کد خبر: 661292
تاریخ انتشار :

شاخص های کلیدی سئو برای رشد رتبه سایت در نتایج گوگل

شاخص های کلیدی سئو برای رشد رتبه سایت در نتایج گوگل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

چگونه موفقیت کمپین‌های سئوی خود را اندازه‌گیری می‌کنید؟ بهترین  KPIهای سئو (شاخص‌های کلیدی سئو) چیست؟

چگونه ثابت می‌کنید زمانی که تغییراتی در وب‌سایت خود ایجاد کرده‌اید، اصلاً تأثیری بر فروش نهایی شما داشته است یا خیر؟ همچنین همیشه آسان نیست که به صاحبان کسب‌وکارها ثابت کنیم که آنچه ما به‌عنوان سئوکار از آنها می‌خواهیم انجام دهند نوعی آیین خرافی بی‌ثمر یا تاکتیک فروش کدوحلوایی نیست.از دوستان خوش‌بین موتورهای جستجو نترسید! راه‌های زیادی برای نشان‌دادن تأثیر کار و ارزش سئو وجود دارد.

با اهداف خود شروع کنید

اینکه چگونه موفقیت کمپین‌های سئو خود را اندازه‌گیری می‌کنیم به اهداف آن کمپین بستگی دارد. برای مثال، درصورتی‌که بخواهید برای "لباس عروس" رتبه 1  شوید،  KPIها نسبت به زمانی که سعی می‌کنید تا جایی که ممکن است افراد زیادی را در بالای قیف فروش خود قرار دهید و آنها را برای ثبت‌نام در یک وبینار یا رزرو قرار آنلاین قرار دهید، متفاوت خواهند بود.

من در این مقاله این شاخص های کلیدی سئو سایت را بر اساس نوع کمپین یا ابتکاری که ممکن است اجرا کنید به 4 گروه اصلی تقسیم کرده ام.

1.معیارهای دیده‌شدن

در سئو، دیده‌شدن یا visibility به این معناست که وب‌سایت خود را در برابر چشمان بیشتر مشتریان احتمالی تا حد ممکن قرار دهید. KPIهای قابل‌مشاهده برای سئو می‌تواند شامل impressions در نتایج جستجو، جایگاه‌های رتبه‌بندی ارگانیک در نتایج جستجو و سهم شما از صدایتان (share of voice) باشد.

2.Visibility  کل (impressions)

تعداد نمایش‌های جستجو به‌طورکلی حضور و دیده‌شدن شدن ارگانیک شما را اندازه‌گیری می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر در حال شروع یک استراتژی محتوا هستید که ماهانه پنج مقاله جدید و باکیفیت بالا ارائه می‌کنید، ممکن است تعداد نمایش‌هایی که وب‌سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو ایجاد می‌کند KPI شما باشد که باید آن را زیر نظر بگیرید.

از سرچ کنسول گوگل یا ابزارهای وب‌مستر بینگ برای محک‌زدن تعداد بازدیدهای وب‌سایت خود در شروع هر کمپین یا تبلیغات استفاده کنید. هر زمان که تغییرات یا اضافاتی در سایت ایجاد می‌شود حتماً حاشیه‌نویسی کنید تا بتوانید تأثیرات تغییرات را از اول زیر نظر داشته باشید.

3.رتبه‌بندی موضوعات و کلمات کلیدی

قدیمی‌ترین و قابل‌تشخیص‌ترین معیار سئو رتبه‌بندی کلمات کلیدی است. یک شرکت خدمات سئو همیشه این سوال را از کارفرما می‌شنود که "آیا وب‌سایت من رتبه اول برای کلمه کلیدی x را می‌گیرد؟ آیا ما بالاتر از رقیب y می‌شویم؟"

ردیابی و گزارش در مورد رتبه‌بندی کلمات کلیدی فردی می‌تواند یک شمشیر دو لبه باشد. اگر ذی‌نفعان بیش از حد روی رتبه‌بندی برای یک کلمه کلیدی یا عبارت خاص متمرکز شوند، توانایی شما برای اثبات ارزش کار سئو خود ممکن است به آپدیت بعدی الگوریتم گوگل بستگی داشته باشد. ما آن را نمی‌خواهیم. تا زمانی که با کلمات کلیدی، موضوعات و گروه‌هایی از موضوعاتی که در حال پیگیری و گزارش‌گیری هستید استراتژیک باشید، این می‌تواند راهی ارزشمند برای اثبات موفقیت تلاش‌های سئو شما باشد.

4.سهم بازار (share of voice)

همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، تمرکز صرفاً بر روی رتبه‌بندی کلمات کلیدی می‌تواند خطرناک باشد، زیرا عوامل زیادی وجود دارد که خارج از کنترل ما هستند. سهم بازار یکی از راه‌هایی است که می‌توانید هدفتان را بدون قراردادن همه توت‌ها در یک کاسه متوجه شوید. در جستجوی ارگانیک، سهم بازار یک بر اساس حجم جستجوی یک کلمه کلیدی معین در یک بازه زمانی مشخص، موقعیت رتبه شما در نتایج جستجو و نرخ کلیک مورد انتظار برای پوزیشن شما است.

2

معیارهای ترافیک

پس از اینکه سایت خود را در مقابل جستجو کنندگان در SERP قرار دادید، باید آنها را وادار کنید تا روی وب‌سایت شما کلیک کرده و تبدیل شوند.

ترافیک ارگانیک و sessions

هر پلتفرم تجزیه‌وتحلیلی می‌تواند داده‌های موردنیاز شما را در آن جا دریافت کند. خواه از Adobe Analytics، Google Analytics 360  یا Matomo استفاده می‌کنید، می‌توانید ترافیک ارگانیک وب‌سایت خود را ردیابی و اندازه‌گیری کنید. حتماً روی صفحات یا بخش‌هایی از سایتی که روی آن کار می‌کنید تمرکز کنید و Dark Traffic را فراموش نکنید.

نرخ کلیک از SERP  

نرخ کلیک در صفحات نتایج جستجو راه خوبی برای اندازه‌گیری اثربخشی تگ‌های عنوان جدید و توضیحات متا شما است. در این مرحله، شما موفق شده‌اید صفحات خود را در رتبه‌بندی SERP  بالاتر ببرید، اما آیا جستجوگران روی لینک‌های آبی درخشان شما کلیک می‌کنند؟

معیارهای تعامل

بیشتر تمرکز مجریان در خدمات سئو سایت این است که وب‌سایت شما برای مخاطبان هدف شما قابل‌مشاهده باشد و سپس آنها را به تمام محتوای شگفت‌انگیز شما برساند. معیارهای دیده‌شدن و معیارهای ترافیک برای گزارش موفقیت‌های سئو عالی هستند، اما این معیارها جایی نیست که پول از آن به دست بیاید.

بااین‌حال، موفقیت شما فراتر از سئو باید باشد. همچنین بر یک استراتژی محتوای منسجم و بهینه‌سازی تبدیل متکی است. شما به افرادی نیاز دارید که در وب‌سایت شما اقدام و تبدیل شوند و معیارهای تعامل در مورد اندازه‌گیری این اقدامات کاربر است.

بنابراین، برای اطمینان از اینکه کاربران مسیر موردنظر را از طریق وب‌سایت طی می‌کنند و در نهایت تبدیل می‌شوند، به برخی از معیارهای سنتی سئو مانند بازدید از صفحه، زمان در صفحه، نرخ پرش و تبدیل نگاه می‌کنیم.

بازدید از صفحه

بازدید از صفحه به شما یک دید آسان برای درک تعامل کاربر می‌دهد.بازدیدکنندگان سایت شما در طول سیر خود چند صفحه را دیدند؟

بسته به ماهیت وب‌سایت شما به‌عنوان‌مثال یک سایت خدماتی در مقابل فروشگاهی، معیار بازدید از صفحه را می‌توان متفاوت تفسیر کرد. از خود بپرسید آیا کاربران به‌گونه‌ای که شما انتظار دارید بامحتوا درگیر هستند؟ اگر در حال اجرای یک کمپین دوره آموزشی هستید، به دنبال افزایش تعداد بازدید از صفحه در هر جلسه هستید. اگر کمپین سئوی شما بر روی ترافیک پایین قیف و باهدف بالا متمرکز باشد، نسبت جلسات به بازدید از صفحه نزدیک 1 به 1 خواهد بود؛ بنابراین هر بازدید از صفحه اضافی به‌دست‌آمده برای خط پایانی ارزشمندتر است.

زمان در صفحه و نرخ پرش

وقتی کاربران به سایت شما می‌رسند، آیا تمام محتوایی را که باید استفاده می‌کنند؟ می‌توان از معیارهای زمان در صفحه و نرخ پرش برای نشان‌دادن کیفیت و اثربخشی محتوای درون صفحه استفاده کرد.

تبدیل‌های ارگانیک

نرخ تبدیل Conversion Rate یعنی کاربر روی لینک سایت شما کلیک کرده و وارد سایت شما شده و کاری که شما مد نظرتان بوده رو انجام داده. مثلاً سایت شما فروشگاهی نرخ تبدیل یعنی کاربری که از هر مسیری وارد سایت شما می‌شود خرید کنه. یا اگر خدماتی است برای دریافت خدمات موردنظر سایت شما اقدام کند. افزایش نرخ تبدیل وضعیت سئو سایت شما را بهبود می‌دهد.

اگر پلتفرم تجزیه‌وتحلیل خود را به‌درستی راه‌اندازی کرده‌اید، باید تمام تبدیل‌های وب‌سایت موردنظر خود را دنبال کنید؛ بنابراین، آیا ترافیک ارگانیک شما در حال تبدیل است؟ شما رتبه‌بندی صفحات خود را دارید و مردم در حال کلیک کردن به وب‌سایت شما هستند، اما آیا افراد وقتی به آنجا می‌رسند، اقدامات دلخواه را انجام می‌دهند؟ اگرنه، این فرصتی است برای آزمایش A/B و بهینه‌سازی نرخ تبدیل  (CRO)است.

نوشته شده توسط نبض مارکتینگ | nabzemarketing.com

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها