کد خبر: 661215
تاریخ انتشار :

دستگاه حمام آب آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه حمام آب آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این نوشتار به معرفی دستگاه حمام آب آزمایشگاهی یا بن ماری اختصاص دارد. ابتدا به معرفی این تجهیز پرداخته ایم و در ادامه بخشی از کاربردهای آن را معرفی نموده ایم. آشنایی با ساختار این تجهیز، سرفصل دیگری است که مورد بررسی قرار گرفته است‌‌. پارامترهای موثر در انتخاب تجهیز و عوامل موثر بر قیمت آن نیز سرفصل های دیگر این مقاله می باشند.

معرفی دستگاه حمام آب و کاربردهای آن

یکی دیگر از لوازم مورد نیاز جهت تجهیز آزمایشگاه های مختلف، حمام آب یا بن ماری می باشد. این تجهیز به منظور حفظ دما در مقداری ثابت مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر انجام بعضی از واکنش ها نیازمند دمایی خاص می باشد. به عنوان نمونه فعالیت بسیاری از آنزیم ها در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد انجام می گردد. لذا حمام های آب آزمایشگاهی جهت تامین دمای مذکور به کمک محققان و پژوهشگران می آیند. به کمک این دستگاه می توان دمای مایعات را به صورت تدریجی و یکنواخت افزایش داد.

در صورت نیاز امکان ثابت نگه داشتن دما حتی در مقادیر کم نمونه نیز وجود دارد. بدین منظور نمونه را در بازه زمانی مشخصی در آب از پیش گرم شده قرار می دهند. همانطور که می دانید در صورت تبخیر نمونه گرم شده، غلظت آن تغییر می نماید. این تجهیز به عنوان مانعی در برابر تبخیر شدن بیش از حد مواد، عمل می نماید. کاربرد دیگر حمام های آب آزمایشگاهی، گرم نمودن موادی است که امکان حرارت دادن آنها به صورت مستقیم وجود ندارد. نمونه هایی مانند مایعات قابل اشتعال و مواد بیولوژیکی از جمله این موارد می باشند.

حمام های آب آزمایشگاهی در صنایع مختلف

از این تجهیز در صنایع و علوم مختلف استفاده می کنند و در هر این بخش به معرفی بخشی از این صنایع و علوم خواهیم پرداخت. یکی از کاربرد های اصلی حمام های آب آزمایشگاهی مربوط به علم پزشکی می باشد. زیست شناسی، انکولوژی، هماتولوژی، میکروبیولوژی، ویروس شناسی، اورولوژی و سیتولوژی شاخه هایی از علم پزشکی هستند که بیشترین استفاده را از این تجهیز می نمایند.

کاربرد حمام آب آزمایشگاهی

در حوزه علمی و پژوهشی نیز دستگاه مذکور کاربرد مخصوص به خود را دارد. لذا دانشگاه ها و سایر مراکز تحقیقاتی جهت اهداف پژوهشی مدنظرشان از آن بهره می برند. جالب است بدانید دامنه کاربرد این تجهیز به قدری وسیع است که حتی در رستوران ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با ساختار دستگاه حمام آب

اولین جزء حمام آب آزمایشگاهی، مخزن می باشد. مخزن این تجهیز معمولا از فلز عایق شده ای نظیر فولاد ضد زنگ یا شیشه مقاوم در برابر حرارت ساخته می شود. جزء دیگر حمام های آب آزمایشگاهی درپوش عایق می باشد. البته حمام ممکن است فاقد این بخش باشد. بخش دیگر این تجهیز دماسنج است که به منظور کنترل دما مورد استفاده قرار می گیرد. ترموستات نیز جزء دیگر حمام های آب آزمایشگاهی می باشد که به کمک آن دمای نمونه را ثابت نگه می دارند. مهمترین جزء تجهیز مذکور المنت حرارتی است که جهت گرم نمودن آب داخل حمام، مورد استفاده قرار می گیرد. نوع المنت و ظرفیت حرارتی آن نیز به میزان آب داخل حمام وابسته است. در ضمن به علت تماس آب با المنت و پیشگیری از خطرات احتمالی، این جزء را عایق کاری می نمایند.

بازه دمایی در حمام آب یا بن ماری عمدتا از دمای محیط تا ۶۰ درجه سلسیوس می باشد. با این حال تجهیزاتی هم هستند که دمای ۱۰۰ درجه سلسیوس را نیز پشتیبانی می نمایند. لازم به ذکر است حمام های آب آزمایشگاهی که دامنه کاریشان به ۱۰۰ درجه سلسیوس می رسد، از پوشش های خاصی استفاده می کنند. همزن نیز یکی از اجزای حمام های آب آزمایشگاهی است که به منظور گردش آب مخزن و ایجاد دمای یکنواخت مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات ایمنی هنگام استفاده از بن ماری یا حمام آب

این تجهیز به صورت بالقوه دستگاهی خطرناک در نظر گرفته می شود. علت این مساله نیز سر و کار آن با مایعاتی است که دمای بالایی دارند یا قابل اشتعال می باشند. حمام های آب آزمایشگاهی باید روی سطوح ثابت و مقاوم قرار گیرند تا از سقوط احتمالی این تجهیز جلوگیری شود. حواستان باشد که این دستگاه را در مجاورت مواد قابل اشتعال قرار ندهید. به این علت که ممکن است گرمایی که این تجهیز منتشر می نماید سبب اشتعال مواد مذکور گردد.

حمام آب آزمایشگاهی یا بن ماری

قبل از هرگونه اقدام به جابجایی حمام آب آزمایشگاهی بایستی اجازه دهید تا فرآیند خنک شدن آن انجام گیرد. آبی که در درون حمام نیز استفاده می گردد، بایستی حتما آب مقطر باشد و داخل محفظه حمام نیز باید روزانه تمیز گردد. به این علت که داخل فضای حمام محیط مناسبی جهت رشد انواع قارچ ها و میکروارگانیسم ها می باشد. کنترل دائمی سطح آب اقدام دیگری است که در خصوص ایمنی دستگاه بایستی انجام گیرد. کمتر بودن سطح آب دستگاه از حد مجاز سبب وارد آمدن آسیب های احتمالی به آن خواهد گردید.

پارامترهای تاثیرگذار در انتخاب حمام آب آزمایشگاهی

انواع مختلفی از حمام های آب آزمایشگاهی در بازار موجود می باشند و شما با توجه به نیازتان بایستی نوع مناسب را انتخاب نمایید. تعدادی از این پارامترهای تاثیرگذار در خصوص انتخاب این تجهیز عبارتند از: نحوه کنترل تجهیز و نوع تنظیمات دستگاه، بازه دمایی مورد نظر، سایز دستگاه، میزان ثبات دما در دستگاه، نوع جنس و پوشش تجهیز. همچنین ابعاد محفظه و میزان گنجایش آن و چگونگی نظافت تجهیز نیز از دیگر عوامل در زمینه انتخاب حمام های آب آزمایشگاهی می باشند.

عوامل تاثیرگذار در قیمت حمام آب آزمایشگاهی

نخستین عامل موثر بر قیمت حمام آب آزمایشگاهی، داخلی یا خارجی بودن این تجهیز می باشد. عامل تعیین کننده نرخ بن ماری های وارداتی، نرخ ارز می باشد. با توجه به رشد فزاینده این نرخ در سالیان اخیر، بن ماری های وارداتی از نمونه های ساخت داخل گرانتر می باشند. در داخل کشور نیز شرکت های مختلف با کیفیت های قابل قبول در حال ساخت این تجهیز می باشند. مسلما قیمت محصولات شرکت های داخلی که کیفیت بالاتری را ارائه می دهند از سایر شرکت ها بالاتر خواهد بود. گستره دمایی بن ماری نیز عامل دیگر تاثیرگذار در قیمت این تجهیز می باشد. بن ماری هایی که در دماهای بالا کار می کنند، به پوشش های خاصی نیازمند می باشند. لذا قیمت بالاتری نیز نسبت به مدل هایی خواهند داشت که در بازه دمایی پایینتری مشغول به کار هستند.

بن ماری

خرید بهترین حمام آب

پیش از خرید حمام آب آزمایشگاهی، بایستی نسبت به مدل، جنس، کیفیت و مواردی از این قبیل، اطلاعات لازم را کسب نمایید. شرکت های بسیاری این تجهیز را تولید می کنند اما فقط تعدادی از آنها کیفیت لازم را به شما ارائه می دهند. از این رو مشورت با کارشناسان خبره قبل از خرید تجهیز مذکور، ضروری می باشد. شرکت آرکاراد تجارت در زمینه های مختلفی می تواند یاریگر شما در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی باشد. این شرکت علاوه بر واردات محصولات معتبر آزمایشگاهی، خودش نیز تولید کننده بعضی از این تجهیزات می باشد. همچنین مشتریان می توانند از دانش کارشناسان این شرکت بهره مند شده و مشاوره های تخصصی دریافت نمایند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها