کد خبر: 648115
تاریخ انتشار :

ترکش ویران کننده جنگ روسیه و اوکراین به بازار خودروی ایران

بازار خودروی کشور با وجود کاهش قیمت در رکود قرار دارد. اما آیا وعده‌های وزیر صمت قیمت خودرو را کاهش می‌دهد؟

ترکش ویران کننده جنگ روسیه و اوکراین به بازار خودروی ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 یک تحلیلگر صنعت خودرو درباره تاثیر بهای تمام‌شده فلزات پایه بر بازار خودرو گفت: این رابطه از محصولی به محصول دیگر متفاوت است. اما وابستگی خودرو به فلزات پایه را به‌طور میانگین باید رقمی بین هشت تا ۱۰ درصد دانست. فلزات فرآوری‌شده نیز حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت خودرو را تشکیل می‌دهند.

فرید زاوه اظهار کرد: علاوه بر فلزات، سایر مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت خودرو نیز روند صعودی دارند. بنابراین تورم خودرو در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بیش از نرخ وابستگی میزان خودرو به فلزات خواهد بود.

او در ادامه تشریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که با تداوم جنگ روسیه و اوکراین در زمستان سال آینده تولید خودرو با رکودی تاریخی مواجه شود. به‌اینها باید بحران انرژی، کمبود تراشه و چیپ و نوسان رمزارزها را اضافه کرد. در نتیجه افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت خودرو در بازارهای جهانی طی یک سال آینده دور از ذهن نیست.

زاوه در واکنش به وعده کاهش قیمت‌ها نیز تصریح کرد: در چنین شرایطی ما هم نمی‌دانیم چرا وزارت صمت وعده کاهش قیمت خودرو را می‌دهد. قرار بود طی سه ماه مشکلات این صنعت حل شود، اما اکنون هشت ماه از انتخابات می‌گذرد و آقای فاطمی‌امین حتی برنامه‌ای در این زمینه ارائه نداده‌اند.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها