کد خبر: 652582
تاریخ انتشار :

آشنایی با انواع گروت سیمانی و اپوکسی در ایران

آشنایی با انواع گروت سیمانی و اپوکسی در ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

هدف اصلی اکثر گروت ریزی‌ها اعم از سیمانی و اپوکسی، تقسیم منظم بار سازه یا دستگاه، به کل سطح فونداسیونی است که روی آن نصب شده است.

بدیهی است تقسیم منظم بار دستگاه به فونداسیون، موجب افزایش طول عمر و راندمان دستگاه خواهد شد. همچنین، تقسیم منظم بار ستون‌های سازه به فونداسیون، سازه را در مقابل تنش‌های وارده علی الخصوص تنش‌های برشی بسیار ایمن‌تر خواهد کرد.

گروت خوب، چه گروتی است؟

سؤال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که گروت سیمانی خوب چه گروتی است؟ جواب دادن به این سؤال با توضیح «گروت بد» که متاسفانه به وفور در بازر موجود است، راحت‌تر می‌باشد. گروت بد، ماده‌ای با قوام بد است که باسخت شدن به یک جرم کرمو، دارای انقباض و ضعیف تبدیل می‌شود. این ماده از اختلاط سیمان، مصالح سنگی و آب ساخته می‌شود. در کمال تعجب اجزای تشکیل دهنده گروت خوب نیز دقیقا مشابه است، لیکن تفاوت بین این دو در میزان آگاهی از «چگونگی ساخت گروت و پلیمرهایی که باید در فرآیند تولید با نسبت‌های بسیار حساس و دقیق، انتخاب شوند» می‌باشد.

گروت سیمانی خوب و با کیفیت حداقل باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  1. کارایی و جریان پذیری مناسب
  2. پرکنندگی دقیق و بی عیب و نقص حفرات
  3. عدم ایجاد انقباض پس ازعملیات گروت ریزی
  4. چسبندگی عالی و مقاومت بالا

گروت اپوکسی چیست؟

اگرچه گروت‌های پایه سیمانی مقاومت فشاری بالایی دارند، اما ذاتا مقاومت کششی خیلی کمی دارند. درمقابل گروت  اپوکسی در مواقعی که نیروهای ضربه‌ای و لرزشی در سازه زیاد است، تاب آوری و تحمل بهتری دارند. از سوی دیگر میزان چسبندگی گروت‌های اپوکسی به کفی دستگاه‌ها نیز بسیار بیشتر از گروت‌های سیمانی است (امکان جدا کردن دستگاه نصب شده روی گروت اپوکسی خیلی مشکل‌تر از جدا کردن دستگاهی است که روی گروت سیمانی نصب شده است).

گروت اپوکسی پارتاک از سه جزء شامل یک جزء پودر خشک و دو جزء مایع تشکیل شده است و برای مصرف شدن فقط به اختلاط و میکس نیاز دارد. سه جزء این محصول پس از ترکیب با یکدیگر دارای روانی عالی می‌باشد و با خاصیت حفظ کارآیی مناسب، زمان موردنیاز برای گروت ریزی را با توجه به دمای محل گروت ریزی به شما می‌دهد.

موارد کاربرد گروت اپوکسی

  • کارگذاری آرماتورها؛
  • ثابت‌سازی ریل جرثقیل‌های سنگین؛
  • پرنمودن فضای خالی اطراف بولت‌ها و انکربولت‌ها؛
  • پرنمودن زیر دستگاه‌های پرس و دستگاه‌های کمپرسور؛
  • پرنمودن فضای خالی زیر بیس پلیت‌ها با دقت بسیار زیاد؛
  • پرنمودن زیر فونداسیون دستگاه‌های دارای دوران و دورهای رفت و برگشتی؛
  • پرنمودن زیر فونداسیون ماشین آلات سنگین و دستگاه‌های دارای ارتعاش و بار دینامیکی شدید؛

2

گروت اپوکسی خوب چه خصوصیاتی دارد؟

  • مقاومت در برابر خورندگی؛
  • آماده به مصرف بودن محصول؛
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی؛
  • چسبندگی بسیار بالا به فلز و بتن؛
  • کسب مقاومت مکانیکی بسیار بالا؛
  • مقاومت فشاری، برشی و کششی بسیار بالا؛
  • عدم ایجاد انقباض و ترک خوردگی پس از اجراء؛
  • مقاومت بسیار زیاد در برابر لرزش و بارهای دینامیکی؛
  • گیرش سریع و کسب مقاومت بسیار بالا در ساعات اولیه؛

 

میکس کردن گروت اپوکسی

نسبت‌های اختلاط به صورت بسیار دقیق توسط واحدفنی پارتاک اعلام شده و به هیچ وجه نباید در زمان ساخت، نسبت‌ها را کم یا زیاد کنیم. همچنین به هیچ عنوان نباید از حلال خاصی در زمان میکس کردن استفاده کنیم. نکته مهم دیگر این است که هر سه جزء گروت اپوکسی، باید بنحوی میکس شوند که مخلوط نهایی بسیار همگن و یکدست حاصل شود. اگر پس از گروت ریزی، روی سطح تمام شده و بدنه حالت چسبناک دیده شود، قطعا باعث کاهش مقاومت و کارایی گروت ریخته شده  خواهد شد. نظارت بر میکس، قطعا کیفیت گروت اجراء شده را بالا می‌برد.

عمل آوری گروت اپوکسی

عمل آوری در خصوصیات گروت سخت شده تأثیر قابل ملاحظه‌ای دارد. عمل آوری برای گروت ریخته شده در قالب ضروری است. عمل آوری باید بلافاصله پس از گروت ریزی آغاز شود و گروت ریخته شده در مقابل شرایط دمایی (چه گرما و چه سرما) محافظت شود. گروت ریزی در مناطق گرم باید در خنک‌ترین ساعات و حتی توصیه می‌شود بعد از غروب آفتاب انجام شود. در مناطق سرد بایستی پس از گروت ریزی، کل سطح گروت ریزی شده با پتو و یا پوشش‌های گرم پوشانده شود که فرآیند گیرش گروت به صورت کامل انجام شود. درصورت‌عدم تکمیل فرایند گیرش گروت اپوکسی، در سطح آن شاهد ترکهای ریز خواهیم بود.

چه پارامترهایی در انتخاب نوع گروت مهم است؟

قطعا گروتی که قرار است زیر یک توربین چند میلیاردی ریخته شود، با گروتی که باید در محل نصب یک دیوار پیش ساخته استفاده شود، از هر لحاظ متفاوت است. هیچ گروتی نیست که برای هر کاربردی مناسب باشد، و هر گروت کاربرد خاص خودش را دارد. «پارتاک به عنوان تولیدکننده گروت»، طیف وسیعی از گروت‌ها را باتوجه به نیاز پروژه‌ی شما، و درنظر گرفتن کلیه مباحث فنی و اقتصادی در اختیار شما قرار می‌دهد. با کارشناسان پارتاک تماس بگیرید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها