کد خبر: 651645
تاریخ انتشار :

یارانه جدید در جیب این افراد | منتظر واریزی جدید دولت باشیم؟

وزیر جهادکشاورزی گفت: از زمان وقوع جنگ اوکراین با افزایش انفجاری قیمت‌ها مواجه شدیم و تا ۱۲۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. از ابتدای دولت سیزدهم در بازارهای جهانی جو ۶۰ درصد و روغن خام ۸۰ درصد افزایش یافته است.

یارانه جدید در جیب این افراد | منتظر واریزی جدید دولت باشیم؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یارانه جدید دولت هر ماه به حساب سرپرستان خوانوار واریز می شود. دولت بر این باور است که باید یارانه جدید طبق دهک بندی ها برای افراد واریز شود. تا مبلغ یارانه جدید برای دهک های پایین تر بیش تر باشد. یارانه جدید بخشی از هزینه های خانواده ها و اقشار ضعیف جامعه را پوشش می دهد. اما با توجه به بالا رفتن تورم یارانه جدید دیگر پاسخگو هزینه های نیست.برخی رسانه‌های منتقد دولت مدعی شده‌اند که دولت به دنبال حذف ۶۳ درصد از یارانه‌ بگیران است.

واریز یارانه جدید کالای اساسی قبل از اصلاح ارز ترجیحی

وزیر جهادکشاورزی چند پدیده مهم در سال‌های اخیر را که بر کشاورزی تاثیر گذاشته، تشریح کرد و گفت: یکی از این پدیده‌ها خشکسالی است که سبب کاهش تولید و عرضه و افزایش قیمت شده است.

ساداتی‌نژاد گفت: در سال ۱۳۹۹ میزان خریداری گندم ۸.۵ میلیون تن بود که در سال ۱۴۰۰ به ۴.۵ میلیون تن رسید که به علت خشکسالی بود و پیش‌بینی سال جاری هم همین قدر است. این در حالی است که ۱۲ میلیون تن به گندم نیاز داریم و باید وارد کنیم، بنابراین قیمت‌های جهانی به شدت بر بازار ایران اثرگذار است.

وی افزود: این در حالی است که قیمت‌های جهانی به علت جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است. مثلا ۷۰ درصد روغن آفتابگردان جهان در این دو کشور تولید می‌شود که وقوع جنگ و عدم صادرات غذا از این منطقه چالش بزرگ در امنیت غذای جهان ایجاد کرده است.

این عضو دولت اضافه کرد:‌ از زمان وقوع جنگ اوکراین با افزایش انفجاری قیمت‌ها مواجه شدیم و تا ۱۲۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. از ابتدای دولت سیزدهم در بازارهای جهانی جو ۶۰ درصد و روغن خام ۸۰ درصد افزایش یافته است. بسیاری از کشورهای جهان هم به سمت ذخیره‌سازی بی‌سابقه رفته‌اند و رقابت سنگینی برای خرید مواد غذایی رخ داده است.

وی افزود:  پیش‌بینی تداوم جنگ اوکراین سبب وخامت اوضاع شده است. الان فصل کشت در اوکراین است و هیچ کشتی انجام نمی‌شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا ۵ سال آینده دنیا با چالش تولید غذا مواجه خواهد بود. کشورهای جهان استراتژی‌های مختلفی برای مقابله با بحران غذا در پیش گرفته‌اند، مثل توسعه کشت، ذخیره‌سازی و کاهش صادرات یا حتی ممنوعیت صادرات.

ساداتی‌نژاد سیاست دولت ایران در بحران غذایی جهانی را تشریح و کشت قراردادی گندم و توزیع همه نهاده‌ها به کشاورزان و بیمه کردن آن، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۱۵۰۰ تومان، تکمیل ذخایر، واردات کالا از روسیه و متنوع کردن مبادی ورود و... را از جمله این سیاست‌ها عنوان کرد.

وزیر جهادکشاورزی از پایین بودن قیمت کالاهای اساسی در داخل نسبت به همسایگان به عنوان مشکل بزرگ یاد کرد و گفت: گویا یک جاروبرقی در اطراف کشورمان ایجاد شده و تمام مواد غذایی ایران را می‌کشند. برخی کشورها تعرفه واردات کالا و مواد غذایی از ایران را صفر کرده‌اند که فرآیند سیل‌آسای خروج کالاهای اساسی از کشور را شاهدیم.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها