توجه نشود دولت باید در آینده هزینه بیشتری برای سلامت جامعه  پرداخت کند، بنابراین لازم است که سفره مردم حفظ شود؛ زیرا یارانه ای که دولت می‌خواهد بپردازد، جبران افزایش هزینه های اعمال شده را نمی کند.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد که دولت هنوز برنامه جامعی برای جبران هزینه های سبد خانوار بعد از حذف ارز ترجیحی ندارد، در صورتی که برنامه داشته باشد اما به اطلاع افکار عمومی نرسیده باشد خود مشکلی دیگر است.

مختاری در ادامه صحبت‌های خود گفت: اگر یارانه نقدی مناسبی تنها به دهک‌های پایین اختصاص یابد، باعث می شود که این دهک‌ها جایشان با دهک‌های میانه جابجا شود، بنابراین لازم است که طیف وسیعی از جامعه، از یارانه های ناشی از حذف کالاهای اساسی استفاده کنند.

مختاری در پاسخ به این سوال که راهکار دولت برای جبران کسری بودجه بدون حذف ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی و جلوگیری از عرضه پول بدون پشتوانه چیست گفت: شفافیت تراکنش‌های مالی اتفاق مبارکی برای اقتصاد کشور است و حتی هزینه‌ها و کسری بودجه دولت را تامین می کند. بر این اساس می توان مالیات را از قشر پر درآمد گرفت و میان قشر متوسط و پایین جامعه تقسیم کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها