کد خبر: 658024
تاریخ انتشار :

در آخرین آپدیت گوگل تاثیر اسکیما بر سئو اهمیت بیشتری پیدا کرد

در آخرین آپدیت گوگل تاثیر اسکیما بر سئو اهمیت بیشتری پیدا کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

اسکیما مجموعه ای از داده های ساختیاریافته هستند که در کد HTML سایت شما قرار داده می شوند تا به درک بهتر محتوا توسط گوگل کمک کنند. با توجه به اینکه در آپدیت می 2022 گوگل، بسیاری از سایت ها با افت رتبه شدید مواجه شدند، گوگل نمایش نتایج دیداری در SERP که همان ریچ اسنیپت ها هستند را به عنوان یکی از راه های بهبود رتبه در نتایج گوگل معرفی کرد. برای نمایش تاثیر اسکیما بر سئو تصمیم گرفتیم در مورد زبان نشانه گذاری اسکیما صحبت کنیم.

آمار نشان می دهد تا سال 2021 میلادی، 46% از سایت ها با وردپرس طراحی شده اند. افزونه رنک مث یکی از بهترین افزونه وردپرس است که با آن می توان تنظیمات اسکیما را به صورت حرفه ای انجام داد. سه مفهوم اساسی در تاثیر اسکیما بر سئو وجود دارد که در این مطلب درباره ریچ اسنیپت ها، گراف دانش و تنظیمات اسکیما در افزونه رنک مث صحبت می کنیم.

ریچ اسنیپت ها

ریچ اسنیپت (Rich snippet) مجموعه ای از اطلاعات اضافه را در نتایج گوگل بین URL و متا نمایش می‌دهد که معمولا برای صفحاتی مانند رسپی غذاها، دیدگاه ها و رویدادها نشان داده میشوند. مثلا اگر رسپی یا دستور العمل آشپزی یک غذا را سرچ کنید می‌توانید نتیجه ریچ اسنیپت ها را در گوگل ببینید.

5

تصویر بالا اطلاعاتی مانند رتبه بندی صفحه دستورالعمل غذا، تصویر آماده غذا و زمان پخت آن را در نتایج نشان می دهد. اطلاعات موجود در ریچ اسنیپت ها از داده های ساختیافته موجود در HTML صفحه یا همان اسکیما استخراج می شوند. برای درک تاثیر اسکیما بر سئو به این صورت است که هنگامی که داده های ساختیافته را با ساختار نشانه گذاری اسکیما اضافه می‌کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که گوگل در هنگام نمایش صفحه شما را در SERP، ریچ اسنیپت ها را هم نشان دهد. این اطلاعات اضافه به دیده شدن بیشتر و افزیاش کلیک شما کمک می کدد.

تاثیر گراف دانش و رابطه آن با اسکیما

گراف دانش یک دایره المعارف مجازی بر اساس داده های واقعی است که گوگل برای نمایش عناصر خاص و ارتقای نتایج به آن مراجعه می کند. گراف دانش یک باکس در کنار نتایج جست و جو نشان می دهد و وظیفه آن ارائه اطلاعات تکمیلی درباره افراد، شرکت و مکان است. نشانه گذاری اسکیما یک منبع اصلی برای گراف دانش گوگل، پایگاه دانش موجودیت ها (entities) و روابط (relations) بین آنها است. تصویر زیر گراف دانش درباره اطلاعات یک فیلم است.

6

منبع تصویر: https://ahrefs.com/blog/google-knowledge-graph/

گراف دانش به گوگل کمک می کند تا سوالاتی که کاربران جست و جو می کنند را بهتر درک کند و نتایج مرتبط تری را نمایش دهد. با قرار دادن ریچ اسنیپت، گوگل می تواند در پاسخ به کاربر شما را به عنوان یکی از نتایج نمایش دهد. گوگل باکس های دانش را به عنوان جعبه های اطلاعاتی توصیف می کند که هنگام جست و جو در گوگل ظاهر می شوند. آنها به شما کمک می کنند تا یک عکس فوری از اطلاعات یک موضوع را بر اساس درک گوگل از محتوای موجود در وب دریافت کنید. برای مثال می توانید در تصویر زیر باکس دانش digikala را ببینید.

7

باکس های دانش اطلاعات مرتبط درباره نام تجاری را به افرادی که به دنبال برند شما هستند نمایش می دهند. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشانه گذاری اسکیما به طور مستقیم رتبه شما را افزایش می دهد تاثیر اسکیما بر سئو از این جهت است که داده های ساختیافته به جذب افراد به محتوا و برند شما کمک می کند. هرچه تعداد کلیک شما در SERP بیشتر باشد گوگل این را به عنوان سیگنال مثبت در نظر می گیرد که برای یک کیورد خاص شما صفحه موثری بوده اید. در نتیجه صفحه سایت شما از نظر گوگل یک صفحه پربار در نظر گرفته می شود و به یک موجودیت در گراف دانش تبدیل می شود.

برای درک تاثیر اسکیما بر سئو می توانید تگ های نشانه گذاری اسکیما متنوع را روی صفحات مختلف آزمایش و بررسی کنید که چطور روی رتبه بندی و ترافیک جست و جو تاثیر می گذارد. فعالسازی اسکیما در وردپرس به سادگی از طریق نصب افزونه ها انجام می شود.

فعالسازی اسکیما در افزونه رنک مث و تاثیر آن بر سئو

بعد از نصب افزونه رنک مث، ماژول اسکیما در سایت تان فعال می شود اما برای بررسی فعالسازی ماژول اسکیما در رنک مث از پیشخوان وردپرس  رنک مث > داشبورد را زده و بخش اسکیما را فعال کنید.

تنظیمات اسکیما با افزونه رنک مث

برای فعالسازی اسکیمای پیش فرض برای صفحات و پست ها در رنک مث می توانید مراحل زیر را طی کنید.

  1. از رنک مث > عنوان ها و متاها را بزنید
  2. در منوی انواع پست ها زیر منوهای  نوشته ها، برگه ها محصولات، پیوست، نمونه کار و غیره وجود دارد که برای هر یک می توانید یک اسکیمای پیش فرض را انتخاب کنید. برای این کار مثلا  وارد بخش نوشته ها شوید و از قسمت نوع اسکیما ، ریچ اسنیپت مدنظر خود را انتخاب کنید.  انواع اسکیما در رنک مث می توان به مقاله، کتاب، دوره، فیلم، موسیقی، محصول، رستوران، رویداد، FAQ و غیره اشاره کرد.
  3. به همین روش اسکیمای پیش فرض را برای سایر پست تایپ ها مانند برگه ها فعال کنید.

افزودن اسکیما به صفحات و پست ها

تا اینجا شما اسکیمای پیش فرض را برای بخش های مختلف تعریف کردید. برای افزودن اسکیما به صفحات و پست ها به صورت سفارشی سازی برای هر پست، از پیشخوان وردپرس > نوشته ها، نوشته مربوطه را باز می کنیم. در انتهای صفحه در بخش Rank Math Pro سربرگ Schema را بزنید. اسکیمایی هایی که از قبل اضافه کرده اید در این قسمت قابل مشاهده هستند که به راحتی می توانید آنها را حذف و اسکیمای مربوط به خودتان را اضافه کنید.

با کلیک بر روی Schema Generator   می توانید اسکیمای دلخواهی را برای نوشته مورد نظر اضافه کنید. دقت کنید هر اسکیما تنظیمات متفاوتی نسبت به بقیه دارد. برای افزایش تاثیر اسکیما بر سئو باید فیلدهای اسکیما را پر کنید. برای نمونه اسکیمای محصول برای صفحات محصول کاربرد دارد که فیلدهای آن شامل: در بخش  product name با استفاده از متغیر به نام محصول که در عنوان آورده اید ارجاع دهید. اگر URL محصول با آدرس پست یکسان است همان URL را با استفاده از متغیر بنویسید در غیر این صورت اگر در یک url خارجی است، آدرس همان URL را قرار دهید. در بخش Description توضیحات محصول با استفاده از متغیرها قرار دهید. در Brand name نام برند محصول و Add Manufacturer اگر سازنده محصول هستید با فعالسازی این گزینه جزئیات را از تنظیمات SEO محلی اضافه کنید.

یک اسکیمای دیگر کتاب استک در اسکیمای کتاب (پست درباره یک کتاب) می توانید  نوع کتاب، URL واقعی کتاب، نام نویسنده، rating یا رتبه بندی، عنوان کتاب، نسخه و غیره را  تعیین کنید.

در این مطلب درباره اسکیما و تاثیر آن بر نتایج گوگل حرف زدیم و سپس گفتیم که چطور با استفاده از افزونه رنک مث اسکیما را به صفحات دلخواه خود اضافه کنید. برای تهیه افزونه رنک مث به راست چین معتبرترین مرجع فروش انواع پلاگین های وردپرسی مراجعه کنید.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها